رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت:

برف هفته قبل تجربه شد/ در برف اخیر همه آمدند/ نمک پاشی ضعیف بود/ تاکید بر خرید ماشین آلات و لکه گیری آسفالت

حرف تازه – رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در پی بارش برف سنگین در رشت دقایقی به گفتگو با حرف تازه نشست. سید رضا موسوی روزان در ابتدا ضمن تشکر از این پایگاه خبری که بار دیگر فرصتی برای برقراری ارتباط با شهروندان را فراهم کرده است گفت: ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن […]

حرف تازه – رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در پی بارش برف سنگین در رشت دقایقی به گفتگو با حرف تازه نشست.

سید رضا موسوی روزان در ابتدا ضمن تشکر از این پایگاه خبری که بار دیگر فرصتی برای برقراری ارتباط با شهروندان را فراهم کرده است گفت: ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری، قصد دارم چند نکته در ارتباط با برف اخیر را عرض کنم.

برف هفته قبل تجربه شد تا با انسجام بیشتر به مقابله با برف برویم

وی با اشاره به برف هفته گذشته رشت که شرایط مطلوبی را در مدیریت برف در رشت رقم نزد گفت: با توجه به شرایطی که در برف هفته گذشته ایجاد شد تجربه ای برای مدیران شد که ستاد بحران در شهرداری، فرمانداری و شورای اسلامی شهر رشت با انسجام بیشتری به مقابله با این برف برود و برنامه ریزی منسجم عملیاتی داشته باشد. همه نیرو ها در کنار هم قرار گرفتند و امکانات بسیج شدند تا بحران برفی که به عنوان نعمت نام می بریم به محنت تبدیل نشود.

امکانات بخش خصوصی را در اختیار گرفتیم

سید رضا موسوی روزان همدلی مدیران و هم افزایی امکانات را در این برف بسیار خوب توصیف کرد و افزود: این اتفاق قابل مقایسه با برف قبل نبود. علت هم این بود که در برف اخیر امکانات جدیدی از پیمانکاران و بخش خصوصی در اختیار گرفتیم و اینطور نبود که در برف قبل از امکانات موجود به طور کامل بهره نبریم.

عدم همراهی برخی نیروهای بخش خصوصی تا پایان برف و قدیمی بودن ماشین آلات دو مشکل اصلی در برفروبی دیروز

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به اینکه با وجود مدیریت خوب برف تا غروب روز جمعه چرا به یکباره در شهر شاهد مسدود شدن مسیرها بودیم، تصریح کرد: یک ضعف عمده ای که وجود داشت این بود که تعدادی از نیروهای بخش خصوصی از اواسط کار به دلیل خستگی یا موارد دیگر نتوانستند با ما همراه باشند. البته تعدادی از دوستان در بخش خصوصی هم همکاری بسیار خوبی داشتند. جای خالی این عزیزان باید به نحوی پر می شد. مشکل دیگر این بود که دستگاه های ما قدیمی بود و بر اثر فشار کار گاهی دچار مشکل می شدند. البته اکثر این موارد تعمیر شدند و برفروبی را ادامه دادند اما همان وقفه سه یا چهار ساعته مشکلاتی را در برخی مسیرها به وجود می آورد که مجبور بودیم دستگاه های جایگزین بیاوریم و فشار مضاعفی به آن دستگاه ها وارد کنیم.

سید رضا موسوی روزان افزود: ما از شب اول آمادگی بارش برف را داشتیم. با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته، شهرداری، شورا و ستاد بحران آمادگی کامل داشتند. برف از حدود ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شد و حدود ۲۵ ساعت بی وقفه و به شدت بارید. اکثر پیش بینی ها برف کمتر از نیم متر را پیش بینی می کرد اما در نقاطی از رشت برف به نزدیک ۱ متر رسید. البته همه نقاط شهر یکسان نبود و فاصله ۱۰ یا ۱۵ سانتی متری داشت. این هم مساله دیگری بود.

وی با اشاره به جلسات متعدد ستاد بحران، گفت: جلسات ستاد بحران در داخل شهر با حضور شهرداران مناطق و مدیران شهری و دست اندرکاران ستاد برگزار می شد و بعد از جلسه مدیران به کار بر می گشتند. آخرین جلسه ستاد بحران در آتش نشانی با حضور آقای سیاوش پور ریاست کل دادگستری استان گیلان و سرهنگ شعبانی فرمانده انتظامی رشت و جمعی از مدیران و اعضای شورا برگزار شد که به نقاط ضعف توجه شد. در این جلسه بر ضرورت آمادگی بیشتر نهادهای مرتبط تاکید شد.

موسوی روزان با بیان اینکه مسیرهای اصلی مسدود نشده است تصریح کرد: توان نیروهای انسانی توان محدودی است . یا باید تازه نفس ها بیایند و یا یک استراحت کوتاهی صورت بگیرد. همه نیروها تلاش کردند. برفروبی و بازگشایی مسیرها را در کل مناطق شهری برای چندین بار انجام دادیم اما برف با شدت در حال بارش بود و این ذهنیتی را به وجود آورده بود که مسیرها بسته شده است. مسیرها به سه دسته ۱ و ۲ و ۳ تقسیم شدند. بلوارها و کمربندی های و معابر پر تردد در مناطق هیچ کدام مسدود نشده بودند. اولویت این بود که مسیرهای اصلی و درجه ۱ صد در صد بازگشایی شوند؛ بعد مسیر های ۲ و ۳ که بر همین اساس هم عمل شد. 

نمک پاشی ضعیف بود 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت موضوع نمک پاشی را یکی از نقاط ضعف دانست و ختطر نشان کرد: با تمام زحماتی که همه عزیزان کشیدند اگر موضوع نمک پاشی به درستی انجام می شد هیچ مشکل خاصی نداشتیم. در این بخش نیازمند جدیت بیشتر بودیم. وظایف تقسیم شده بود و مسئولیت ها مشخص بود. نمک پاشی به درستی انجام نشد.

سید رضا موسوی روزان در خصوص وضعیت مسیرهای اصلی که وضعیت مناسبی نداشتند گفت: مسیرهایی مثل ورودی شهر از سمت جاده جیرده بررسی شد و بار دیگر دستگاه های برفروب اعزام شدند.

دهیاری ها به کمک برخی ورودی های شهر رشت می آیند

عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: طی جلسه ای با آقای شعبانپور معاون امور عمرانی استانداری گیلان، مقرر شد تعدادی از دستگاه ها از دهیاری ها به کمک ورودی های شهر رشت بیایند که این اقدامات تا حدودی انجام شده است.

این مسئول با تاکید بر ضرورت صحت گزارش های ارائه شده گفت: گزارش های ارسالی از طرف هر کسی که باشد باید دقیق و درست باشد حتی آنهایی که مدیر هستند نباید احساس کنند که این گزارش ها موجب ضعف آنها می شود. 

موسوی روزان بر باز گشایی مسیرها مطابق برنامه ریزی انجام شده تاکید کرد و افزود: با توجه به امکانات باید مسیرهای اصلی ۱ و ۲ و ۳ را مطابق برنامه بازگشایی کنیم و نمک پاشی مسیرها خصوصا مسیرهای اصلی را جدی بگیریم.

وی با اشاره به موضوع ماشین های از کارافتاده در حین خدمت رسانی در برف گفت: باید گروه های آماده ای از تعمیرکاران حضور داشته باشند تا هرچه سریعتر در این شرایط مشکل رفع شود و یا تعدادی ماشین آلات تازه نفس به عنوان پشتیبان حضور داشته باشند.

شهروندان از سفرهای غیر ضروری با خودروی شخصی اجتناب کنند

عضو شورای اسلامی شهر رشت ضمن تشکر از مشارکت مردم در برف اخیر ، اظهار داشت: حضور برخی از مردم با خودروی شخصی سرعت بازکردن برخی معابر را به شدت کاهش می داد و عملا تا ساعت ۹ و نیم و یا ۱۰ شب علی رغم اینکه در یک روز جمعه و برفی قرار داشتیم با این مشکل مواجه بودیم. به همین دلیل از آن دسته از شهروندان تقاضا داریم از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند تا بتوانیم در کنار هم کارها را سریعا پیش ببریم.

۶ و نیم صبح به منزل رسیدم

موسوی روزان همچنین با اعلام اینکه شب گذشته حدودا ساعت ۶ و نیم صبح به منزل رسیدم ، تصریح کرد: همه تلاش ها بر این بود که مدیران در هر منطقه ای که مشکلی وجود دارد بروند و از نزدیک مشکلات را لمس کنند و از نزدیک بازدید داشته باشند. باید از همه نیروها چه مدیران و چه پرسنل تشکر کنم که انسجام و همدلی مثال زدنی در اجرا داشتند.

تاکید بر ضرورت لکه گیری آسفالت ها پس از برفروبی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه آسفالت ها پیش از برف هم وضعیت مطلوبی نداشتند تصریح کرد: با کار کردن دستگاه ها و ماشین آلات برفروی آسفالت های شهر آسیب دیده اند و به همین دلیل با توجه به اینکه حدود یک هفته آسمان آفتابی در پیش داریم تاکید داریم سریعا برفروبی طی یکی دو روز به پایان برسد و پس از آن لکه گیری چاله چوله ها انجام شود.

اهمیت دوربین ها و شبکه بیسیم در مدیریت بحران و ضرورت همکاری همه دستگاه های ذیربط در این خصوص

وی استفاده از دوربین ها و شبکه بیسیم را در چنین شرایطی بسیار موثر دانست و گفت: در حال حاضر ۲۹ دوربین فعال است و در بودجه شورا نیز این موضوع پیش بینی شده است اما قطعا نیاز به همکاری همه دستگاههای ذی ربط دارد.

تاکید بر خرید ماشین آلات جدید برای شهرداری رشت

روزان با تاکید بر بحث خرید ماشین آلات جدید برای شهرداری اذعان داشت: در گذشته هر ۲۰ یا ۳۰ سال شاهد برف سنگینی در رشت بودیم ولی امروزه شرایط تغییر کرده است و هرساله شاهد برف سنگین آن هم در چند نوبت هستیم. تکرار و حجم برف سالهای اخیر نشان دهنده آن است که ما باید خودمان را بیش از پیش آماده مقابله با چنین شرایطی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت از شهروندان که با درک شرایط موجود مشارکت خوبی در پشت سرگذاشتن بحران برف از خود نشان دادند تشکر کرد و افزود: از بخشی از شهروندان انتظار یاری بیشتری در شرایط بحرانی داریم. 

چنین موضوعی که شخصی کارکردن با ماشین آلات را بلد نباشد نداشتیم

وی بر ضرورت آموزش نیروها برای مقابله سریع و صحیح با شرایط بحرانی تاکید کرد و در ادامه گفت: چنین موضوعی که شخصی کارکردن با ماشین آلات را بلد نباشد نداشتیم اما مثلا وقتی راننده ای به دلیل وضعیت جسمانی توانایی ادامه همراهی ما را نداشت فردی که توانایی کمتری داشت جایگزین او شد اما اینکه بلد نباشد صحت ندارد و نیروهای شهرداری همگی آمادگی نسبی دارند.

در برف اخیر همه آمدند / در بحران فقط یک بخش مسئولیت ندارد، همه مسئولند

موسوی روزان حضور همه بخش ها و نیروها را در شرایط اینچنینی ضروری دانست و گفت: در برف اخیر همه آمدند و این نکته مثبتی بود. در بحران فقط یک بخش مسئولیت ندارد، همه مسئولند. خدمات شهری محور اصلی است اما روابط عمومی باید به درستی اطلاع رسانی کند، سازمان فرهنگی باید افکار عمومی را جذب و همراه سازد، سازمان پسماند باید در جمع آوری زباله ها بکوشد، مدیریت سلامت باید در بحث در راه مانده ها و جامانده ها و کارتن خواب ها و کسانیکه دچار مشکل شده اند ورود کند که این اتفاق در برف اخیر رخ داد و حوزه مدیریت سلامت ۴۵ نفر را به گرمخانه ها بردند. می خواهم تاکید کنم که همه مسئولند و حتی مردم عزیز هم می توانند نسبت به این موضوعات کمک کنند.

امروز ، روزی است که باید در صحنه باشم

این عضو شورا با اعلام اینکه من به نوبه خودم سعی کردم وظیفه ام را به درستی انجام بدهم گفت: فکر می کنم حتی بیش از این نیز باید تلاش کنم. مردم به بنده اعتماد کردند و امروز روزی است که باید در صحنه باشم. در کنار مدیران و مردم باشم و کمک کنم کارها به درستی انجام شود. 

در این برف همان نماینده ای که از شهردار در برف گذشته انتقاد داشت هم به صحنه آمد

موسوی روزان با اشاره به انتقادات یکی از نمایندگان مجلس از شهردار رشت در برف گذشته ، تصریح کرد: در این برف همان نماینده هم به صحنه آمد و در شهرداری حضور داشت. اینها نکات خوبی است اینکه قبل از انتقاد احساس کنیم ما هم باید بخشی از بار مشکلات را به دوش بکشیم. هرچند انتقاد از مدیران از وظایف من هم هست اما باید در کنار مردم و مدیران باشم و گوشه ای از کار را هم بر عهده بگیرم و با احساس مسئولیت و همدلی بیشتر به کاهش مشکلات کمک کنم.

برخی افراد انتظار دارند شهرداری تا در خانه را بازگشایی کند؛ امکانات موجود خیلی زیاد نیست که چنین اتفاقی رخ بدهد / همه باید دست به دست هم بدهیم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در پایان تاکید کرد: امروز باید به صورت جدی نسبت به بازگشایی معابر اصلی اقدام کنیم چرا که یخبندان در پیش است و باید پیش از آن نسبت به بازگشایی معابر ۱ و ۲ و ۳ اقدام کنیم. از مردم عزیز نیز عذر خواهی می کنم که این نکته را می گویم اما برخی افراد انتظار دارند شهرداری تا در خانه را بازگشایی کند. امکانات موجود خیلی زیاد نیست که چنین اتفاقی رخ بدهد. همه باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم تا مشکل را سریعا برطرف کنیم.