در کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت مطرح شد؛

برگزاری تور رشتگردی ویژه سالمندان | صدور کارت منزلت سالمندان

در کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت بر تجدیدنظر در سیاستگذاری های اجتماعی سالمندی تاکید شد.

به گزارش قلم آزاد، در نودمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت به ریاست سید حسین رضویان، با حضور اعضا، مدیران شهرداری و نمایندگان ادارات مرتبط به تجدید نظر در سیاستگذاری های اجتماعی سالمندی تاکید شد.

سید حسین رضویان در این جلسه  اظهار کرد: یکی از معارف توسعه حفظ کرامت انسانی است و ما می بایست بدنبال ساخت جامعه ای باشیم که در آن انسان محترم باشد و در این خصوص سالمندان از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در این باره به نظرم می رسد  نیازمند تجدید نظر در سیاستگذاری های اجتماعی سالمندی هستیم.

وی افزود:در دولت مدرن سازمان مدیریت شهر صف مواجهه  نهاد قدرت با شهروند است و بر اساس قانون اساسی دولت‌ها و در حدود شهر به تعبیری شهرداری ها موظفند از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های اجتماعی را تعریف کنند که اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی در این خصوص اشارات مستقیم دارند.

رضویان در ادامه گفت:ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر که به حقوق افراد در داشتن زندگی استاندارد و شیوه متضمن رفاه و سلامتی تاکید دارد و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز در این ارتباط چراغ راه هستند.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار با اشاره به اینکه رشت می‌بایست شهر دوستدار سالمند باشد گفت: پوشیده نیست که می‌بایست در این شهر دستکاری هایی انجام پذیرد تا اینکه رشت تبدیل به شهر دوستدار سالمند شود. در حقیقت در ۸ شاخصه حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام اجتماعی، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات و اطلاعات، خدمات سلامت، فضای بیرونی و ساختمان ها می بایست تغییرات لازم صورت بگیرد و امیدوارم این جلسه و تصمیماتش مطلع این اصلاحات باشد.

رضویان در انتها گفت :برای شروع بدنبال تعریف و اعطای کارت منزلت سالمندان با شرح خدمات کاربردی و در خور شان ، همچنین در قامت یک کار نمادین پیگیر برگزاری دومین جشن بزرگداشت نود ساله ها هستیم  و در ادامه انتظار داریم  با اخذ مشاور مجرب، تکمیل چک لیست های مربوطه و طی نمودن روادید، رشت هم به صورت رسمی به جمع شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند بپیوندد.

لزوم تهیه چک لیست مشارکت دستگاه‌ها در امور شهری

نادر حسینی نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار نیز در این جلسه با ذکر اینکه طی فن‌آوری سالیان اخیر اصول مدیریت شهری متحول شده و رشت نیز در این راستا اکنون دارای برنامه چشم انداز ۲۰ ساله است گفت: بسیاری امور از هم افزایی میان ادارات ایجاد می‌شود و در مناسب سازی شهر برای سالمندان نیز این امر اجتناب ناپذیر است و لذا تهیه چک لیستی که نشان دهد نحوه عملکرد ادارات، در امور بین سازمانی چگونه بوده است لازم بنظر می‌رسد.

 وی در ادامه به محله محور برگزار کردن جشن ویژه سالمندان اشاره داشت و گفت: بسیاری سالمندان که شهروندان ما هستند و دارای ذوق و پتانسیل کارند ، هرگز دیده نمیشوند و زیرمجموعه اداره ای هم نیستند که از آن طریق مورد حمایت و توجهات لازم قرار گیرند؛ خوب است ظرفیت های پنهان را دریابیم و با تبلیغات محیطی و بهره گیری از فضای مجازی اطلاع رسانی کافی در این حیطه داشته باشیم.

حسینی ایجاد زیرساختها برای اقشار شهروند را مهم دانست و بیان کرد : سالمند امروز روزی کودک و نوجوانی بوده جامعه از تامین نیازهای وی غافل بوده است.

وی با بیان آنکه در این جلسه خلاء حضور نماینده ای از کانون بازنشستگان و همچنین صدا و سیما برای تبلیغات وسیع دیده می‌شود گفت: ثبات مدیریتی در دستگاه ها مهم است چنانکه می‌بینیم عضو شورایی ما آقای عاقل منش یکبار در سال ۹۱ جشنواره ۹۰ ساله ها را برگزار کرد و پس از آن دچار وقفه شد.

نادر حسینی اهمیت آموزش و پرورش را در تربیت نیروی انسانی قوی و امروزی مورد توجه قرار داد و افزود : دانش آموزان همه روزه وقت خود را در مدارس می‌گذرانند و نحوه آموزش، رشد و نگرش آنان به زندگی مهم است.

الگوسازی و ثبت شهر رشت به عنوان دوستدار سالمند و کودک

محمدحسن عاقل منش عضو کمیسیون در این جلسه با اشاره به آنکه ابتدا باید ظرفیت های سازمان‌های مختلف شهرداری در جهت استاندارد سازی دوستدار سالمند و دوستدار کودک را بشناسیم و در ادامه هم افزایی و تجمیع ظرفیت ها با دیگر ادارات را مدیریت کنیم گفت:  مدیریت شهری اصفهان توانسته نام شهر خود را در لیست شهرهای دوستدار کودک به ثبت برساند و بنده با تعاملاتی که با کانون فکری کودک و نوجوان ، آموزش و پرورش، اداره کل کتابخانه های و ارگان‌های دیگر داشتم تمایل آنان برای مشارکت در تکمیل ظرفیت های دوستدار کودک را مشاهده کردم.

عاقل منش افزود: با انگیزه های موجود و براحتی و با انضباط و مدیریت ، می‌توانیم  به الگوسازی و ثبت شهر رشت به  عنوان دوستدار سالمند و دوستدار کودک دست یابیم .

عاقل منش در ادامه به ظرفیت مرکزی با نام خانه امید در مجاورت آرامگاه هوشنگ ابتهاج اشاره داشت و گفت: به همت صندوق بازنشستگان گیلان در این مکان ظرفیت های ورزشی، کتابخوانی، آموزشی، تورهای رشتگردی و امکانات ویژه تمامی سالمندان فراهم است اما کمتر کسی از آن خبر دارد.

شهری دوستدار سالمند است که در آن سازوکاری با نام پیری فعال محقق بشود

مجید عزیزی عضو کمیسیون نیز در جلسه با این توضیح که شهر دوستدار سالمند باید بتواند بازتعریفی از زندگی سالمندان ارائه دهد و دوران سالمندی فعال و بانشاط برای شهروندان پدید آورد اظهار داشت: در یک شهر توسعه یافته هر انسان در هر سنی باید بتواند از ظرفیت وجودی خود استفاده کرده و با رضایت زندگی کند.

وی گفت: پیش بینی نیازهای سالمندان، اقدام به تصمیمات صحیح و سبک زندگی سالم برای شهروندان، مراقبت از کسانی که با بالا رفتن سن آسیب پذیرتر میشوند، فراهم کردن امکانات مشارکت موثر و افزایش حضور اجتماعی آنان ، همگی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های است و تحقق آنها در ویژگی‌های شهر دوستدار سالمند نمود پیدا می‌کند.

برگزاری تور رشتگردی ویژه سالمندان به مناسبت  هفته بزرگداشت سالمندان

کاوه گر از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری در این جلسه از برگزاری تور رشتگردی ویژه سالمندان در هفته گرامیداشت سالمندان خبر داد.

علیزاده از معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی نیز در این جلسه پس از سخنانی با موضوع تکریم قشر سالمند در رشت ، برخورداری از تخفیفات ۱۵ درصدی و ۳۰ درصدی ویژه سالمندان در خرید از تعدادی مراکز خرید رشت با هماهنگی شهرداری را پیشنهاد نمود.

صدور کارت منزلت سالمندان

علیزاده صدور کارت منزلت برای شهروندان سالمند را از الزامات یک شهر دوستدار سالمند دانست.

مناسب سازی ساختمان‌های دارای ۲۰ واحد و بیشتر، شطرنجی ساختن پیاده رو ها برای دید بهتر، زیرساخت‌های ورزشی، نزدیک بودن فاصله ایستگاه‌های اتوبوس در خیابان‌های شهر، جانمایی نیمکت و میزهای شطرنج ، وجود سرویس های بهداشتی در معابر  از زیرساخت‌هایی بود که در این جلسه برای ایجاد شهر دوستدار سالمند به آن اشاره شد.

در این جلسه مدیرانی از سازمان‌های زیر مججوعه شهرداری و نمایندگانی از ادارات میراث فرهنگی، آموزش و پرورش  ، اتاق اصناف حضور داشتند.