بررسی بازگشایی سه مسیر شهری با ۶۹۷ میلیارد تومان وثیقه از سوی شهرداری رشت
حرف تازه : صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون های بودجه، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه بازگشایی مسیرهای شهری و آنالیز مالی و سرمایه گذاری آن مورد بررسی قرار گرفت. بررسی بازگشایی مسیرهای شهری (گیل تا لاکان – معلم تا دیلمان – آج بیشه تا پیربازار) متین […]
حرف تازه : صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون های بودجه، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.
در این جلسه بازگشایی مسیرهای شهری و آنالیز مالی و سرمایه گذاری آن مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی بازگشایی مسیرهای شهری (گیل تا لاکان – معلم تا دیلمان – آج بیشه تا پیربازار)
متین عاشوی مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت با بیان اینکه بحث بازگشایی مسیرها با قراردادهای EPCF مطرح شده است، گفت: مسیر ژ۵ از لبنیات کاله خیابان لاهیجان تا بلوار انصاری و سپس جاده پیربازار، امتداد بلوار دیلمان به فاز دو معلم و گیل به لاکان سه مسیری است که مورد بررسی قرار گرفته است.
مشاور پروژه در ادامه به ارائه آماری از هزینه های پیش بینی شده تملیک مسیر، پلها و تقاطع ها و احداث و همچنین کریدور پیش بینی شده پرداخت.
دکتر عربانی: پیچ و خم مسیر زیاد است/ برای توسعه متوازن، باید اراضی بکر را در نظر بگیریم / شهرداری درگیر مسائلی خواهد شد که در نهایت باید ماشین آلات خود را نیز بفروشد
دکتر مهیار عربانی مشاور کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه کمبود رینگ در شهر رشت محسوس است بر ضرورت اجرای رینگ جدید تاکید کرد اما در ادامه اظهار داشت: انطباق این طرح با طرح جامع ترافیکی حائز اهمیت است. برای پروژه ای با بار مالی سنگین حتی اگر کاملا هم با طرح جامع انطباق داشته باشد باید دو یا سه کریدور ارائه شود و با کمک نرم افزار مربوطه خروجی ترافیکی با توجه به هزینه و منفعت دیده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با انتقاد از پیچ و خم های زیاد مسیر پیشنهادی تصریح کرد: باید در طراحی رینگ اراضی بکر را در نظر گرفت. وقتی نقاط پرجمعیت را در نظر می گیریم علاوه بر افزایش هزینه تملک مسیر، در توزیع متوازن توسعه هم به خوبی عمل نکرده ایم.
وی با انتقاد از رقم وثیقه های پیش بینی شده گفت: با این روش شهرداری درگیر مسائلی خواهد شد که در نهایت باید ماشین آلات خود را نیز بفروشد. شهرهای دیگر با تراکم و تغییر کاربری و ارزش افزوده درامد بالایی کسب می کنند ما هم باید به دنبال چنین راهکارهایی باشیم. ضمنا همانطور که در منافع سرمایه گذار حضور دارد در گرفتاری ها هم باید حضور داشته باشد.
دکتر برگ گل: تقاطع های زیادی در نظر گرفته شده است
دکتر ایرج برگ گل دیگر مشاور کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز در ادامه گفت: اولویت برای من کارایی خیابان ها است اما برای مدیران شهری که به زمان بیشتر توجه می کنند مسیر های حاشیه شهر اهمیت بیشتری دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزود: در طراحی هندسی تقاطع های زیادی در نظر گرفته شده است ضمن اینکه باید به اختلاف ارتفاع نقاط به طور ویژه توجه کرد.
وی بر ضرورت محدود کردن دسترسی حاشیه ای به اینگونه مسیرها تاکید کرد و گفت: در برخی شهرها در حاشیه رینگ های حاشیه شهر دیوار می کشند تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشوند.
اسماعیل حاجی پور: پروژه آیت الله احسانبخش نیمه تمام است
اسماعیل حاجی پور، رئیس شورای شهرستان رشت، نیز در ادامه مرکز شهر را اولویت دانست و گفت: ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر پروژه آیت الله احسانبخش را اجرا کرده ایم و بقیه آن مانده است. این هم پروژه مهمی است.
رضا رسولی: بعضی دستگاه ها کم لطفی می کنند / وثایق پیش بینی شده قابل تامین نیست
رضا رسولی در ادامه این جلسه با اشاره به شعارهای تحقق نیافته ادوار قبل، بر اثرگذاری چنین طرح هایی بر ترافیک شناور تاکید کرد و گفت: اگر مدیریت عرضه و تقاضا بیشتر توجه شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: احساس تاسف می کنم که گاها بعضی دستگاه های اجرایی کم لطفی می کنند. این کم لطفی در واقع نسبت به مردم است. مثلا در همین بحث پلهای عابر پیاده کوته فکری ها و کوته نظری ها منجر به فوت برخی همشهریان ما شده است.
رسولی تصریح کرد: شرکت برق در خصوص احداث پل سید جمال الدین اسدآبادی گروکشی می کند. این نگاه جای تاسف دارد. البته با آقای شعبانپور صحبت کرده ایم که این مشکلات رفع شود. در شروع کار باید با استاندار گیلان جلسه ای بگذاریم و در مورد حمایت های مورد نیاز صحبت کنیم.
وی تصریح کرد: باید در بحث ارزش افزوده ناشی از اجرای خود پروژه بیشتر کار می شد. اجرای پروژه ، ارزش ملک های خریداری شده را افزایش می دهد و می تواند بخشی از توجیه اقتصادی پروژه باشد. اما وثایق پیش بینی شده وجود ندارد و قابل تامین نیست.
سید امیرحسین علوی : کل دارایی وثیقه ای شهرداری رشت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است
سید امیر حسین علوی هم گفت: اگر رینگ ۹۰ متری گیل به لاکان در بلوار لاکان نیمه کاره رها شود و مابقی پروژه این مسیر انجام نشود، از وضعیت انفجاری امروز هم وضعیت بدتری خواهیم داشت.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه ضرورت اجرای چنین پروژه هایی روشن است افزود:باید زودتر از اینها بازگشایی معابر حاشیه شهر انجام می شد. با وضع موجود به جای سنگین کردن شرایط یکی از پروژه ها را با تعیین و تکلیف انجام بدهیم.
وی با اعلام اینکه کل دارایی وثیقه ای شهرداری رشت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است گفت: همزمان پروژه های ساماندهی رودخانه ها و تراموا و بازگشایی مسیر وجود دارد و رقم های وثیقه نگران کننده است.
علوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وثیقه را شهرداری می دهد و ضمانت نامه را بانک می دهد. شبیه این است که شهرداری خودش وام گرفته باشد و وام را به پیمانکار بدهد.
وی افزود: محل تصمیم گیری شورا است. ظاهرا شهرداری برای خرید اتوبوس و ماشین آلات آتش نشانی ، دو وام دریافت کرده استکه در پرداخت اقساط آن معوقه دارد. اینها باید در تصمیم گیری شورا اثرگذار باشد. فارغ از تصمیمات احساس و لحظه ای باید تصمیم درستی گرفته شود.
سید امیرحسین علوی با اشاره به اینکه این مسیر ۹۰ متری گیل به جاده لاکان در شورای قبل مورد بررسی قرار گرفته است تصریح کرد: در آن زمان تفاهم نامه ها و قراردادهای اولیه هم منعقد شده بود اما بعد توجیهاتی آمد که طرح باید آورده اقتصادی داشته باشد. برای ما هم اهمیت دارد بدانیم این آورده های اقتصادی به چه شکل در این پروژه دیده شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پایان گفت: چرا خط تراموا در این طرح دیده نشده است؟ اولویت ندارد یا اقتصادی نبوده است؟
عباس صابر: با وثیقه هایی که در دست داریم همه پروژه ها را فقط زخمی خواهیم کرد
عباس صابر نیز ضمن ابراز نگرانی از مبلغ بالای وثیقه های پیشنهادی، گفت : با وثیقه هایی که در دست داریم همه پروژه ها را فقط زخمی خواهیم کرد و بعید است بتوانیم وثیقه های پیش بینی شده را جمع و جور کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت در ادامه گفت: همه ما می دانیم که زمین های اطراف پروژه مورد نظر مشکلاتی دارند که نمی توانیم به عنوان وثیقه استفاده کنیم. نمی خواهیم کاری کنیم که درگیر شویم و اجرا نشود.
وی افزود: اینکه به عنوان مثال روی هوا بگوییم ۲۳۰ میلیارد داریم و بقیه را هم انجام می دهیم، پذیرفتنی نیست. باید دورنمای مشخصی داشته باشیم. باید بگوییم این وثابق را داریم و با اجرای این پروژه به طور همزمان این اتفاقها خواهد افتاد و این وثایق مشخص ارائه می شود.
نیکومنش نودهی: تا زمانیکه اجرا شروع نشود کسی در فکر این موضوع نیست
مظفر نیکومنش نودهی گفت: از زمانی که نام کلانشهر بر رشت گذاشته شد حوزه شهری گسترش بیشتری پیدا کرد و باید در همان زمان زیرساخت های مورد نیاز دیده می شد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت افزود: تا زمانیکه اجرا شروع نشود کسی در فکر این موضوع نیست. کمربندی هایی که ۳۰ سال پیش کمربندی بوده اند الان به بلوار داخل شهر تبدیل شده اند.
وی با تاکید بر نشست مشترک با نهادهای مرتبط گفت: امروز نسبت به سالهای آینده شرایط بهتری برای تصرف زمین ها وجود دارد. چون هنوز بسیاری از زمین ها زراعی و یا بکر است. در سال های آینده قیمت این زمین ها هم افزایش پیدا می کند.
فاطمه شیرزاد: بازگشایی مسیر، نیاز امروز رشت است/ زمین های بزرگ مقیاس تملک مسیر را سخت می کند
فاطمه شیرزاد هم با بیان اینکه پس از سه سال تصمیم گیری بسیار مهمی داریم گفت : باید در موضوع مالی به نقطه مشترکی برسیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: بازگشایی مسیر، نیاز امروز رشت است اما زمین های بزرگ مقیاس موجود در مسیر تملک را سخت می کند.
وی افزود: وثیقه های شهرداری رشت برای بحث رودخانه ها و تراموا نیز باید در نظر گرفته شود.
سید رضا موسوی روزان : شهرداری که بدهی نداشته باشد به درد لای جرز دیوار می خورد
سید رضا موسوی روزان هم در پایان دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر کار را زخمی نکنیم به نتیجه نمی رسیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهررشت نیز ضمن تاکید بر اینکه اگر قرار است سه سال پیاپی وثیقه های سنگینی بگذاریم باید حداقل ها را ببینیم و با دست پر بیایید تا دلمان قرص شود ، گفت: شهرداری همت بلندی دارد. شهرداری که بدهی نداشته باشد به درد لای جرز دیوار می خورد چون نشان می دهد کار خاصی انجام نمی دهد. شهرداری که زیر بار قرض می رود یعنی همت را به کار گرفته است و یه میدان آمده است و حالا باید تلاش کند این قرض و بدهی را ادا کند.
وی افزود: سال اول بودجه ۱۴۳ میلیارد تومان بود اما در طی همان چند ماه به ۲۳۰ میلیارد رسید. ریسک را پذیرفتیم و به سمت ۶۰۰ میلیارد رفتیم. پیش از آن هم بودجه کمتری که بسته می شد کامل محقق نمی شد. امسال هم ۸۵۰ میلیارد تومان مصوب کردیم. به امید خدا به ۶۵ تا ۷۰ درصد می رسیم. این یک فشاری وارد می آورد که مدیران تحرک بیشتری داشته باشند و توانایی خودمان را بالا ببریم.
گفتنی است این بسته سرمایه گذاری با بهره موثر ۱۹% درنظر گرفته شده است و مقدار بازپرداخت نهایی آن بیش از ۶۹۷ میلیارد تومان است. وثیقه مورد نیاز شهرداری در ابتدای سال اول تعهد ۲۳۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان، در ابتدای سال دوم ۲۷۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان و در ابتدای سال سوم ۱۸۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.
سید امیرحسین علوی، عباس صابر، رضا رسولی، اسماعیل حاجی پور، مظفر نیکومنش نودهی، حجت جذب، فاطمه شیرزاد، فرانک پیشگر، سید رضا موسوی روزان، مجید رجبی ویسرودی و محمد حسین واثق کارگرنیا از اعضای شورا، آقایان دکتر ایرج برگ گل و مهیار عربانی از اساتید برجسته حوزه حمل و نقل و ترافیک و راهسازی دانشگاه گیلان و تعدادی از مدیران شهرداری از جمله مجتبی ماه پسند، محمد پورناصرانی، عاطفه چیرانی، مریم تجددی، متین عاشوری، یاسر صفاکار، زکی زاده و فرامرز جمشید پور از جمله حاضرین در این جلسه بودند.
ارسال دیدگاه