برداشت یک میلیاردی از حساب شهرداری رشت و سکوت اداره کل امور مالیاتی گیلان

در هفته ای که گذشت خبری مبنی بر برداشت یک میلیاردی از حساب شهرداری رشت در رسانه ها منتشر شد و این موضوع با سکوت اداره کل امور مالیاتی گیلان همراه بود.

اختصاصی حرف تازه – در هفته ای که گذشت خبری مبنی بر برداشت یک میلیاردی از حساب شهرداری رشت در رسانه ها منتشر شد و این موضوع با سکوت اداره کل امور مالیاتی گیلان همراه بود.

در سالهای گذشته بارها سخن از ضرورت استقرار نظام مدیریتی یکپارچه شهری در سراسر کشور مطرح شده است اما هیچگاه به مرحله اجرا در نیامده و همچنان شاهد ناهماهنگی و عدم تعامل دستگاه های مختلف مدیریتی هستیم.
در هفته ای که گذشت سیدمحمد احمدی شهردار رشت، در جلسه شورای اداری مدعی کسر یک میلیارد تومان از حساب شهرداری توسط اداره کل امور مالیاتی شد و گفت: «اداره امور مالیاتی امانت‌دار ما محسوب می شود که برخلاف توافق قبلی اقدام کردند. شهرداری رشت روی اصل بدهی ایراد قانونی دارد اما هماهنگی با شهرداری قبل از برداشت مبلغ یک میلیارد تومان توسط اداره امور مالیاتی صورت نگرفت. وجهی که از حساب شهرداری برداشت شده را قصد داشتیم برای حقوق کارگران زحمتکشی کنار بگذاریم که همواره در مورد معوقات خود گله مند هستند».
اما در پی این اظهارات انتظار می رفت پاسخی از سوی اداره کل امور مالیاتی داده شود که پیگیری برخی رسانه ها نشان داد مدیرکل این مجموعه در حال حاضر قصد پاسخگویی به سوالات و ابهامات به وجود آمده را ندارد!
برداشت یک میلیارد تومانی از حساب شهرداری رشت در آستانه فرا رسیدن شب یلدا و در شرایطی اتفاق افتاده که مشکلات اقتصادی ماه های اخیر کشور، شرایط معیشتی سختی را رقم زده است. در این شرایط، تصمیمات آنی و اینچنینی می تواند منجر به بروز مشکلات مضاعفی برای کارگران شهرداری رشت شود.
از سوی دیگر مجموعه شهرداری رشت، که خود با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می کند، ده ها میلیارد تومان از دستگاه های مختلف دولتی طلبکار است و از آنجا که ابزارهایی اینچنینی در اختیار نداشته نتوانسته است مطالبات خود را وصول نماید.
در ماه های اخیر که ویروس کرونا بر همه بخش های جامعه تاثیر منفی گذاشته و آثار نامطلوب مالی را در پی داشته، مجموعه شهرداری رشت نیز با مشکلات بسیاری در زمینه درآمدزایی درگیر بوده است. اما در همین وضعیت، کارکنان این مجموعه با تمام توان به مبارزه با کرونا پرداختند و تلاشی مضاعف داشتند.
در چنین شرایطی انتظار می رفت جوانب امر از سوی اداره کل امور مالیاتی درنظر گرفته شود و دست کم برداشت مطالبات با هماهنگی و اطلاع مجموعه شهرداری صورت می گرفت تا برنامه ریزی های لازم برای پرداخت به موقع حقوق کارکنان انجام شود.
اما این برداشت یک میلیاردی بدون هماهنگی از حساب شهرداری رشت و عدم پاسخگویی مدیرکل امور مالیاتی گیلان به افکار عمومی، این سوال را به وجود آورده که آیا علاوه بر نبود مدیریت یکپارچه شهری، با توجه به سلیقه های مدیریتی مختلف مدیران، از این پس باید شاهد زورآزمایی های اینچنینی که دود آن به چشم کارکنان مجموعه های مختلف و مردم خواهد رفت نیز باشیم؟! و اینکه آیا تغییر در راس این مجموعه، سیاست های کلی آن سازمان و توافق های پیشین را نیز از درجه اعتبار ساقط کرده است؟!
انتظار می رود مدیران مربوطه، ضمن پاسخگویی به افکار عمومی، اگر در مسیر کاهش مشکلات سایر دستگاه ها گام بر نمی دارند، در مسیر سنگ اندازی برای سایر ادارات و دستگاه ها و افزودن مشکلات بیشتر در زندگی مردم نیز گام برندارند و به جای زورآزمایی، از مسیرهای تعامل گرایانه تر به سمت وصول مطالبات مجموعه تحت مدیریت خود حرکت کنند.
جالب آن که امروز در راس شهرداری رشت، شاهد حضور فردی هستیم که ارتباطات گسترده ای با دستگاه ها و نهادهای مختلف دارد و در همین مدت کوتاه حضورش در راس مجموعه شهرداری، دیدارهای مختلفی با مسئولین استانی و کشوری داشته است و بعید به نظر می رسد اداره کل امور مالیاتی نتواند با شهردار رشت به مذاکره و تفاهم دست یابد!
در پایان به منظور افزایش هم افزایی و کاهش مشکلات کشور، توجه مسئولین را به بیانات دو روز گذشته مقام معظم رهبری جلب می کنیم که با انتقاد از برخی سخنان اختلاف افکن، خطاب به مسئولان گفتند: اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟ (اینجا بخوانید )
برداشت یک میلیاردی از حساب شهرداری رشت و سکوت اداره کل امور مالیاتی گیلان

برداشت یک میلیاردی از حساب شهرداری رشت و سکوت اداره کل امور مالیاتی گیلان