پنجاه و دومین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت

بررسی وضعیت احداث پارک ۴۷۰ هکتاری لاکان | انتقاد اعضا از نقض مجوزها

پنجاه و دومین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت صبح چهارشنبه به ریاست دکتر سید حسین رضویان در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه، در این جلسه که با محوریت پرداخت به بسته سرمایه گذاری در خصوص احداث پارک ۴۷۰ هکتاری رشت برگزار شد،سید حسین رضویان رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت پس از شنیدن گزارش مشاور معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری رشت و معاونین سازمان سرمایه گذاری گفت: آنگونه که از جلسه بر می آید در عمل بر خلاف آنچیزی که به شورا گفته شده است مجوزهای لازم برای پرداخت به امر گردشگری در پارک چهارصد و هفتاد هکتاری لاکان به صورت کامل اخذ نشده و در عمل جز چند اقدام کوچک که به فضای ورودی پارک از ضلع جنوبی محدود شده اتفاق دیگری رخ نداده است و با توجه به اینکه سالهاست احاله مدیریت پارک به شهرداری رشت سپرده شده متعجبم چرا در بیش از نیمی از یک دهه حداقل کاری که می‌بایست صورت می گرفت که آن هم اخذ مجوزهای مربوطه است انجام نشده!؟ البته این از همان ویژگی های مضر دیوانسالاری در شهر ماست که امور طی سالها در ادامه هم امتداد نیافته و به نفع همشهریان دنبال نمی‌شود.
 
عضو شورای شهر افزود: با نگاه به قراردادهای گوناگون طی سال‌های متمادی بسته شده است به این جمع بندی رسیده ایم که بیش از قراردادهای اجرا که به نتیجه ای رسیده باشند با قراردادهای مشاوره و نظارت روبرو هستیم که از قضا مبالغ آنها نیز پرداخت شده، پولهایی که مستقیم از جیب همشهریان ما به حساب شرکتها رفته و در مجموع این مشاوره ها و نظارت ها نتایج ملموسی نیز برای رشت به همراه نداشته است.
  رئیس کمیسیون توسعه پایدار در انتها گفت: به نمایندگی از شورای شهر طی ماه‌های اخیر تمرکز کمیسیون توسعه پایدار بر توسعه امر گردشگری و تشریک مساعی و هم افزایی نهاد مدیریت شهر با سرمایه گذاران بوده در این میان وقتی در قالب یک سرمایه گذاری بیش از چهارصد میلیارد تومانی کاری برای اجرا در پروژه ای چون پارک لاکان دیده می شود و در این خصوص سرمایه گذارانی نیز دعوت می شوند حداقل انتظار اینست که مجوزهای کار آماده باشد و شورا در این خصوص انتظار پاسخ درخور و قانع کننده از شهرداری را دارد.
در ادامه هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون با تاکید بر ضرورت انجام این پروژه و تسریع آن، خاطر نشان کرد: این پارک برای رشت اهمیت دارد و با اجرای آن اثر بهتری از شورا در شهر دیده می شود و باعث خوشحالی مردم می شود.
وی با بیان اینکه در ماه های باقیمانده سال باید مقدمات کار فراهم شود و سرمایه گذار آغاز به کار کند افزود: این پارک نعمتی برای شهر است و باید با سرعت بیشتری دنبال شود.
حسن کریمی کرنق عضو دیگر کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: امیدواریم تا عید امسال بخشی از پارک آماده بهره برداری شود و پیشنهاد بنده این است که پارک با وضعیت فعلی و با هر میزان پیشرفتی که دارد به سرمایه گذار واگذار شود.
در این جلسه نادر حسینی نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار با اشاره به پروژه های مرتبط بیان داشت: در ابتدا باید بدانیم در چه قالبی با سرمایه گذار همکاری خواهیم داشت و چه خدماتی به سرمایه گذار ارائه می شود.
نادر حسینی نیز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تالاب عینک عنوان کرد: با تمام پیگیری های صورت گرفته یکی از چهار پهنه در حال آماده سازی است و با ادامه روند توسط شهرداری شاید تا چهار سال آینده نیز تکمیل نشود. بنابراین در خصوص تالاب عینک نیز اگر ادامه کار بر اساس مطالعات و اقدامات صورت گرفته به سرمایه گذار واگذار شود بهتر است.
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با بیان اینکه حدود ده سال فرصت سوزی شده است بیان داشت: از حدود ده سال قبل شعار داده می شد که به فضای سبز رشت اضافه شده اما عملا اتفاق خاصی رخ نداده و کار ضعیف پیش رفته است. در حال حاضر نیز کار زیادی انجام نشده و تنها در بخش نگهبانی و ورودی پارک اقداماتی صورت گرفته است و با این روند شهرداری به نتیجه نمی رسیم.
وی افزود: این روند جز ناامیدی و گرفتن انگیزه سرمایه گذار نتیجه ای ندارد و به همین دلیل بر پیشنهاد همکاران در خصوص واگذاری پروژه پارک ۴۷۰ هکتاری و تالاب عینک با وضع موجود به سرمایه گذار توانمند تاکید می کنم.
در ادامه جلسه طرح هبه جهت ارائه کمک مردمی گروه جهادی طلوع مهربانی بررسی شد و پس از ارائه توضیحات، با نظر رییس کمیسیون توسعه پایدار مقرر گردید پاسخ کمیسیون منوط به بازدید از گروه جهادی طلوع مهربانی و ساختمان مدنظر باشد.