بررسی بهسازی ناوگان اتوبوس/ بررسی مرمت ساختمان تاریخی شهرداری رشت / تقسیط بدهی اقشار کم درامد
حرف تازه : صبح امروز جلسه مشترک سه کمیسیون برنامه بودجه، توسعه و عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد. در این جلسه سید امیر حسین علوی، عباس صابر، رضا رسولی، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش نودهی، مجید رجبی ویسرودی، حجت جذب، محمد حسین […]
حرف تازه : صبح امروز جلسه مشترک سه کمیسیون برنامه بودجه، توسعه و عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.
در این جلسه سید امیر حسین علوی، عباس صابر، رضا رسولی، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش نودهی، مجید رجبی ویسرودی، حجت جذب، محمد حسین واثق کارگرنیا و تا میانه های جلسه فرانک پیشگر حضور داشتند.
فرامرز جمشید پور معاون حمل و نقل و امور زیربنایی، مجید نوروزی معاون شهرسازی و معماری، متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری، عاطفه رمضان نیای چیرانی مدیر عامل سازمان عمران، مرتضی شریفی مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر و مریم گل احضار معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی شهرداری رشت نیز از جمله مدیران شهرداری رشت و حاضر در این جلسه بودند. محمدرضا باقریان معاون میراث فرهنگی گیلان و حسین میرزایی مسئول امور شهرستانهای این اداره کل و مسئول جدید میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت هم از دیگر میهمانان این جلسه بودند.
عباس صابر در ابتدای این جلسه با اشاره به کنده کاری های پیاده راه فرهنگی رشت به انتقاد از دوباره کاری پرداخت و گفت: باید از ابتدا موضوع فضای سبز را به درستی در این پروژه می دیدند که در پیاده راه مجبور به هزینه دوباره از بیت المال نمی شدیم و پس از شش ماه کنده کاری نمی کردیم.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر رشت اصلاح فضای سبز در پیاده راه را اقدامی خوب دانست و افزود: از ابتدا در پروژه ها دقت بیشتری به خرج دهیم. دوباره کاری به مذاق مردم خوش نمی آید.
مجید رجبی ویسرودی نیز انتقاداتی نسبت به پیاده راه فرهنگی داشت و در ادامه با انتقاداتی شدید اللحن مسائل عمرانی را تخصصی دانست و خواستار عدم مداخله اعضای شورایی که تخصص عمرانی ندارند شد.
این اظهارات با واکنش سیدرضا موسوی روزان مواجه شد و گفت: همه اعضای شورا حق اظهار نظر در خصوص زمینه های مختلفی که در شورا مطرح می شود را دارند و نیاز به تخصص در رشته خاصی ندارد.
بررسی بهسازی و نوسازی ناوگان اتوبوس شهر رشت در قالب طرح وزارت کشور
رضا رسولی در ابتدای سخنان خود درگذشت مهندس وحید کاوه گر از مدیران با سابقه شهرداری رشت را تسلیت گفت و در ادامه به حفظ کرامت و احترام افراد تاکید کرد.
وی تامین ناوگان حمل و نقل همگانی را حائز اهمیت دانست و گفت: هفته ای نیست که اعضای شورا در این خصوص مراجعات نداشته باشند.
رضا رسولی با بیان اینکه مشکل حمل و نقل گریبانگیر همه شهروندان است افزود: البته این مشکلات در مناطق کم برخوردارتر مثل حمیدیان یا مسکن مهر بیشتر احساس می شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت از تهیه دو دستگاه اتوبوس برای مسکن مهر خبر داد و گفت: البته این دو دستگاه از جایی دیگر کم شده است.
رسولی تصریح کرد : ۱۲۵ جسد اتوبوس در پارکینگ داریم و کمبود ناوگان، خروجی یک دوره طولانی کم کاری است. نتوانستیم در گذشته و در دوران طلایی تامین ناوگان زمانیکه نفت ۱۵۷ دلار بود و یارانه دولتی مطرح بود کار خاصی انجام دهیم و سهم ما از افزایش ناوگان تقریبا صفر بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت افزود: امروز یک فرصت دیگر از سوی سازمان شهرداری های کشور برای تامین ناوگان با هزینه دولتی فراهم شده است و با کمک مسئولین در حالیکه رشت در ابتدا ظاهرا در این برنامه جایی نداشت حالا مکاتبات لازم صورت گرفته است و مورد حمایت قرار می گیرد.
وی با اعلام اینکه اگر از این فرصت استفاده نکنیم شهر دیگری از این موقعیت استفاده می کند گفت: ما امروز مشکلات مردم را درک کرده ایم و باید تمام تلاشمان را برای رفع این مشکلات انجام دهیم.
رسولی همچنین از اعضای شورا دعوت کرد تا بازدیدی از وضعیت تاسف بار اتوبوس های بلا استفاده شهر رشت داشته باشند و این موضوع را برای درک بیشتر عمق فاجعه موثر دانست.
وی در پایان سخنان خود به افتتاح سلول دوم محل دفن زباله در سراوان اشاره کرد و به شهروندان تبریک گفت.
مرتضی شریفی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح پرداخت و گفت: موضوع بازسازی و نوسازی کل ناوگان کشور توسط وزارت کشور با یارانه مشخص تعریف شده است و تفاهم نامه ها مابین شهرداری و سازمان شهرداری ها منعقد می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت افزود: در این خصوص قیمت خرید اتوبوس ها، تعمیر اتوبوس ها، بازسازی و نوسازی آنها و همه موارد باید توسط کارشناسانی از سوی مجریان طرح تعیین شود و به همین دلیل این سازمان نمی تواند اطلاعات دقیقی در خصوص اینکه مثلا به طور دقیق چه تعداد اتوبوس بازسازی شده خواهیم داشت ارائه دهد اما انتظار داریم ۵۰ اتوبوس بازسازی شده تحویل بگیریم.
وی با اعلام اینکه مکاتبات و مجوزها صادر شده و برای اجرا نیازمند مصوبه شورا هستیم تصریح کرد: با توجه به اینکه رشت به ۱۷۰ تا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس نیازمند است و چندی پیش ۲۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است با اضافه شدن این ۵۰ اتوبوس و خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس و اضافه شدن آن به ناوگان، در آینده ای نزدیک به ۹۰ دستگاه اتوبوس برسیم و این فاصله محسوس را کم کنیم.
شریفی افزود: به منظور تامین هزینه تعمیر یک اتوبوس مبلغ ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و چنانچه هزینه از این مبلغ بیشتر باشد می توانیم به عنوان مثال یکی از اتوبوس های غیر قابل بازسازی را توسط کارشناسان آنها قیمت گذاری کرده و به عنوان مابقی مبلغ تحویل بدهیم.
وی قزوین را به عنوان مرکز تعمیر، بازسازی و نوسازی اتوبوس ها در این طرح معرفی کرد.
محمد حسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه دو سال پیش از مرکز تعمیر قزوین بازدید داشتیم و هیچ چیز خاصی نبود گفت: همان زمان ما موضوع راه اندازی مرکز تعمیر را مطرح کردیم و به جایی نرسید در حالیکه برخی استادکاران در قزوین گیلانی هستند.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت افزود: چرا ما ازچنین موقعیتی استفاده نکردیم و با بی توجهی به این مسائل، به مرکزی برای درامدزایی قزوین تبدیل شدیم ؟
مظفر نیکومنش نودهی نیز با تایید سخنان کارگرنیا گفت: می توانستیم به مرکزی برای تعمیر اتوبوس های استان های مجاور تبدیل شویم و برای ما روشن نیست چرا در این خصوص اقدام نمی شود؟
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به عمر مفید اتوبوس ها افزود: آیا صرفه دارد که امروز چنین کاری را انجام دهیم و بعد مجددا برای خرید اتوبوس های جدید هزینه کنیم؟ بهتر است به دنبال خرید اتوبوس باشیم.
رضا رسولی با بیان اینکه این طرح فقط برای رشت نیست و در کل کشور مساله فرسودگی ناوگان وجود دارد گفت: سازمان همیاری ها در راستای اقتصاد مقاومتی این پیشنهاد را ارائه کرده است و نشان دهنده آن است که دولت برنامه جامعی دارد.
وی با اعلام اینکه من هم در خصوص وجود تعمیرگاه در رشت موافقم اما امروز این مشکل وجود دارد، افزود: در این طرح شهرداری هزینه ای نمی کند و این طرح در کنار طرح خرید اتوبوس قرار دارد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: تفکر ما این نیست که برای مردم فرهیخته شهرمان اتوبوسهای دسته دو تهیه کنیم و این تا زمان خریداری اتوبوس ها به عنوان یک راهکار موقت دیده می شود.
اسماعیل حاجی پور هم ضمن تسلیت به خانواده مرحوم کاوه گر، در خصوص این طرح گفت: وزارت کشور همواره در حمل و نقل عمومی نقش مهمی ایفا کرده است و حدود سی سال قبل هم طرح مشابهی اجرا شده است.
این عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز به این موضوع که چرا چنین تعمیرگاهی در رشت نیست انتقاد کرد و گفت: در شرایطی قرار داریم که مردم گرفتارند و زمستان هم در راه است. بعضی توان پرداخت کرایه تاکسی ندارند باید سریعا تصمیم گیری کنیم و مشکل را حل کنیم. این اتفاق ، اتفاق خوبی است.
فرامرز جمشید پور هم این فرصت را بهترین فرصت برای شهرداری دانست و گفت: شاید تا چند سال دیگر چنین فرصتی نصیبمان نشود تا مشکل ناوگان اتوبوس را حل کنیم.
معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت همچنین از دریافت ۲۰ دستگاه اتوبوس تعمیر شده بعد از اربعین حسینی خبر داد و گفت: این اولین سری اتوبوس هایی است که تعمیر شده است و به رشت تعلق خواهد گرفت.
وی همچنین از خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید خبر داد و گفت: این اتوبوس ها اردیبهشت سال ۹۶ به ما تحویل داده می شود.
جمشیدپور تصریح کرد: ما با توضیح شرایط مسئولین را متقاعد کرده ایم که رشت نیاز بیشتری به اتوبوس دارد و به همین دلیل این مبلغ ۳۰ میلیون تومان برای تعمیر هر اتوبوس به تعداد بیشتری از اتوبوس های ما تعلق می گیرد و حتی از سهمیه شهرهای دیگر هم تعدادی را به رشت اختصاص می دهند.
سید امیر حسین علوی نیز در این خصوص گفت: در بیچارگی محض هستیم و تنها ۲۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه نظر شورا مسلما بر تسریع امور است افزود: کاش ۲۰ اتوبوس خریداری شده هم قبل از پایان سال و در زمستان به ناوگان اضافه می شد و به مردم خدمت رسانی می کرد.
وی تصریح کرد: در این طرح هر نتیجه ای بگیریم از وضعیت فعلی بهتر است و پیشنهاد می دهم به رای گذاشته شود.
در نهایت با رای همه اعضا مصوب شد
بررسی موضوع مرمت ساختمان تاریخی شهرداری رشت
سید امیر حسین علوی در ادامه به موضوع میراث فرهنگی پرداخت و خطاب به میهمانان حاضر در جلسه گفت: فکر می کنم باید زودتر از این زمینه همکاری را ایجاد می کردیم و امسال قصد داریم در زمینه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی همکاری بیشتری داشته باشیم؛ هرچند برخی این اقدام ما را پوپولیستی می دانند اما معتقدم باید سایر دستگاه های متولی در رشت در کنار شورا و شهرداری باشند.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: شهرداری قصد دارد در راستای بازآفرینی هویت فرهنگی و تاریخی رشت، ساختمان تاریخی شهرداری را مرمت و احیا کند و در این خصوص امروز نیاز به هم اندیشی با میراث فرهنگی وجود دارد.
محمدرضا باقریان گفت: در خصوص طرح مرمت شهرداری برای ساختمان تاریخی شهرداری رشت استدلال ما این است که این ساختمان باید گربه رو داشته باشد و طرح قابلیت اجرا ندارد.
معاون میراث فرهنگی گیلان از تشکیل کارگروهی متشکل از نیروهای میراث و شهرداری خبر داد و افزود: باید طرح پخته تر شود و پس از آنکه طرح مرمت تکمیل شد به تهران ارسال شود و ابلاغ مرمت بگیریم تا کار انجام شود.
سید امیر حسین علوی در ادامه عنوان کرد: شورا برای این قبیل پروژه ها بیش از ۲۲ میلیارد تومان ردیف اعتباری در نظر گرفته است و با توجه به انگیزه شورا و شهرداری برای احیاء داشته ها، میراث هم باید این فرصت را غنیمت بشمارد.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: سیکل تایید چنین پروژه هایی زمان بر است و ما از میراث فرهنگی می خواهیم دست ما را بگیرد تا بتوانیم کارها را سریع تر جلو ببریم.
عاطفه رمضان نیای چیرانی مدیر عامل سازمان عمران شهرداری رشت در این خصوص دقایقی به ارائه توضیحات پرداخت.
محمدرضا باقریان در ادامه گفت: باید در انتخاب مشاور دقت بیشتری شود و بر اساس اسلوب و روش های میراث پیش برویم. کارگروه ویژه میراث فرهنگی در شهرداری ایجاد شود و ما آمادگی داریم این کارگروه را تشکیل بدهیم. ضمنا ما هم از این نگاه و اینکه این بودجه را در این راستا در نظر گرفتید باید خوشحال باشیم.
معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون شورای عالی معماری شهرسازی کشور تبصره ۶-۱-۲ تحت عنوان ضوابط و شاخص های لازم گفت: اگر بنایی ثبت میراث هم نباشد ولی ما مدعی باشیم که شاخص های لازم را دارد اگر هم جواز ساخت بگیرد جواز بازسازی است و باید عینا در صورت تخریب از نو بسازد. چرا سرای میخچی را یک فرصت ندانیم؟
محمدرضا باقریان همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص ثبت یک بنا در میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این خصوص صرفا صد ساله بودن بنا ملاک نیست. بنا می تواند کمتر از صد سال قدمت داشته باشد و ویژگی های مثل معماری و منحصر به فرد بودن می تواند منجر به ثبت بنا در میراث فرهنگی شود. برای بناهایی که کارشناسان ما تشخیص بدهند تشکیل پرونده می شود و البته به راحتی ثبت نمی شود.
در نهایت با شرایط ذیل با رای اعضا مصوب شد :
تهیه طرح مرمت و مصوب نمودن از طریق میراث و اخذ مجوز و نظارت و هماهنگی کامل با میراث فرهنگی
ضمیمه کردن کدهای درامدی که بتوان اعتبار محقق نشده را جایگزین کرد
تقسیط بدهی اقشار کم درامد بدون پیش پرداخت ، برای ساختمان های تا ۱۲۰ متر مربع مصوب شد
۶ بسته سرمایه گذاری از سوی دفتر سرمایه گذاری نیز مصوب شد
ارسال دیدگاه