شهردار رشت خبر داد :

برای آموزش شطرنج در سرای محلات رشت برنامه ریزی می شود

تی تی خبر (حرف تازه) : تیم شطرنج گیلان به مناسبت قهرمانی در مسابقات شهرهای ایران با حضور ۳۴ تیم که به میزبانی اصفهان برگزار شد با دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت و ریاست و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دیدار کردند. به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل […]

تی تی خبر (حرف تازه) : تیم شطرنج گیلان به مناسبت قهرمانی در مسابقات شهرهای ایران با حضور ۳۴ تیم که به میزبانی اصفهان برگزار شد با دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت و ریاست و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دیدار کردند.

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در این دیدار شهردار رشت ، نیکومنش رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ، رسولی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، شیرزاد رییس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهر ،  پیشگر از اعضای شورای اسلامی شهر و فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت ، بیات رییس هیات شطرنج استان ، عباسی مشاور مدیر کل ورزش و جوانان  و قهرمانان شطرنج باز گیلانی از جمله امیررضا پوررمضانعلی ،امیرمحمد سوزنکار، آرش طاهباز ، شاهین ساده ، علی فقیرنواز و سید حامد موسویان مربی و مهیار مهری سرپرست تیم و هوشیاری روابط عمومی هیات شطرنج برگزار شد.

دکتر سید محمد علی ثابت قدم در این دیدار با تبریک موفقیت کسب شده توسط شطرنج بازان گیلان افزود: این کسب موفقیت برای اولین بار نیست و شطرنج بازان گیلانی همواره  در این عرصه خوش درخشیده اند.

وی با اشاره به ماهیت شطرنج که نیاز به تفکر و تمرکز دارد گفت: شاید این ژن در گیلانیان نهفته است که فرزندان این دیار در این حوزه همواره  خوش می درخشند.

شهردار رشت با اشاره به نسلهای  قدیمی تر در گیلان تصریح کرد: تاریخ گیلان نشان از این دارد که شطرنج همواره در این استان مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر ثابت قدم حمایت از شطرنج بازان گیلانی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به علاقه مندی که در سطح استان و کشور به این ورزش وجود دارد می توان در کمیسیون فرهنگی شورا و در شهرداری رشت برای توسعه و ترویج آن برنامه ریزی کرد.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه هیچ تلاشی ازسوی شورا و شهرداری برای رقم زدن رخدادهای نیکو و بزرگ در حوزه ورزش شطرنج دریغ نمی شود افزود: امید است  که ما بتوانیم حرکتی در راستای توسعه و ترویج این ورزش در بین جوانان استان به ویژه شهر رشت بر داریم.
وی با تاکید بر اینکه این کمک ها مشخصا مادی نیست تصریح کرد: می توان  با توجه به جمعیت تحت پوشش و علاقه مندی هایی به این حوزه وجود دارد پایگاهی در شهر رشت برای این ورزش ایجاد شود تا شهر رشت را به یک برند با توجه به پتاتسیلهایی که در حوزه قهرمانی وجود دارد تبدیل کنیم.

دکتر ثابت قدم بر اشاعه ورزش در کل استان را مورد تاکید قرار داد و گفت:برای درخشش جوانان گیلانی در حوزه ورزش باید از تمامی ظرفیتها بهره گرفت.

وی گفت:  با ایجاد همگرایی در بین مسئولان و بخش های و نهادی خصوصی و تبادل نظر با ورزشکاران می توان  برای رسیدن به این هدف گامهای بلندی برداشت .

وی با بیان اینکه ارتقا نگاه خلاق محور در رشت مورد توجه است گفت: برای حمایت از ورزشکاران شطرنج باز همه تلاش خود را به کار می بریم.

شهردار رشت تصریح کرد: خلاقیت از دل ورزش شطرنج بیرون می آید و با توجه به نگاه سلامت محور در شهر رشت ما به دنبال سرمایه گذاری های کیفی در شهر هستیم بنابراین تعاملات دو طرفه با هیات شطرنج و شورا و شهرداری ادامه می یابد.

دکترثابت قدم برنامه ریزی برای آموزش شطرنج در سرای محلات را مورد تاکید قرار داد گفت: این ورزش منطق و استدلال را افزایش می دهد که به واسطه آن کیفیت جامعه افزایش و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

مظفر نیکومنش نودهی نیز در این جلسه با بیان اینکه به نمایندگی از تمام اعضای شورا از آقای بیات رئیس هیات شطرنج گیلان تشکر می کنم گفت: در این چند سال همه ما شاهد زحمات شما برای شطرنج استان بودیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت با تاکید براینکه زحمات ورزشکاران گیلانی قابل تقدیر است افزود: ورزشکاران استان عزیز ما هستند .

وی گفت: در مسابقات بین المللی خزر تلاش های رئیس هیات شطرنج گیلان قابل تحسین بود این مسابقه برای استان یک برند بود که با حضور اساتید بزرگ جهانی برگزار شد

نیکومنش نودهی با بیان اینکه ورزشکاران قهرمان حاصل زندگی والدین و حاصل عمر کلانشهر رشت هستند خاطرنشان کرد: شما فرزندان این شهر محسوب می شودید ما به عنوان خادمان شما هر کاری از دستمان برآید را دریغ نمی کنیم .

نیکومنش نودهی تاکید کرد:اینکه شما در جهان و کشور می درخشید نتیجه تلاشها و تمرینات شبانه روزی است و این جای تقدیر و تشکر دارد شاید ما نتوانیم در حد جایگاه شما انجام وظیفه کنیم ولی در حد توان و وسع خود در خدمت شما هستیم.

وی با بیان اینکه مابرای زحمات شما ارزش قایل هستیم تاکید کرد:عشق و علاقه است که شما ورزشکاران را به جلو می برد مادیات در ورزش بسیار اندک است و مربیان بی منت در این عرصه تلاش و هزینه میکنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت تصریح کرد: ورزشکاران ما همه هجمه ها را به جان می خرند تا بر روی سکوی افتخار بایستند و این ستودنی است.

نیکومنش نودهی تاکید کرد: عرصه های سیاسی و مدریریتی برای شما ورزشکاران تحصیل کرده باز است ان شالله در جایگاه های بالای مدیریتی شما جوانان را ببینیم.

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در این دیداربا اشاره به اینکه ورزشکاران سرمایه های ملی و معنوی شهر رشت هستند تاکید کرد: ان شالله بتوانیم با کمک شهردار و اعضای شورا حمایت های بیشتری از شطرنج بازان گیلان داشته باشیم می توانیم یک مسابقه را در پیاده راه فرهنگی برگزار کنیم.

شیرزاد با اشاره ره اوردهایی که برگزاری این مسابقه به همراه دارد تصریح کرد: این مسابقه می تواند برای جوانان استان بسیار جذاب باشد ؛ حمایت های مسئولان نیز می تواند شامل شود
وی با تاکید بر اینکه حمایت از ورزشکاران از وظایف مسئولان مدیریت شهری است گفت: رئیس هیات شطرنج گیلان استاد بیات خدمات بسیار ارزنده ای به ورزش استان دشته اند.

وی با بیان اینکه در خصوص بسیاری از قهرمانان ما امروز فرصت سوزی می شود گفت: مسئولان می توانند  با توجه به دستور العملهایی که وجود دارد ورود قهرمانان را برای یک دستگاه دولتی تسهیل کنند.

در ادامه رضا رسولی با بیان اینکه ورزشکاران افتخار شهر هستند افزود: بر زحمات همه شما ارج می نهیم و قدردان افتخار آفرینی های شما هستیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت تاکید کرد: موفقیت تیم شطرنج گیلان در مسابقات اصفهان را تبریک می گویم باید از این ظرفیتها برای برند سازی شهر رشت استفاده شود.
رسولی با اشاره به اینکه بسیاری از فرهیختگان تاریخ در حوزه علمی و هنری زاده گیلان هستند گفت: افتخارات کسب شده توسط تیم شطرنج گیلان نشان می دهد که این مسیر به درستی طی می شود.
وی توجه به همگانی سازی شطرنج را مورد تاکید قرار داد و گفت: آن چیزی که در دنیا تولید ثروت می کند برگزاری مسابقات و جشنواره ها است به طور مثل جشنواره کن برای فرانسه یک آورده بسیار بزرگ اقتصادی دارد.

رسولی گفت: امیدوارم در شهر ما هم جا بیفتد که مسابقات ورزشی می تواند در توسعه اقتصادی و برند سازی شهر بسیار اثر گذار باشد.

در ادامه این دیدار فرانک پیشگر با تبریک پیروزی تیم شطرنج گیلان گفت: این پیروزی حاصل عزم و اراده و زحمات فرزندان گیلان است.

عضو شورای اسلامی رشت حمایت از ورزشکاران  را مورد تاکید قرار داد و گفت: شطرنج ورزشی است که موجب ایجاد خلاقیت و مهارت در فرد می شود.

وی با بیان اینکه استقلال و ایستادگی در مواقع سخت و تحلیل راهکارهای منطقی از مهارتهای قابل انتقال در این ورزش است افزود: برای آموزش شطرنج به صورت گسترده در سطح محلات برنامه ریزی می شود.

پیشگر افزود: برخی از کشورهای پیشرفته دنیا شطرنج را در مدارس خود آموزش می دهند چون آنها به خوبی درک کردند برای داشتن یک نسل خلاق تر باید یکسری از مهارت ها در سنین پایین آموزش داده شوند.

وی تصریح کرد: امیدوار هستم که سیستم آموزشی کشور ما به سمتی پیش رود که آموزش شطرنج را در جامعه همگانی کند و ما می توانیم به عنوان اولین شهرداری آموزش شطرنج را در سرای محلات آغاز کنیم این امر نیاز به برنامه ریزی در کمیسیون فرهنگی دارد.

فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  در این نشست با تبریک موفقیت غرور آفرین فرزندان شهر رشت در مسابقات شهرهای ایران به میزبانی اصفهان اظهار داشت : شطرنج و حمایت از شطرنج برای شهر رشت آورده اقتصادی خواهد داشت و باید از این استعدادها در استان حمایت شود

بیات رئیس هیات شطرنج گیلان در این نشست با سپاس از شهردار رشت برای برگزاری این دیدار گفت: من چون کارشناس مدیریت جهانگردی هستم مدتهاست که فعالیتهای شما را ستایش می کنم و به نظر من شهردار رشت شطرنج باز خوبی در عرصه اجرا است.

وی گفت: شطرنج تنها یک بازی بر روی صفحه نیست شطرنج باید در زندگی نهادینه شود بسیاری از درس ها را می توان از شطرنج گرفت.

بیات افزود: یکی از ویژگی های شطرنج مقاومت است زمانی که تصمیم می گیری ساختاری را دگرگون کنی فشارهای زیادی را از سوی حریف باید تحمل کنید و اینجا که مقاومت جواب می دهد؛  من ساختار شکنی شهردار رشت را می ستایم و این کاری که شما کردید ، شهر را از حالت فرسودگی در حال کردید جای تقدیر دارد و باید گفت شهردار رشت یک شهردار انقلابی و کار بلد است. 
رئیس هیات شطرنج گیلان گفت:اسم دکتر ثابت قدم در تاریخ شهر رشت به یاد گار خواهد ماند و من این را به شما قول می دهم ، فعالیتهایی که امروز در رشت انجام می شود توان زیادی نیاز دارد.
بیات با بیان اینکه اصفهان به عنوان شهر فرهنگی جهان معرفی شده است گفت: سازمان ورزش برنامه ریزی کرده است که همه ساله مسابقات شطرنج در اصفهان برگزار شود و امسال هم با ۳۴ تیم برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه این مسابقه شهرهای ایران است و تیم ما به نمایندگی از رشت حضور داشت گفت: همه شهرها از این بازیها استقبال می کنند تیم ما توانست  اصفهان که میزبان مسابقات بود و از بازیکن ملی پوش برخوردار بود راشکست دهند.

رئیس هیات شطرنج گیلان گفت: خانواده شطرنج برای کار بزرگی که شهردار رشت انجام داد دعاگوی ایشان هستیم ما در شطرنج هرگز خود را دست کم نمی گیریم ولی خود را قوی تر ازحریفمان می دانیم.

وی با بیان اینکه تمام ورزشکاران فعال در بخش شطرنج در دانشگاههای داخلی و خارجی درمقاطع بالا تحصیل می کنند افزود: جامعه تحت پوشش هیات ورزش گیلان ۲۷۰۰ نفر است که در سامانه ما ثبت نام کردند.

وی از برگزاری مسابقات ستارگان  دنیا در گیلان خبر داد و گفت: مسابقات بین المللی خزر که در سالهای گذشته نیز برگزار شد بزرگترین مسابقه منطقه است

عباسی مشاور مدیر کل ورزش و جوانان گیلان با بیان خسته نباشید به شهردار رشت برای تغییر و تحولاتی که در شهر رشت رخ داده است افزود: شجاعت شهردار رشت را به عنوان یک شهروند می ستایم و از اعضای شورای شهر برای انتخاب چنین شهرداری تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه شهروندان رشت قدردان پروژه بزرگ ملی پیاده راه فرهنگی هستند افزود: از اعضای شورای شهر تقاضا دارم برای تداوم گامهای بزرگی که از سوی شهرداری برداشته شده است حمایت خود را دریغ نکنند.

وی توجه شهردار رشت به مقوله ورزش را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: همه اعضای شورای شهر رشت به مقوله ورزش توجه دارند و این امری ستودنی است.

هوشیاری روابط عمومی هیات شطرنج گیلان با اشاره توان و پتانسیلهای شطرنج در گیلان گفت: ایران ۱۰ استاد بزرگ دارد که دو استاد بزرگ  متعلق به گیلان است.

در این جلسه اعضای تیم منتخب شطرنج گیلان به بیان انتظارات و پیشنهادات خود در حوزه حمایت از شطرنج پرداختند.

 بر پایی صفحه مهره های بزرگ شطرنج در پیاده راه فرهنگی و پارکها و فضاهای عمومی رشت و برپایی مسابقات نمادین در پیاده راه فرهنگی رشت از جمله پیشنهادات شطرنج بازان در این نشست بود.

در پایان از افتخار آفرینان شطرنج گیلان در مسابقات شهر های ایران به میزبانی اصفهان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد.