مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی گیلان مطرح کرد:

بحران آب گیلان طی سال های آینده/ غلبه تعداد مهاجرین بر بومیان در برخی نواحی استان

رشت- مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی گیلان با اشاره به اینکه در سال‌های آتی گیلان دچار بحران آب می‌شود، گفت: در حال حاضر این بحران در مناطق کوهستانی استان بیشتر است.

حرف تازه – تیمور آمار در گفتگوی ویژه خبری به بحران آب گیلان طی سال های آینده اشاره کرد و با بیان اینکه استان گیلان از سال ۸۵ به یکی از استان‌های مهاجر پذیر کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: از سال ۸۵ تا ۹۵، گیلان رتبه ششم مهمترین استان‌های مهاجر پذیر کشور را داراست و نواحی روستایی بیشترین مقصد مهاجرین است.
مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی گیلان اضافه کرد: تعداد مهاجران حدود ۱۸۰ هزار نفر در قالب ۶۲ هزار خانوار است که ۲۵ درصد آنها اقامت دائمی در استان داشته و مابقی نیز به صورت موقت اسکان دارند.
این استاد دانشگاه مبدا ۵۸ درصد از مهاجرین استان گیلان را تهران، البرز و قم عنوان کرد و افزود: اصفهان رتبه دوم و قزوین رتبه سوم و همچنین آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل نیز با ۴ درصد در رده بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان رشت اولین مقصد مهاجرین است، گفت: ۳۷.۵ درصد از مهاجرین در محدوده شهرستان رشت بوده و در مجموع ۶۴ درصد در محدوده جلگه‌ای استان و مابقی نیز در نواحی کوهپایه ای و کوهستانی هستند.
آمار با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی در نواحی روستایی گیلان به سبب اسکان مهاجران است، تصریح کرد: غلبه تعداد مهاجرین بر بومیان در برخی نواحی استان باعث ایجاد مشکلات متعددی شده است.
وی افزود: جدایی گزینی اجتماعی، استفاده از کالاهای لوکس توسط مهاجرین، عدم تعامل مهاجرین با بومیان و سرخوردگی برای جوانان بومی و نگاه مبتنی بر خصوصی سازی در روستا توسط مهاجرین و نگاه حقارت بار مهاجرین به زندگی روستایی از مهمترین ابعاد خسارت اجتماعی مهاجرت به گیلان است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال‌های آتی گیلان دچار بحران آب می‌شود، افزود: در حال حاضر این بحران در مناطق کوهستانی استان مشهود است.
آمار با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی گیلان ۳۳ درصد کاهش یافته است خاطرنشان کرد: در سطح استان، بیش از ۶۰ هزار مورد خرید زمین از سوی غیربومی‌ها احصاء شده که هنوز هیچ ساخت و سازی در آن انجام نشده است لذا ابعاد تغییر کاربری زمین در آینده بیشتر است.
وی اختلاف شدید در هزینه و درآمد کشاورزی را انگیزه تبدیل زمین به نقدینگی دانست و عنوان کرد: برخی افراد و مدیران بومی به دلیل کسب امتیازات سیاسی و جایگاه برای خود، زمین‌ها را به افراد صاحب نفوذ سیاسی می‌دهند.
بحران آب گیلان طی سال های آینده

بحران آب گیلان طی سال های آینده

مهر