در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد؛

برگزاری مراسم گرامیداشت روز آتش نشان در رشت | پیشنهاد مکاتبه و پیگیری موضوع شهدای آتشنشان

همزمان با ۷ مهر روز آتش نشان، مراسم گرامیداشت روز آتش نشان در رشت برگزار می شود.

به گزارش قلم آزاد، در جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت به برگزاری مراسم روز آتش‌نشان همزمان با هفتم مهر در راستای قدردانی از تلاش های آنان تاکید شد.

حسن کریمی کرنق  رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای یکصد و ششمین جلسه این کمیسیون ضمن تسلیت در پی وقوع حادثه معدن طبس و همچنین گرامیداشت هفته وحدت، هفته دفاع مقدس، روز آتش نشان و آغاز سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: یکی از مباحث مغفول مانده بحث سد معبر در شارع عام است و وضعیت خوبی در این زمینه وجود ندارد و نمونه آن را سالها در جاده فومن مشاهده می کنیم.
وی در ادامه افزود: بارها در این خصوص تذکر داده ایم و نمونه های فراوانی در خصوص سد معبر در سطح شهر رشت دیده می شودو شهردار رشت باید در این زمینه ورود کند و چاره اندیشی کند و به دنبال قطع کردن روزی کسی نیستیم اما باید به نحوی، این موضوع دیده شود که منجر به آسیب رساندن به شهر نشود.
ضرورت ساماندهی سد معبر در رشت
مجید عزیزی عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز با تاکید بر ضرورت ساماندهی مباحث مربوط به سد معبر، خاطر نشان کرد: در زمینه حمل و نقل نیز چالش های مختلفی وجود دارد و با بازگشایی مدارس این موضوع تشدید شده است.
وی با بیان اینکه شهروندان با مشکلات بسیاری در زمینه سد معبر و حمل و نقل عمومی مواجه اند افزود: انتظار داریم شهردار رشت در این زمینه ها چاره اندیشی کند و وضعیت فعلی شهر رشت ساماندهی شود.
هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست وخدمات شهری نیز بیان داشت: بحث دستفروشان یکی از معضلات بزرگ شهر رشت است که پیاده راه فرهنگی نمونه ای از آن است و انتظار می رود حداقل فضای پیاده راه فرهنگی از بین نرود و ساماندهی شود.
رمضانی در ادامه عنوان کرد: در حوزه سازمان آتش نشانی چندین بار در صحن نیز به بررسی موضوعات مربوطه پرداختیم و مصوب کردیم درآمد سازمان آتش نشانی، آرامستان و مدیریت حمل و نقل را به خودشان بدهیم و این سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردارند و هزینه های بسیاری دارند و به روز رسانی ماشین آلات ضرورت دارد و سازمان آتش نشانی به لباس و امکانات مناسب نیاز دارد و این موضوعات باید تعیین تکلیف شوند.
ارائه گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت
شهرام مومنی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت ضمن قدردانی از حمایت های اعضای شورا، تصریح کرد: هزینه های سازمان آتش نشانی، هزینه های سنگینی است. ماشین آلات آتش نشانی ۵ تا ۸ سال عمر مفید دارند. ۱۳ دستگاه خودرو جدید وارد چرخه آتش نشانی کردیم و میانگین عمر ماشین آلات را پایین آوردیم اما امروز میانگین عمر ماشین آلات سازمان آتش نشانی رشت ۲۰ سال است.
وی افزود: ۳۲۲۸ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی توسط ۳۸۳ نفر از همکاران ما در ۱۵ ایستگاه آتش نشانی در شش ماه نخست امداد رسانی و خدمات رسانی شده است که میانگین ۴ دقیقه و ۱۸ ثانیه داشته اند. اما امروز با توجه به ترافیک شدید شهر رشت در ساعات پیک ترافیکی میانگین به ۴ دقیقه و ۵۲ ثانیه رسیده است. از ساعت ۶ عصر تا ساعت ۲۲ خودروها را نقاط مختلف شهر مستقر کرده ایم تا از شدت بار ترافیکی کاسته شود و سریع تر به مقصد برسیم.
شهرام مومنی در ادامه ضمن ارائه آمار و گزارش کاملی از خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت، خاطر نشان کرد: ۲۳ درصد حریق منازل مربوط به منازل فاقد بیمه و ۲۷ درصد حریق اماکن تجاری مربوط به واحدهای فاقد بیمه بوده است. پاساژها و ابنیه پرخطر مورد بازدید قرار گرفته است و مکاتبات مربوطه انجام شده است. ساختمان های پرخطر شناسایی شده اند و بیشترین تعداد مربوط به محدوده منطقه ۲ شهرداری رشت است. در زمینه خرید البسه ۴۰ دست لباس ایمنی خریداری کردیم که تعداد قابل ملاحظه ای نیست اما هزینه بالایی دارد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نیز در این جلسه  ضمن تاکید بر ضرورت پرداخت درآمدهای سازمان آتش نشانی به این سازمان، تصریح کرد: در بحث مالی بیش از ۸ میلیارد و ۶۴۰ تومان درآمد داشته ایم و تنها ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته ایم که از همان رقم نیز ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مربوط به مطالبات سال گذشته سازمان بوده است.
برگزاری مراسم گرامیداشت روز آتش نشان در رشت
شهرام مومنی در پایان برنامه های ویژه این سازمان به مناسبت ۷ مهر و روز آتش نشان را تشریح کرد و افزود: مانور تخصصی امداد و نجات از ارتفاع با کمک نردبان و پلتفرم های آتش نشانی در پارک شهر و همچنین مانور امداد، نجات و اطفای حریق جاده ای و رژه لجستیک و مراسم گرامیداشت آتش نشانان در سالن همایش بانک کشاورزی از جمله این برنامه ها است.
محمدحسن عاقل منش  عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: از زحمات عزیزان آتش نشانی همواره قدردانی می کنم و چند روز پیش یکی از اعضای خانواده شهدای آتش نشان مراجعه و اعلام کرد که بنیاد شهید این عزیزان را شهید خدمت نمی داند و ارزش آتش نشانان برای همه جامعه مشخص است.
وی در ادامه بر ضرورت مکاتبه برای حل مشکلات شهدای خدمت آتش نشانی تاکید کرد و افزود: برخی عزیزان آتش نشان در حین خدمت رسانی به درجه رفیع شهادت نائل می گردند اما حق و حقوقی برایشان در نظر گرفته نشده است و از مسئولین استانی و کشوری می خواهیم از لحاظ روحی، عاطفی و معنوی حمایت بیشتری از آتش نشانان داشته باشند و درخواست خودمان را در سطح ملی طرح کنیم و اگر شهدای خدمت و شهدای آتش نشان از ابتدا در آن جایگاه نبودند و فداکاری نمی کردند جامعه آسیب های بسیاری می دید.
حسن کریمی رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در ادامه بر ضرورت حمایت از آتش نشانان و پرداخت درآمدهای این سازمان تاکید کرد و افزود: همه همکاران شورا بر این موضوع تاکید دارند.
وی در پایان خواستار نصب بنرهای مربوط به آتش نشانی همزمان با ۷ مهر در سطح شهر شد.