جلسه کمیسیون بودجه شورای رشت؛

بررسی آیین نامه ساماندهی تبلیغات شهری / زمان افتتاح باغ سالار مشکات / گزارش مالی شهرداری منطقه ۴ / تصویب خرید دستگاه تولید کفپوش

حرف تازه : پیش از ظهر امروز یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد. در این جلسه سید امیرحسین علوی، عباس صابر، مسعود کاظمی، اسماعیل حاجی پور، محمد حسین واثق کارگرنیا، حجت جذب و فاطمه شیرزاد حضور داشتند. خدابخشی مدیر اعتبارات […]

حرف تازه : پیش از ظهر امروز یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد.

در این جلسه سید امیرحسین علوی، عباس صابر، مسعود کاظمی، اسماعیل حاجی پور، محمد حسین واثق کارگرنیا، حجت جذب و فاطمه شیرزاد حضور داشتند. خدابخشی مدیر اعتبارات شهرداری رشت، علی مقصودی مدیر شهرداری منطقه ۴ رشت، عاطفه چیرانی مدیرعامل سازمان عمران شهرداری رشت و محمدباقر بشردانش مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت از دیگر حاضرین در جلسه بودند.

photo_2016-11-02_19-29-56

در ابتدای این جلسه سید امیر حسین علوی با اشاره به جلسه کمیسیون برنامه بودجه حقوقی شورا با هیئت رئیسه انجمن صنفی کاریابی های گیلان گفت : هرچند اشتغال زایی از وظایف ذاتی شورا و شهرداری نیست اما نگاه کمیسیون برنامه و بودجه این است که در سال پایانی شورا به این حوزه ورود کند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با اشاره به افزایش بودجه شهرداری رشت در دوره شورای چهارم گفت: کلیه منابع درامدی بر مبنای لایحه پیشنهادی شهرداری رشت بوده است و انتظار می رفت که این بودجه محقق شود. البته برخی مناطق بودجه های پیش بینی شده را محقق کرده اند.

وی با بیان اینکه شهردار و ریاست شورا نامه ای را به کمیسیون ها ارسال کرده اند مبنی بر اینکه برخی لوایح به تاخیر افتاده اند افزود: علت ماندگاری برخی لوایح در شورا، احتیاط واجب است. برخی از این لوایح را نامه نگاری کرده ایم و در مواردی مثل سرمایه گذاری گلسار، زمان انتظار برای پاسخ نهایی نزدیک به یک سال شده است.

علوی با اعلام اینکه بهم ریختگی چندین ساله کمیسیون و حوزه مالی، با تلاش عزیزان در این سه سال ساماندهی شده است تصریح کرد: در سال آخر نگاه و رویکرد کمیسیون برنامه و بودجه این است که برنامه ریزی ها را در اشل رشت ببیند نه فقط برای شهرداری. شاید در این حوزه کم تجربه باشیم اما می خواهیم در حوزه هایی مثل اشتغال و کارافرینی ورود کنیم. انتظار مردم این است نمایندگانش در شورا به این حوزه ها ورود کنند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با بیان اینکه شخصا هیچگاه از جملات انتقادی ناراحت نخواهم شد خاطر نشان کرد: برخی گفتمان های اعضای شورا نباید به فضای رسانه کشیده شود. هیچ عضو شورایی حق ندارد دغدغه شخصی خودش را به دیگران انتصاب دهد و نگاه مردم را به سمت و سوی خاصی سوق دهد.

وی افزود: این پویایی در شورا وجود دارد که در زمینه های مختلف ساعت ها بحث کارشناسی کند و امیدوارم در این مدت باقیمانده رزومه کاری مناسبی به مردم ارائه کنیم.

photo_2016-11-02_19-30-22

بررسی آیین نامه ساماندهی تبلیغات شهری : 

در ادامه جلسه، محمد باقر بشردانش مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت به ارائه توضیحاتی در خصوص این آیین نامه پرداخت و گفت : بررسی این آیین نامه به شورای قبل بر می گردد که متاسفانه در آن زمان این آیین نامه به نتیجه نرسید. با توجه به پیگیری اعضای شورای چهارم طرح آماده شد و در اختیار کمیسیون فرهنگی اجتماعی و کمیسیون برنامه بودجه قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت افزود: حق الاجاره تابلوهای تبلیغاتی، قیمت مشخصی نداشت و به صورت کارشناسی لحظه ای به مزایده گذاشته می شد که ما اقدام به دسته بندی تابلوهای استاندارد و قیمت گذاری آن کرده ایم.

وی با بیان اینکه تبلیغات محیطی به دو دسته موقت و غیر موقت تقسیم بندی می شود تصریح کرد: در بخش تبلیغات موقت، شهرداری با هماهنگی سازمان زیباسازی اقدام به تبلیغات از طریق استند ها و واتربندها می کند و تمامی ادارات و سازمان ها بدین شکل حمایت می شوند  و تقریبا تبلسغات بوسیله داربست حذف شده است.

بشردانش با بیان اینکه واگذاری بیلبوردها و تبلیغات روی پلها و سایر موارد از طریق ترک تشریفات ممنوع افزود: تبلیغات در سطح شهر از طریق مزایده امکانپذیر است.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت گفت: رده راه، عرض راه، طول معبر، نوع تابلو، چندوجهی بودن اندازه تابلو و نوع تبلیغ از جمله مواردی است که در تعیین قیمت یک تابلوی تبلیغاتی موثر است. 

بشردانش در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط اخذ عوارض از تابلوهای واحد های تجاری پرداخت و گفت: با توجه به دسته بندی های صورت گرفته برای هر کدام از دسته ها ابعادی پیش بینی شده است که تا آن ابعاد عوارضی بابت تابلو دریافت نمی شود ولی چنانچه بزرگتر از آن باشد عوارض به آن تابلو تعلق خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در بودجه سازمان زیباسازی شهرداری رشت، حقوق کارکنان سازمان پارکها نیز دیده شده است که تا امروز به موقع پرداخت شده است.


photo_2016-11-02_19-30-43

عباس صابر با بیان اینکه باید طرح تیپ واحدی برای تابلوها ارائه شود گفت : باید طرح و ابعاد مشخصی را برای خیابان های مختلف مشخص کنیم و به صنوف اعلام کنیم و چنانچه این مشخصات رعایت شد یک ریال عوارض تابلو اخذ نشود اما چنانچه خارج از این ضوابط بود عوارض دریافت شود.

وی تصریح کرد: شاید همین الان هم برای چنین تصمیمی دیر باشد و اگر از همین امروز تصمیم بگیریم تابلوی های تعریف شده ای در خیابان ها و معابر وجود داشته باشد، دو یا سه سال زمان ببرد.

صابر همچنین با اعلام اینکه شهرداری وظیفه جمع آوری تبلیغات محیطی غیر مجاز را دارد افزود: اگر شرایط جمع آوری تبلیغات غیر مجاز در ملک شخصی وجود نداشت می توان یا در مقابل آن تابلویی دیگر نصب کرد و یا دستور قضایی گرفت.

photo_2016-11-02_19-30-35

فاطمه شیرزاد نیز از نگرانی صنوف در خصوص این آیین نامه گفت و پیشنهاد داد از نمایندگان صنوف جهت شرکت در جلسه کمیسیون های مربوطه دعوت شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت با اعلام این پیشنهاد افزود: باید زمان بندی مشخصی درنظر گرفته شود تا این طرح تا یک ماه آینده به نتیجه برسد.

سید امیرحسین علوی در ادامه گفت: تابلوی برخی واحدهای صنفی، تابلوی معرفی فروشگاه نیست بلکه تابلوی تبلیغاتی یک برند است که در گوشه ای از آن اسم واحد صنفی نوشته شده است. 

در نهایت علوی اعلام کرد: سازمان زیباسازی شهرداری رشت موظف شد برای کل شهر رشت، طرح تیپ تابلوها را آماده کند. شاید لازم باشد در این راستا طرح های تشویقی نیز دیده شود. 

مصوب شد : تابلوهای بالای ۱ متر و ۳۰ سانتی متر شامل عوارض می شود / ارزش منطقه املاک بر اساس ۹۴ محاسبه شود

photo_2016-11-02_19-30-56

مقصودی : ۵۰ درصد از بودجه پیش بینی شده عقب هستیم / در ماه جاری شاهد افتتاح باغ سالار مشکات خواهیم بود

مدیر شهرداری منطقه چهار رشت در ادامه جلسه امروز کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت به ارائه گزارش مالی شهرداری منطقه ۴ پرداخت و گفت: پیش بینی می شد ۳۳ میلیارد تومان نقدی و ۱۵ میلیارد تومان غیر نقدی در سال ۹۵ محقق شود که تا اینجا ۹ میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان نقدی و ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون تومان غیر نقدی محقق شده است و حدود ۵۰ درصد از بودجه پیش بینی شده عقب هستیم.

علی مقصودی با اعلام اینکه در هزینه کرد ها ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته ایم افزود : در حوزه پرسنلی ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشتیم که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده ایم و ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدهی داریم. در حوزه فضای سبز با دو شرکت طرف قرارداد هستیم و عمده بدهی به شرکت ها است. ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه قطعی داشته ایم که ۴۹۶ میلیون تومان پرداخت کرده ایم و ۷۵۴ میلیون تومان باقی مانده بدهی است. در حوزه رفت و روب ۴ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان هزینه داشته ایم. ۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان پرداخت شده است و مابقی در حدود ۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان بدهی داریم. در حوزه عمرانی ۷ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان هزینه داشتیم. ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومان پرداخت شده است و ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی داریم.  هزینه های جاری ۴۸۲ میلیون تومان بوده استکه ۳۰۸ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: این بدهی ها جدا از بدهی هایی است که شهرداری مرکز در منطقه انجام داده است.

مقصودی در ادامه از افتتاح باغ سالار مشکات در این ماه خبر داد و به معرفی برخی پروژه های عمرانی شهرداری منطقه ۴ پرداخت و گفت: دو لچکی فضای سبز در حمیدیان که حدود ۷ هزار متر مربع وسعت دارد، رینگ دوچرخه سواری پارک دانشجو، پروژه دور رصدخانه، کفپوش بلوار شهدای گمنام و پارک بازی از پروژه های دیگر شهرداری منطقه ۴ است.

سید امیر حسین علوی گزارش ارائه شده را یکی از بهترین گزارش های ارائه شده دانست. وی همچنین با اشاره به جلسه ای که قول پرداخت مطالبات کارکنان رفت و روب در ۴۵ روز داده شده بود گفت: حقوق این عزیزان پرداخت نشده است.

photo_2016-11-02_19-30-15

در ادامه لایحه کمک مالی به یکی از کارکنان شهرداری که منزلش دچار حریق شده بود مورد موافقت اکثریت قرار نگرفت و منتفی شد.

در خصوص این لایحه خدابخشی گفت: آتش سوزی منزل ایشان منجر به زندگی این شخص در چادر شده است و در لایحه درخواست ۱۰ میلیون تومان کمک از محل ماده ۱۷ شده است. در این ردیف ۳۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده بود که ۳۰ میلیون تومان مربوط به کتابخانه ها بود و در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون تومان مانده است.


این لایحه با مخالفت برخی اعضا مورد موافقت اکثریت قرار نگرفت و منتفی شد.

لایحه بعد مربوط به خرید دستگاه تمام اتوماتیک تولید کفپوش و جدول به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان تصویب شد.

عاطفه رمضان نیای چیرانی در توضیح این لایحه گفت : بر اساس براورد انجام شده ۷ میلیون متر مربع کفپوش مورد نیاز است. این دستگاه ظرفیت تولید ۱ میلیون متر مربع کفپوش در سال را دارد. 

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری رشت افزود: خرید این نوع کفپوش هر مترمربع ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و طبق محاسبات انجام شده در سال بیش از ۸ و نیم میلیارد سود شهرداری در چنین اتفاقی خواهد بود. در حال حاضر هر مترمربع کفپوش ۷ هزار تومان حمل و نقل دارد اما در این شرایط به کمتر از هزار تومان می رسد.

photo_2016-11-02_19-30-32

مسعود کاظمی در ادامه به بیان نظرات خود در خصوص این لایحه پرداخت و گفت: نگاه به سمت کوچک سازی و چالاک سازی مجموعه باید باشد. 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: مدیریت این کار آسان نیست. وقتی شهرداری فضایی اقماری ایجاد کند هزینه نیروی کار هم اضافه می شود.

کاظمی با بیان اینکه کار، کار حسنه ای است در ادامه گفت: چنین کاری هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است مشروط به اینکه به درستی مدیریت شود.

عباس صابر هم گفت: سازمان عمران باید امورات شهرداری را تامین کند. اما عملکرد سازمان ها بدین شکل نبوده است و سازمان ها در سنوات گذشته خیلی پویا نبودند. در نتیجه چنین کارهایی به بخش خصوصی واگذار می شد.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح در این مورد افزود : باید بازار اطراف را نیز به دست بیاوریم تا جاییکه هزینه های سازمان عمران نیز تامین شود.

photo_2016-11-02_19-30-46

photo_2016-11-02_19-31-01