بررسی لایحه اصلاح بودجه سازمان حمل و نقل شهرداری رشت در هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون بودجه شورا

جلسه هشتاد و یک کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در بیست و یکمیمن روز از ماه اسفند با حضور اعضای شورا و مدیران شهرداری برگزار گردید.

حرف تازه – رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به در پیش بودن سال نو اظهار داشت: در روزهای پایانی سال قرار داریم و این روزها برای پرسنل شهرداری روزهای کاری پرفشاری می باشد.

حجت جذب در همین راستا از همه پرسنل شهرداری قدردانی نمود.
وی در خصوص لایحه کمک به یکی از شهرواندان بیان داشت: این لایحه مربوط به یکی از بانوان سرپرست خانوار می باشد که در دفاع مقدس نیز حضور داشتند و در حال حاضر بنا به مشکلات عدیده ای که دارند، شهرداری لایحه درخواست کمک به این شهروند را به شورا ارائه نمود.
در ادامه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا با لایحه کمک مالی به یکی از شهروندان موافقت گردید.
 
نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با اشاره به سیاست حوزه مدیریت شهری برای داشتن تراموا در سطح شهر رشت بیان نمود: حرکت در راستای داشتن تراموا، مستلزم فراهم نمودن پیش نیازهایی مانند خط بی آر تی است. گام برداشتن در این جهت و حتی حفظ شرایط موجود برای سازمان حمل و نقل هزینه بر است.
فرهام زاهد با اشاره به نقش سازمان ها در خدمات رسانی به مردم خواستار توجه بیشتر به بررسی بودجه سازمان های شهرداری شد و افزود: با توجه به اینکه بودجه جاری شهرداری مرکز را کاهش دادیم، بودجه سازمان های باید با دقت بیشتری بررسی شود تا حوزه هایی که از کارایی کمتری برخوردار هستند شناسایی شوند و به حوزه هایی مانند آتش نشانی و حمل و نقل که به شکل مستمر به مردم خدمت رسانی می کنند با عدالت رفتار شود.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح نمود: برای تهیه لوازم خودرو باید استاندارهای گارانتی رعایت شود و با توجه به شرایط شهرداری در پرداخت هزینه ها به شکل بلند مدت و همچنین شرایط نابسامان بازار، تهیه لوازم برای اتوبوس ها سخت می باشد و اگر در این خصوص برنامه ریزی نشود، اتوبوس های موجود نیز قادر به سرویس دهی به شهروندان نخواهند بود.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از اجحاف در پرداخت حقوق حوزه های مختلف بیان داشت: برخی از حوزه ها مانند آتش نشانها و پاکبانان از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و شهر نیاز به خدمات مستمر این حوزه ها دارد. اما پرداخت حقوق پرسنل متاسفانه به ابزاری در جهت قدرت نمایی و تبلیغاتی برای برخی مدیران تبدیل شده است و اکنون در شرایطی که برخی حوزه ها حقوق خود را به روز دریافت نموده اند، شاهد پرداخت نشدن حقوق چند ماه پرسنل سازمان حمل و نقل می باشیم. باید با یک برنامه ریزی صحیح پرداخت حقوق تمام پرسنل شهرداری منظم گردد.
 
فاطمه شیرزاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با اشاره به سیاست شورا در جهت انقباضی بودن بودجه سال ۹۸ افزود: هدف از انقباضی بودن بودجه جلوگیری از ریخت و پاشها و همچنین هدفمند نمودن بودجه میباشد ولی در شرایطی که با افزایش هزینه ها مواجه هستیم برای بودجه حوزه هایی که شهر نیاز به خدمات مستمر آنها دارد باید با دقت بیشتری عمل شود.
وی با اشاره به اهمیت حمل و نقل عمومی تصریح نمود: با توجه به صرفه تر بودن اتوبوس برای شهروندان استقبال مردم در حمل و نقل عمومی از اتوبوس بیشتر میباشد. در شرایطی که تعداد تاکسی های سطح شهر رشت از حد استاندارد بیشتر می باشد با انباشت تاکسی ها در هسته مرکزی شهر مواجه هستیم که به لحاظ بصری نیز شکل مناسبی برای شهر ندارد. برای ساماندهی تاکسی ها و ارایه خدمات به شکل متوازن در کل سطح شهر نیز باید به دنبال راهکار بود.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا با انتقاد از استفاده از خودروهای شخصی برای جابه جایی مسافر خواستار ورود جدی راهنمایی رانندگی برای برخورد با این بی نظمی شد.
 
رییس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به سیاست شهرداری در ارائه بودجه انقباضی بیان نمود: در راستای سیاست کلی شورا و شهرداری بودجه سال ۹۸ به شکل انقباضی تهیه گردید ولی این سیاست نباید به حوزه هایی مانند حمل و نقل که به شهروندان در طی روز خدمات مستمر می دهند را دچار مشکل نماید.
پیمان پارسا میزان بودجه مد نظر برای سازمان حمل ونقل را در شرایط بالا رفتن هزینه ها را موجب مرگ تدریجی سازمان مذکور دانست و افزود: در شرایطی که سیاست شهرداری در حوزه حمل و نقل رفتن به سمت تراموا است باید با یک برنامه ریزی درست در جهت فراهم نمودن حداقل پیش نیازها گام برداشت. یکی از این حداقل ها، حفظ شرایط فعلی و به کارگیری تمام ظرفیت سازمان با اتوبوس های جدید می باشد.
وی با اشاره به برنامه ریزی سازمان حمل ونقل برای کاهش هزینه ها افزود: با توجه به بالا رفتن هزینه های نگهداری اتوبوس ها، برنامه سازمان حمل ونقل برای سال ۹۸ برون سپاری ۵۰ دستگاه اتوبوس جهت سرویس دهی در سطح شهر و حفظ ۲۰ دستگاه دیگر در سازمان برای سرویس دهی در موارد مورد نیاز می باشد.