برای نشان دادن صورت خود سیمای شهر را زخمی نکنید
حرف تازه : اسامی ۱۹۴ کاندیدا برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزههای مختلف گیلان از سوی فرمانداریها منتشر شد. از امروز تا ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه ششم اسفندماه ستادهای انتخاباتی این کاندیداها تلاش میکنند با روشهای مختلف نامزدهای مورد نظر خود را به صاحبان رای بشناسانند. پیشتر نیز فعالیت […]
حرف تازه : اسامی ۱۹۴ کاندیدا برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزههای مختلف گیلان از سوی فرمانداریها منتشر شد. از امروز تا ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه ششم اسفندماه ستادهای انتخاباتی این کاندیداها تلاش میکنند با روشهای مختلف نامزدهای مورد نظر خود را به صاحبان رای بشناسانند. پیشتر نیز فعالیت تبلیغاتی ۷ نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای نگهبان آغاز شده بود.
روشهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در ایران طی سال های گذشته با انتقاداتی همراه بوده و از آنجایی که به طور میانگین طی ۳۷ سال گذشته هر سال یک انتخابات در ایران برگزار شده به نظر میرسد که این موضوع برای شنوندگان تکرار مکررات باشد اما از آنجایی که شهرها شرایط تازهای پیدا کردهاند و شهرداریها و سازمانهای زیباسازی تلاش کردهاند به دیوارهای خاکستری و بی روح با نقاشیها و آفرینشهای آثار هنری جان ببخشند باز هم باید نکات هر چند تکراری را خطاب به کاندیداها عنوان کرد.
طی دهه گذشته تلاش مدیران شهری در ایران این بوده که به جلوههای بصری شهر توجه ویژهای داشته باشند و سازههایی مانند پلهای غول پیکر با رنگ و ابتکارات هنرمندان زیباسازی شود. در بسیاری از مناطق شهر بروی دیوارها نقاشیهایی با الهام از فرهنگ بومی و ملی کشیده شده است. بروی بدنه پلها به جز رنگ آمیزی شاهد ایجاد طرحهای زیبای سفالی و کاشیکاری و… بودهایم و حالا بیم آن وجود دارد که درختان، دیوارها و بدنههای پل و باجههای تلفن و هر چیزی که در سطح شهر متحرک نیست به محل الصاق پوسترهای کاندیداهای انتخابات تبدیل شود و بهتر است گفته شود: شده است.
طی ساعاتی که از آغاز تبلیغات انتخابات کاندیداها در رشت گذشته، مشاهده شد که علی رغم بارانی بودن هوا، در و دیوارهای شهر پر شده از پوسترهای تبلیغاتی کاندیداهایی که تلاش کردهاند با انتخاب عکسهایی با لب خندان دل رای دهندگان را بربایند!
هر چند ماموران و نیروهای شهرداری طبق دستور تلاش میکنند پوسترهای از این دست را جمع آوری کنند اما با نگاهی گذرا به سطح شهر مشخص میشود که این تمهید هم نمیتواند در مقابل حجم عظیم تبلیغات چندان موثر باشد.
ایدههای کهنه پوستر چسبانها: هر که پوسترش بیش رایاش بیشتر!
البته قبل از آغاز تبلیغات رسمی به ابتکار سازمان زیباسازی شهرداری رشت روی دیوارهای نقاشی شده با پردههای پلاستیکی پوشانده شده تا جلوی ایدههای کهنه پوستر چسبانهای ستادهای انتخاباتی گرفته شود. افرادی که به محلهای تعیین شده برای چسباندن پوستر بسنده نمیکنند و بر این باورند هر که پوسترش بیش رایاش بیشتر!
با آغاز تبلیغات کاندیداها افرادی که با نگاهی دیگر به محل زندگی خود مینگرند و تنها ۷ روز پرهیجان تبلیغات انتخابات را نمیبینند و همچنین طرفداران محیط زیست این نگرانی را دارند که از ششم اسفند قرار است با چه سیمایی از شهر مواجه شوند.
چگونه میتوان کاندیداهای انتخابات را مجاب کرد که مناطق زیباشده شهر را با چسب و سریشم و خمیر و کاغذ یا دیوارنوشته هایی با اسپری رنگ نازیبا نکنند. یادگاری تلخ که حتی هنوز از ادوار گذشته انتخابات شورای شهر نیز باقی مانده است. کاندیداهایی که عموما در شعارهایشان تاکید زیادی روی حفظ بیت المال و حقوق مردم دارند و تقریبا هیچ شهرداری در حوزه انتخابیه شان نیست که از اظهارنظرهای گاه و بیگاهشان درباره مسائل شهری در امان نباشد.
این انتظار وجود دارد که کاندیداها به مسوولان ستادهایشان تاکید کنند این دیوارها و تمام سازههای شهری هم با بیت المال زیباسازی شده و نباید برای تبلیغات فردی به حق الناس خدشه وارد کرد. کاندیداها میتوانند و طبق قانون باید به ستادهای انتخاباتی و همچنین محلهای تعیین شده برای نصب پوستر بسنده کنند و به جای چسباندن پوستر و نوشتن شعارهای تبلیغاتی کهنه شده مانند «همه با هم به …. رای می دهیم» بروی در و دیوار و باجه های تلفن شهر آنها را به دست شهروندان برسانند.
البته میتوان به کلیت این روش و میزان تاثیرگذاری آن نقدهای زیادی وارد کرد. چون چاپ پوسترهای انبوه و انتظار جلب توجه مردم از این طریق مربوط به سالیان گذشته بود. در حال حاضر با روشهای مختلف تبلیغاتی نوین که پیشرفتهای تکنولوژی و شبکههای اجتماعی در اختیار این افراد قرار داده میتوانند در راستای مخدوش نکردن سیمای شهر و همچنین کمک به حفظ محیط زیست با قطع یک درخت کمتر پوستر را در ردیف آخر روش تبلیغاتی خود قرار دهند. موضوعی که بعضی از کاندیداهای داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار داده و هنگام نامزدی در انتخابات هرگز پوستری چاپ نمیکنند.
از شعار تا رعایت اخلاق
تاسف بیشتر هنگامی وجود دارد که مسوولان ستادهای انتخاباتی بعضی از نامزدهای مجلس خبرگان هم به این موضوع مهم بیتوجه بوده و در و دیوار و چهارراههای مهم شهرها را پر از بنرهای چند متری و پوسترهای چند رنگ کردهاند. در حالی که طبق قانون انتخابات نصب بنرهای تبلیغاتی در خارج از ستادهای انتخاباتی تخلف محسوب می شود.
همواره تاکید میشود مجلس خبرگان ورای مسایل اقتصادی و نگاه های خاص سیاسی است چون چهرههایی که داعیه دار تکیه زدن بر صندلی این مجلس هستند از روحانیان صاحب کتاب و مدرس اخلاق عمومی برای شهروندان هستند.
حالا انتظار شهروندان این است که در مواقعی مانند انتخابات که پای منفعت فردی این افراد در میان است رفتارهای عملی مثبت از داعیه داران اخلاق مشاهده کنند و علمای شناخته شده، کارگزاران ستادهای خود را توجیه کنند که شاخههای درختان شهر برای نصب بنرهای چند متری آنها قطع نشود و دیوارهای عمومی شهر خرج پوسترهایشان نشود.
امیدواریم قبل از آنکه سونامی پوستر چسبانی از راه برسد کاندیداها و روسای ستادهای انتخاباتی و اتاقهای فکرشان (اگر دارند) پوسترچسبانهای ستادهایشان را توجیه کنند که ما برای بهبود وضعیت همین شهر و در سطح کلان کشور قصد ورود به مجلس را داریم؛ پس قرار نیست به خاطر نشان دادن صورت خود سیمای شهر را زخمی کنیم.
تصاویر زیر به صبح امروز در رشت و تنها چند ساعت بعد از آغاز زمان رسمی تبلیغات مربوط است:
ارسال دیدگاه