برف و سرمای زود هنگام مردم گیلان را غافلگیر کرد

حرف تازه : بارش اولین برف پاییزی در ارتفاعات و سرمای زود هنگام مردم گیلان را غافلگیر کرد. به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، تغییر ناگهانی دما،وزش باد و رعد و برق توأم با برف و باران در ارتفاعات ماسال و تالش در اولین ماه پاییز سبب شده است که مردم گیلان امسال […]

حرف تازه : بارش اولین برف پاییزی در ارتفاعات و سرمای زود هنگام مردم گیلان را غافلگیر کرد.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، تغییر ناگهانی دما،وزش باد و رعد و برق توأم با برف و باران در ارتفاعات ماسال و تالش در اولین ماه پاییز سبب شده است که مردم گیلان امسال زودتر از همیشه وسایل گرمایشی خود را روشن کنند.

در این راستا مازیار غلامی سرپرست اداره پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی گیلان در گفتگو با خبرنگار ایسنا گیلان، گفت:از ابتدای هفته با ورود سامانه پرفشار و تقویت سامانه ناپایدار شاهد بارش باران در بیشتر شهرهای استان گیلان بوده ایم.

وی افزود:با توجه به کاهش دما در روز گذشته و امروز در ارتفاعات بالای ۲ هزار مترماسال و تالش بارش برف را شاهد بوده ایم.

غلامی خاطرنشان کرد:در مسیر اسالم به خلخال ۴ سانتیمتر برف بر روی زمین نشسته است و امروز شاهد بیشترین میزان کاهش دما در چند روز گذشته بوده ایم و ابر و مد بارشی تا چند روز آینده ادامه دارد.

وی متذکر شد:نقشه های هواشناسی نشان دهنده فعالیت تناوبی سامانه ناپایدار در منطقه است و بر این اساس برای امروز، بعضی ساعات بارش باران و وزش باد پیش بینی می شود و از چهارشنبه تا پایان هفته با تضعیف این سامانه ناپایدار، بارش پراکنده باران مورد انتظار است.

همچنین  در پی بارش نخستین برف پاییزی، ارتفاعات شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان سفید پوش شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در پی ورود سامانه سرد و بارش زا و فعالیت و تقویت تدریجی سامانه ناپایدار در شمال و شمال غرب کشور، از نخستین ساعات صبح امروز، سه شنبه (۲۷ مهر ۱۳۹۵) بارش ها به شکل برف در ارتفاعات شهرستان مرزی بندر آستارا آغاز شد.

در حال حاضر روستاهای بالادست شهرستان از قبیل ونه بین،حیران،چملر و ارتفاعات کوه آسپینه و رادار نیز سفیدپوش شده است و بارش به شکل برف در مناطق مذکور ادامه دارد.

بارش ها در مناطق جلگه ای شهرستان نیز به شکل باران است و کاهش شدید دما سبب شده است تا شهروندان علاوه بر روشن کردن بخاری ها و راه اندازی سیستم های گرمایشی منازل و محل های کار خود، از البسه ویژه فصل زمستان در پوشش خود استفاده کنند.

پلیس با کنترل جاده کوهستانی حیران در محور مواصلاتی آستارا در غرب استان گیلان به استان اردبیل، علاوه بر بررسی خودروها در خصوص به همراه داشتن زنجیر چرخ، بر همراه داشتن لباس گرم و سوخت کافی در باک خودروها تأکید می کند.

فردین فرتوت نیا،رئیس اداره هواشناسی شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با ایسنا،اظهار کرد:با ورود این سامانه شاهد کاهش محسوس دما در سطح شهرستان هستیم که دمای فعلی شهرستان ۱۰ درجه بالای صفر می باشد.

وی ادامه داد:از نخستین ساعات صبح دیروز دوشنبه (۲۶ مهر ۱۳۹۵)شاهد بارش ۳۵ میلی متری باران در مناطق جلگه ای شهرستان هستیم.

فرتوت نیا با بیان اینکه سرعت وزش باد در این مدت ۲۸ کیلومتر در ساعت می باشد، افزود:ارتفاع امواج دریا بین ۱ الی ۵ . ۲ متر می باشد و شرایط برای فعالیت های دریانوردی،صید و صیادی و گردشگری نامناسب است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی،از روز چهارشنبه شاهد کاهش ناپایداری های خواهیم بود،عنوان کرد: رطوبت نسبی شهرستان ۹۵ درصد ثبت شده است.