برگزاری آزمون بورسیه تحصیلی دبیرستان های ترکیه در تهران!

یک موسسه فرهنگی ترکیه با برگزاری آزمون در تهران، دانش‌آموزان ایرانی را برای تحصیل در ترکیه بورسیه می‌کند! مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش در این‌باره توضیحاتی داد.

به گزارش حرف تازه ، خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: دانش‌آموزان ایرانی که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه امروز در آزمون گزینش دانش‌آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چارچوب «بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی» در تهران برگزار شد، شرکت کردند.

برگزاری آزمون بورسیه تحصیلی دبیرستان های ترکیه در تهران

این آزمون که درموسسه فرهنگی یونس امره ترکیه در تهران آغاز شد و دو روز ادامه داشت در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار شد.

اغلب این دانش آموزان که از مناطق محروم و دورافتاده ایران برای شرکت در آزمون به تهران آمدند، برای تحصیل در دبیرستان‌های امام خطیبق ترکیه رقابت کردند.

عبدالعزیز پرنیان پور یکی از والدین دانش آموزان شرکت کننده به خبرنگار آناتولی گفت: برای این آزمون از شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان به تهران آمدیم.

او افزود: آمدیم تا فرزندان‌مان بورسیه بگیرند و تحصیلات خود را در ترکیه تکمیل کنند. ما می‌خواهیم فرزندانمان تحصیلات عالی خود را به پایان برسانند و به موفقیت برسند.

محمدعلی یکی از دانشجوآموزان ایرانی با بیان اینکه زبان ترکی را از فیلم و سریال‌ها یاد گرفته، گفت: از شهر گمیش تپه استان گلستان آمده‌ام، ترکیه را خیلی دوست دارم، به همین دلیل می‌خواهم در این امتحان شرکت می‌کنم.

بکر آکمان، مدیر دبیرستان دخترانه آناتولی پندیک که در کمیته امتحانات حضور دارد، اظهار داشت: دانش آموزان از بیش از ۱۰۰ کشور در این برنامه در ترکیه تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر، ۱۰۸ دانش آموز از ۶۰ کشور در مدرسه ما تحصیل می‌کنند. ابتدا کلاس آموزش زبان ترکی برای دانش آموزان برگزار می‌شود. از ترم اول کلاس نهم می‌توانند ترکی صحبت کنند.

این اقدام بدون اطلاع و مجوز ایران توسط موسسه یونس امره انجام شده است!

به نوشته همشهری ، مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این مسئله گفت: این اقدام بدون اطلاع و مجوز ایران توسط موسسه یونس امره انجام شده است!

به گفته او، این موسسه رایزنی فرهنگی سفارت ترکیه در تهران است و مرکز بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش نامه اعتراض، هشدار و اخطار خود را به آنجا ارسال خواهد کرد ضمن اینکه دانش‌آموزان را از این‌کار نهی می‌کنیم چون به مال باخته تبدیل خواهند شد!