بررسی جزییات قرارداد ایستگاه های اتوبوس رشت در جلسه کمیسیون عمران | ارائه گزارش ساماندهی دستفروشان در نقاط حادثه خیز

نود و هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه به ریاست محسن سماکچی و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا، مسعود عباس نژاد، سید شمس شفیعی و رضا عاشری دیگر اعضای کمیسیون و همچنین محمدحسن عاقل منش عضو جدید شورای شهر در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش قلم آزاد، محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شهری شورای اسلامی شهر رشت در ابتدای جلسه، ضمن تبریک و گرامیداشت روز کارگر و روز معلم، بیان داشت: وظیفه ما این است که به عنوان عضو شورا و نماینده مردم، در مورد اتفاقاتی که در شهر در حال رخ دادن است باخبر باشیم و وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهیم. در حال حاضر برخی اتفاقات نیاز به توضیح و تنویر افکار عمومی دارند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حفظ آرامش شهر، افزود: در خصوص مساله سد معبر، باید از حق مردم و شهروندان دفاع کنیم و این موضوع با دستور دادستان نیز همراه شده است. علی رغم آن که تمایل داریم شهروندان کسب و کاری داشته باشند و موضوع دستفروشان به شکل دوستانه مدیریت شود به دلیل برخی برخوردهای ناشایست بارها این موضوع به درگیری ختم شده است.

بررسی جزییات قرارداد ایستگاه های اتوبوس رشت در جلسه کمیسیون عمران

ناصر عطایی رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری رشت در این خصوص اظهار داشت: این پروژه در سال ۱۴۰۲ پس از شش مرحله فراخوان، منجر به عقد قرارداد شد و با اجرای بخش عمده تعهدات سرمایه گذار در حال انجام است.

وی افزود: درخواست این پروژه از سال ۹۴ مطرح شد و قرار بود در مورد ایستگاه های اتوبوس با ورود سرمایه گذاران از تیپ های متفاوت به طرح تیپ یکسان برسیم. در سال ۹۶ شورای شهر اجازه احداث این ایستگاه ها را با مدل مشخص به سازمان سرمایه گذاری واگذار می کند و شش بار پروژه به فراخوان می رود.

عطایی تصریح کرد: در سال ۹۷ شش سرمایه گذار داشتیم. در تیر ماه ۹۸ فراخوان دیگری برگزار شد و ۴ شرکت کننده حضور داشتند که باز هم منجر به عقد قرارداد نشد. در بهمن ماه ۹۸ سه شرکت کننده داشتیم که دو کانون تبلیغاتی به شکل مشترک برنده شدند اما معتقد بودند که تیپ تبلیغاتی تعریف شده ارزش سرمایه گذاری ندارد و خواستار تغییراتی بودند اما هدف شهرداری احداث ایستگاه بود و با تغییر تیپ تبلیغاتی ایستگاه ها مخالفت شد. در سال ۹۹ نیز سرمایه گذاری که برنده شد به دلیل شرایط کرونایی از عقد قرارداد منصرف شد. در دی ماه ۹۹ فراخوان دیگری برگزار شد که شرکت کننده ای حضور نداشت. در نهایت در مهر ماه ۹۹ برای ششمین و آخرین بار فراخوان برگزار و از بین دو شرکت کننده یک نفر برنده شد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت در ادامه عنوان کرد: پس از شش مرحله فراخوان، سرمایه گذار تعیین شده است. کمیته فنی برنده را ارزیابی و تایید کرد و قبل و بعد از اعلام برنده فراخوان، مشخصات سرمایه گذار به شورا اعلام شده است. کارشناس رسمی دادگستری، قیمت تمام شده اجرای پروژه را تعیین کرده و گزارش کارشناس نیز موجود است و طی بررسی های به عمل آمده رقم پیشنهادی قابل قبول ارزیابی می شود.

ناصر عطایی همچنین خاطر نشان کرد: دوره ساخت یک سال و دوره بهره برداری ۱۰ سال در مجموع ۱۱ سال در نظر گرفته شده است. اجاره سالانه ۴۰ میلیون تومان است و سالانه افزایش ۲۲ درصدی خواهد داشت که هر چهار سال بر اساس نرخ تعدیل بانک مرکزی اصلاح می شود. با تعداد ۱۰۳ ایستگاه قرارداد امضا شده و جانمایی ها صورت گرفته است. بهره بردار ایستگاه ها نیز سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت است.

وی با اعلام اینکه دو تیپ ایستگاه در نظر گرفته شده و عمده بحث تبلیغات در فضای بالای ایستگاه ها است، افزود: تاکنون ۶۶ ایستگاه اجرا شده است. البته پس از آن که با نوسان و افزایش قیمت دلار مواجه شدیم سرمایه گذار معتقد بود در این شرایط باید سال های بهره برداری افزایش یابد که با این موضوع در کمیته فنی مخالفت شد و سرمایه گذار باید به تعهدات عمل کند.

عطایی ضمن تشریح روند انتخاب تیپ ایستگاه های اتوبوس، گفت: از شش مرحله فراخوان برگزار شده، کمترین سال بهره برداری در همین فراخوان در نظر گرفته شد. ضمن اینکه سازمان سرمایه گذاری در جانمایی ایستگاه ها نقشی نداشته است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری همچنین با تاکید بر اینکه باید دقت و نظارت بیشتری در مجموعه وجود داشته باشد، عنوان کرد: سرمایه گذار به دنبال اجرای تمامی ایستگاه ها است. همچنین این پروژه به شکل ترک تشریفات نبوده و از نظر درآمدی در ابتدای راه، ناشناخته بوده است و اگر امروز این فراخوان برگزار شود شرکت کنندگان بیشتری حضور خواهند داشت و سال های بهره برداری کمتر می شود. ضمن اینکه پیشنهاداتی رد می شود که مشکلات فنی دارند.

محسن سماکچی در ادامه با اشاره به سوالات و ابهامات موجود، بیان داشت: چرا فراخوان ها و قراردادهایی که در شهرداری رشت بسته می شود و چندین شرکت کننده دارد بارها باطل می شود؟ چرا در زمانی که تعداد شرکت کننده بالاست باطل می شود؟ چرا در برخی موارد به نظر می رسد شرکت کننده ها در واقع از طرف یک مجموعه بوده اند؟ علامت سوالی برای بنده به عنوان عضو شورا وجود دارد. این حق بنده است که به این سوالات پاسخ داده شود. چطور به چنین قیمتی رسیده اند و چطور جانمایی ها تعیین شده است؟ یکی از معضلات شهر رشت، جانمایی همین ایستگاه ها است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای شهر رشت افزود: در برخی ایستگاه ها فقط جنبه تبلیغاتی در نظر گرفته شده است و حتی اتوبوس نمی تواند در آن ایستگاه ها توقف کند. به نظر می رسد هر کدام از ایستگاه ها که شرایط تبلیغاتی مناسبی دارند اجرا شده اند. از سوی دیگر قرارداد شهرداری به نحوی است که به نظر می رسد طی سه ماه نخست تمام هزینه های ایستگاه ها برای سرمایه گذار از طریق تبلیغات برمیگردد و سال های بهره برداری زیادی در نظر گرفته شده است. در بحث پل های عابر پیاده نیز ظاهرا هدف کمک به مردم نیست و هدف فقط تبلیغات است. این سوالاتی است که برای مردم وجود دارد.

محسن سماکچی با اعلام اینکه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد افزود: قیمتی اعلام شده و سرمایه گذار برنده شده است. ما نمی توانیم ایرادی به سرمایه گذار بگیریم. اما باید بدانیم چه کسانی قرارداد را به این شکل بسته اند. درخواست داریم پیگیری های لازم در این خصوص صورت گیرد و گزارش ها به شکل مکتوب به کمیسیون ارائه شود. در مدت باقیمانده از شورا قصد دارم قراردادهای شهرداری را به عنوان یک عضو شورا پیگیری و دقیق تر نظارت کنم.

رضا عاشری دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا نیز بیان داشت: در برآورد اولیه کارشناسان در هزینه و درآمد، با فرمولی که در نظر گرفته اند به یازده سال رسیده اند. در صورتی که واقعیت موجود به شکل دیگری است. در هیچ ایستگاهی امکان تبلیغ ۱۰ میلیون تومانی وجود ندارد که بر مبنای آن، قیمت گذاری ها و دوره بهره برداری تعیین شده است.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا و عضو کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران بیان داشت: از سال ۹۲ معضل ایستگاه های اتوبوس در شهر رشت مطرح بوده است. پس از طی تشریفات قانونی به این نقطه رسیده ایم. اگر مشاور یا کمیته فنی اشتباه کرده اند با طی یک تشریفات قانونی، سرمایه گذاری برنده این مناقصه شده است. این مشکل از سمت مدیریت شهری است که دقت نکرده است.

وی افزود: چطور برای چنین موضوعی دستگاه های نظارتی داخلی و بیرونی دقت نکردند؟ سرمایه گذار به ما اعتماد کرده و قرارداد بسته است. اگر امروز کار متفاوتی انجام دهیم سلب اعتماد می شود و سرمایه گذاران ورود نخواهند کرد. اگر کارشناسان یا کمیته فنی و یا دستگاه ناظر شهرداری در هر موضوعی بی توجهی کرده اند باید ترک فعل افراد پیگیری شود. اشکالات نیز باید به شکل قانونی پیگیری شود. درخواست داریم کارشناسی صفر تا صد پروژه را بررسی نماید.

اسدپور کارشناس حراست شهرداری رشت نیز در ادامه به بیان دیدگاه های حراست در این زمینه پرداخت.

ارائه گزارش شهرداری رشت در مورد جمع آوری و ساماندهی غرفه های چوبی، وانت ها و دستفروشان در مناطق حادثه خیز

محمد باقر بشردانش معاون خدمات شهری شهرداری رشت، تصریح کرد: تقریبا از حدود سه ماه پیش از عید نوروز، اکیپی را در شهرداری رشت جهت تکمیل عملیات رفع انسداد معابر تشکیل دادیم و به عنوان مثال در بلوار مدرس با رایزنی های انجام شده ۵ کاسب را به داخل بازارچه چمران منتقل کردیم.

وی افزود: در مورد بلوار شهید افتخاری، همکاران در شهرداری منطقه ۴ زحمات بسیاری کشیدند و ظرف دو ماه اخیر بسیاری از انسداد کنندگان معابر در آن مسیر جمع آوری شدند.

بشردانش با بیان اینکه در برخی موارد نیاز به همکاری دیگر نهادها در زمینه رفع انسداد معابر وجود دارد خاطرنشان کرد: برخی افراد ایجاد ترافیک کرده اند و تبدیل به معضلی شده اند و درگیری هایی نیز ایجاد می کنند.

سید محمد ساده روح شهردار منطقه ۴ شهرداری رشت بیان داشت: مساله ساماندهی دستفروشان نباید با ایجاد حساسیت همراه باشد و باید به شکل صحیحی مدیریت شود. اما در برخی معابر، افرادی هستند که مورد حمایت گروه های دیگری هستند و همانند دستفروشان عادی نیستند.

وی افزود: این افراد در بازارچه و یا نقطه دیگری فعالیت نمی کنند. تجربیات گذشته نیز نشان می دهد حتی در صورت ساماندهی در بازارچه، پس از چند ماه به نقطه قبلی برمیگردند.

محمد نعمت پور رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی بیان داشت: اگر این افراد با رعایت حدود مشخصی فعالیت می کردند شهرداری می توانست تا حدودی همراهی کند اما با شرایط موجود امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه قطعه زمینی از سال ها قبل وجود دارد افزود: عرصه آن حدود ۵ تا ۶ هزار متر مربع است و تولی گری آن با اوقاف است. می توانیم در صورتی که زمین را اجاره کنیم بازارچه ای در این نقطه راه اندازی کنیم و ۶۰ غرفه شکیل و مناسب ایجاد کنیم و تمامی افرادی که در این محدوده دستفروشی می کنند در همین نقطه حضور داشته باشند. اما این موضوع نیاز به تعامل و همراهی دارد.

مریم فهمیده معاون خدمات شهری منطقه ۴ شهرداری رشت نیز به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه ساماندهی دستفروشان این منطقه پرداخت.

همچنین در بخش پایانی جلسه آخرین وضعیت احیای سازمان خدمات موتوری شهرداری رشت مورد بررسی قرار گرفت.