مشروح جلسه 166 کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت؛

بررسی تعرفه بهای خدمات آتش نشانی رشت و نگاهی به انحلال و ادغام سازمان ها

حرف تازه : صبح امروز یکصد و شصت و ششمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد؛ اسماعیل حاجی پور، فاطمه شیرزاد، سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش نودهی، مجید رجبی ویسرودی، عباس صابر، محمد […]

حرف تازه : صبح امروز یکصد و شصت و ششمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد؛ اسماعیل حاجی پور، فاطمه شیرزاد، سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش نودهی، مجید رجبی ویسرودی، عباس صابر، محمد حسین واثق کارگرنیا و حجت جذب از اعضای شورای اسلامی شهر رشت حضور داشتند. همچنین گل احضار معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی،  بابک رمضانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی، ستاره شناس، تجددی، گروسی و خدابخشی از جمله مدیران شهرداری رشت و حاضر در این جلسه بودند. 

دستور اول : اصلاح و وضع برخی موارد تعرفه بهای خدمات پیشنهادی سال ۹۶ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت:

در ابتدای این جلسه تعرفه خدمات سازمان آتش نشانی شهرداری رشت برای ساختمان های ۸ طبقه و بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

از سال گذشته افزایش تعرفه در این بخش در نظر گرفته شده است که برای ساختمان های بیش از ۷ طبقه، در زمان صدور پروانه و پایان کار باید مبلغ مازاد محاسبه شود. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه تلخ پلاسکو و خانواده غیور آتش نشانی در ادامه در خصوص تعرفه خدمات آتش نشانی گفت: قطعا ضوابط ایمنی باید جدی تر گرفته شود اما دریافت تعرفه عوارض بیشتر کمکی به افزایش ایمنی نمی کند. 

سید امیر حسین علوی با افزایش این تعرفه برای سالن های ورزشی و فرهنگی مخالفت کرد و افزود: نگاه ما در این حوزه ها حمایتی است. 

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست گذاری نگاه حمایتی در موضوعاتی مثل فرهنگ، سلامت و ورزش داریم تاکید کرد: مگر در طول سال چند مجتمع ورزشی و یا بیمارستان ساخته می شود؟  اگر یکسان دیده شود با سیاست گذاری همین شورا در تضاد خواهد بود.

سید امیر حسین علوی پیشنهاد داد تا در خصوص ساختمان های تجاری با فرمول پیشنهادی سازمان آتش نشانی موافقت شود اما تبصره ای اضافه شود و برای ساختمانهای فرهنگی، آموزشی، خدماتی و ورزشی نصف تعرفه تجاری در نظر گرفته شود.

رئیس شورای شهرستان رشت نیز در بخش دیگری از بررسی تعرفه خدمات آتش نشانی ضمن اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو گفت: آتش نشانی رشت هم خدمات زیادی ارائه کرده است و جا دارد یادی کنیم از آتش نشانان شهید رشت از جمله شهید مرادی و شهید عبدی.

اسماعیل حاجی پور در ادامه گفت : در بحث آموزش خدمات آتش نشانی باید سعی کنیم به صورت رایگان این خدمت را ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بازار رشت را باردیگر با انبار باروت تشبیه کرد و اظهار داشت: ایستگاه آتش نشانی در آنجا وجود دارد اما ماشین های آتش نشانی قدرت مانور در بازار ندارند و برق هم در بعضی نقاط استاندارد نیست. باید در بودجه ۹۶ به فکر بحث مطالعه ایمنی بازار باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با اعلام اینکه منظور از هزینه آموزش آموزش های عمومی نیست گفت: این ردیف برای متقاضیانی مثل کارخانجاتی است که در خواست آموزش تخصصی تعداد زیادی از نیروهای خود را دارند.

بابک رمضانی همچنین در خصوص مطالعه ایمنی بازار توضیح داد : مطالعات انجام شده و به مرحله فرمانداری رسیده است. موضوعاتی نظیر سد معبر، جمع شدن برق و گاز و امکانات آتش نشانی در این مطالعه دیده شده است. اما نیاز به حمایت همه دستگاه های مرتبط داریم و شهرداری و آتش نشانی به تنهایی از عهده این کار بر نمی آیند.

وی همچنین عنوان کرد: ۳۰ میلیارد تومان برای بحث بحران در استان تخصیص پیدا می کند و به دستور استاندار گیلان ۵ میلیارد تومان برای خرید تجهیزاتی چون نردبان است و البته تنها ۱ میلیارد تومان فعلا در حال پرداخت شدن است.

گل احضار معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری رشت هم در این جلسه اعلام کرد: دولت در بودجه ۹۵ کمک ۵۰ درصدی جهت خرید نردبان سازمان آتش نشانی شهرداریها را دیده بود که البته پرداخت نشده است اما در بودجه ۹۶ کلا از بخشنامه این موضوع را حذف کرده اند.

در پایان اعضای شورا با پیشنهاد رئیس کمیسیون بودجه موافقت کردند و به تصویب رسید.

نگاهی به انحلال و ادغام سازمان ها:

عسکری مشاور دفتر امور شهری پس از اشاره به ماده های ۵۴ و ۸۴ گفت: انحلال سازمان ها با وزیر کشور است نه شهردار.

وی شرایط عزل مدیرعامل سازمان را در ادامه توضیح داد و افزود: فوت، خلاف و اثبات در مراجع قضایی، استعفا و یا تصمیم شورای سازمان ۴ راه قانونی عزل مدیر عامل یک سازمان شهرداری است.

عسکری با تاکید براینکه انحلال و ادغام سازمانها باید به تایید شورا برسد، تصریح کرد: پیشنهاد انحلال سازمان ها باید با تصویب شورای سازمان به وزارت کشور فرستاده شود. تا زمانیکه روال قانونی طی نشده است سازمان ها به قوت خود برقرارند و انحلال آنها خلاف قانون است. بودجه هم باید مستقل ارائه شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری رشت هم با اشاره به اینکه انتصاب و ابلاغ افراد خارج از چارچوب سازمانی مغایر با قوانین و مقررات مربوطه است گفت: مسئولیت هرگونه پرداخت بر عهده شهرداری و ذی حساب است.

گل احضار با اشاره به مکاتبات متعدد با سازمان شهرداریها، افزود: چارتی که در اختیار ما قرار گرفته است با شرایط فعلی سازگار نیست. ما مناطق ۴ و ۵ را در چارت نداریم.

وی مواردی مثل حذف مسئول کارگزینی را از جمله موارد مورد اعتراض شهرداری ها دانست و تصریح کرد: زمانیکه این موضوع پیش بینی نشد مورد اعتراض بسیاری از شهرداری های قرار گرت.

گل احضار با اعلام اینکه تعداد سازمانها در تهران و اصفهان بیشتر است، اظهار داشت: با توجه به شرایط احراز تعداد سازمانها در هر شهرداری مشخص می شود.

وی در ادامه گفت: اگر اساسنامه سازمانها تغییر نکند مشمول مالیات خواهد شد و ۷۰ میلیارد تومان بدهی خواهد شد.

گل احضار همچنین در خصوص سازمان خدمات موتوری گفت: این سازمان منحل نشده است؛ با تصمیم شورای سازمان فعالیت ندارد و تراکنش مالی ندارد. 

حجت جذب عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت خطاب به گل احضار گفت: شما به ابلاغیه ای اشاره می کنید که پیش از آن سازمان خدمات موتوری ابطال شده است! تایید وزارت کشور نگرفته اید.

عباس صابر عضو شورای اسلامی شهر رشت هم گفت: کاش دفاع خانم گل احضار در چارچوب قانون بود! موضوع مشخص است. انحلال باید روندی را طی کند تا سازمانی منحل شود و این روند طی نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بحث انحلال سازمان قابلیت پیگیری دارد. مگر می شود بگویید سازمان وجود دارد و فعالیت ندارد؟ 

صابر در ادامه تصریح کرد: فقط و فقط برای اینکه شهروندان متضرر نشوند و سازمانها مشمول مالیات نشوند از همکاران شورا می خواهم اساسنامه جدید را تصویب کنند. برای شهرداری ظاهرا خیلی تفاوت ندارد که اگر داشت به موقع ورود می کرد و رایزنی می کرد. ما لج و لجبازی نداریم. باید برخی یاد بگیرند در تعامل با شورا کارها را انجام بدهند. 

سید امیر حسین علوی هم در خصوص حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: عملا بسیاری از امور مرتبط با این حوزه بر عهده سازمان حمل و نقل بار و مسافر خواهد بود. ما می توانستیم ۱۰ سازمان داشته باشیم. برخی سازمان ها که ضرورت چندانی نداشت را در نظر گرفته ایم و در مقابل ۵ سازمان حوزه حمل و نقل و ترافیک را در یک سازمان و مناطق دیده ایم!

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا تصریح کرد : به نظرم در این حوزه به مشکل برمی خوریم و من نگرانی هایی دارم.

وی افزود: تاکسی ها هستند و مدیریت و برنامه ریزی و ساماندهی امور تاکسیها مسائل خاص خودش را دارد. اتوبوس ها را داریم که همین امروز هم با خط اتوبوس نصفه و نیمه و غیر کارامد بی آر تی با مشکلات عدیده ای مواجهند. ناوگان حمل و نقل نیمه فعال اتوبوس این سازمان را در این حوزه با مشکلات عدیده مواجه کرده است. در بحث پایانه ها نمی گویم کاری انجام نمی شود اما مدیریت های مجزایی بود. حداقل در حوزه حمل و نقل  ترافیک ، دو حوزه در نظر می گرفتیم.

علوی تصریح کرد: به هم ریختگی در حوزه حمل و نقل کاملا مشهود است. در اجرا و در انعکاس حرف مردم اینها را میبینیم و باعث نگرانی است. هرچند شاید شرط جمعیتی را نداشته باشیم اما واقعیت این است که در حوزه حمل و نقل با مشکلاتی مواجهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت هم با اعلام اینکه ۵ کلانشهر ساختار سازمانی خود را ارائه کرده اند گفت: شهرداری اصفهان پنجمین کلانشهری است که بعد از اهواز، قم، شیراز و کرج بر اساس ضوابط تشکیلاتی ساختار سازمانی شهرداری اش ابلاغ شده است.

فاطمه شیرزاد با اشاره به دغدغه سید امیرحسین علوی در خصوص سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری ، اظهار داشت: اصفهان سازمان مدیریت حمل و نقل بار را از مسافر جدا کرده است و ما هم می توانیم این موضوع را بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: در چارت جدید ۶ معاونت، ۱۰ سازمان به اضافه ستاد شهرداری خواهیم داشت. 

شیرزاد با اشاره به ضرورت مباحث نظارتی شوراها، گفت: باید کمک کنیم. هرچند می توانست با درایت و همدلی شهرداری پیش از این جلساتی در خواست شود تا مشکلات کمتر شود و این مصوبه هم آسانتر از شورا گرفته شود.

در پایان سید امیرحسین علوی گفت: این مطالب با همین سبک و سیاق به صحن شورا ارائه می شود.

دستور دوم – حمایت مالی از تیم والیبال “باشگاه فرهنگی ورزشی رضوی گیلان” به مبلغ ۵ میلیون تومان :

مقرر گردید در جلسه مشترک کمیسیون های بودجه و فرهنگی با ارکان باشگاه جلسه ای هماهنگ شود و تصمیم گیری شود.
دستور سوم – حمایت مالی از دانش آموزی نخبه به مبلغ ۵ میلیون تومان مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت.