بررسی دستورالعمل ایجاد شهر دوستدار کودک در شهرداری رشت

جلسه بررسی دستورالعمل شهر دوستدار کودک در دفتر معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت برگزار شد.

حرف تازه – جلسه بررسی دستورالعمل شهر دوستدار کودک در دفتر معاونت معماری و شهر سازی شهرداری رشت برگزار شد.

محمد پور ناصرانی معاون معماری و شهر سازی شهرداری رشت در این جلسه اظهار داشت: در ارتباط با موضوع کودکان ابتدا باید خود را در فضای کودکان قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با کودکان نباید ذهن ما تنها معطوف به پارک ها باشد بیان کرد: می توان از سایر ظرفیت ها مانند سرای محلات به ویژه در مناطق محروم بهره برد.

 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری رشت به ایجاد فضای مناسب برای بازی های گروهی در پارک ها تاکید کرد و گفت: امروزه بیشتر فضاهای بازی در پارک ها کودکان را به بازی انفرادی سوق می دهند و باید فضا ها را برای بازی های گروهی کودکان مهیا کنیم.

 

رضا ویسی قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: شهر دوستدار کودک شهری است که کودکان کانون توجه هستند و برای ایجاد شهر دوستدار کودک باید فضاهای شهری برای کودکان مناسب سازی شود.

وی ادامه داد: می توان در حوزه کودکان از شهرهای موفق کشور و دنیا الگو برداری کرد و فضاهای متناسب با قشر کودک را در رشت ایجاد کنیم.

قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به دستورالعمل ایجاد “شهر دوستدار کودک” از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مطرح کرد: مطابق این دستورالعمل پیشنهاد شده که واحد سازمانی شهرداری شهر دوستدار کودک در شهرداری ها ایجاد شود.

ویسی ایجاد بستر لازم برای کشف استعداد کودکان، تشویق مشوقات کودکانه در مدیریت شهری و … را از اهداف دستورالعمل ایجاد شهر دوستدار کودک عنوان کرد.

وی با اشاره به وظایف و ماموریت های دستورالعمل ” شهر دوستدار کودک” عنوان کرد: با برگزاری جشنواره و مسابقات فرهنگی، ایجاد فضاهای مناسب تفریحی برای کودکان و … می توان در راستای ایجاد شهر دوستدار کودک گام برداشت.

متین عاشوری مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: در نخستین سالانه شهر پژوهی شهرداری رشت ۲ کارگاه آموزشی مرتبط با کودکان برگزار شد و کتب آموزشی مرتبط با کودکان معرفی گردید.

وی پیشنهاد داد: هریک از سازمان ها و واحدهای مختلف می توانند در برنامه ها و پروژه های کاری خود آیتم های مرتبط با کودک، معلولین و زنان را تعریف کنند.

نرجس محجوب رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: برای نخستین بار سال ۹۳ در زمان شهردار وقت کارگروه شهر دوستدار رشت در شهرداری رشت شکل گرفت.

وی با اشاره به طرح های ارائه شده برای شکل گیری ” شهر دوستدار کودک” بیان داشت: راه اندازی انجمن دوستداران کودک، رنگ آمیزی و نقاشی نمای ساختمان انبار دخانیات، ایده های خلاقانه در محوطه بازی کودکان، طرح زمین بازی آبی کودکان، احیای آکواریوم پارک ملت، برگزاری کلاس مشاعره برای کودکان و … از جمله برنامه های پیشنهادی برای شهر دوستدار کودک است.

محمد علی پیربازاریان مسئول کنترل ضوابط و مقررارت شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: صداقت و پاکی دو ویژگی بسیار مهم کودکان هستند و باید برای ایجاد شهری مناسب کودکان فضایی پاک و آرام فراهم کنیم.

وی افزود: نباید برای توجه به کودکان تنها بر پارک ها تمرکز کنیم و سایر فضاهای شهری نیز باید برای این قشر مناسب سازی شوند.

حسن هادیزاده مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت در این جلسه پیشنهاد داد: ایجاد پارک های موضوعی بیشتر برای کودکان و برگزاری جشنواره کودک در پارک ها در دستور کار قرار گیرد.