سید امیرحسین علوی:

با میزبانی ۸ میلیاردی شهر خلاق مخالفم/ اگر می توانیم اسپانسر بگیریم نباید کارشکنی شود/ بعید می دانم سازمان بازرسی از موضوع ماه پسند بی اطلاع باشد/ ذائقه اکثر اعضای شورا شهردار بومی است

رئیس شورای شهر رشت طی گفتگویی به تشریح مسائل روز این کلانشهر پرداخت.

حرف تازه – رئیس شورای اسلامی شهر رشت طی گفتگویی با بیان اینکه سال نخست شورا با تمام فراز و نشیب‌هایش بر دو محور مشخص قرار داشت، افزود: در چند جلسه غیررسمی برای انتخاب هیئت‌رئیسه و شهردار به تصمیماتی رسیدیم که درنهایت دوستان به بنده اعتماد کردند و پس‌ از آن با اتفاق‌ نظر و در کوتاه‌ترین زمان شهردار منتخب، برگزیده شد.

وی ادامه داد: در آن زمان شهروندان بیشترین امید را داشتند تا شورای پنجم و شهردار منتخب این شورا در امورات شهری موفق باشند و البته باید به این نکته اشاره کرد در آن بازه زمانی دکتر نصرتی یکی از بهترین گزینه‌ها بود.

علوی با اشاره به کند بودن سرعت انجام پروژه‌های عمرانی در زمان نصرتی اظهار داشت: البته بنا به شرایط اقتصادی کشور و اوضاع مالی شهرداری می‌توان در آن مقطع زمانی به شهردار وقت حق داد. هرچند که در برخی حوزه‌ها مانند تراموا، پرداخت بخشی از بدهکاری‌ها، بحث سرمایه‌گذاری و… برخی کارهای زیرساختی جلو رفت و امیدوار بودیم حداقل با همین سرعت آرام، پیش روی موضوعات ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: در همین مقاطع زمانی فشارهایی نیز بر روی آقای نصرتی وجود داشت، برخی از فشارها برای مطالبه انجام کار بود و البته برخی دیگر از فشارها باعث رنجش شهردار وقت شد. به‌هرحال بخشی از ماجرا مربوط به غیربومی بودن و عدم شناخت کافی در مورد شهر رشت بود. به نظر بنده بزرگترین اتفاقی که در این میان رخ داد همراهی کامل یازده عضو شورا به کلام و عمل با آقای نصرتی بود. آن‌هم در شرایطی که در دوره‌های گذشته شهرداران هرگز به‌سادگی شورای پنجم از شورا مصوبه نمی‌گرفتند.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه تمایل زیادی از سوی آقای نصرتی برای کسب جایگاه نسبتاً بالاتر و رفتن از شهرداری رشت وجود داشت، ادامه داد: کسی که دوست دارد برود را نمی‌توان منصرف کرد و نگه داشت. این موضوع با هیئت‌رئیسه شورا همزمان شد و بحث ورود اعضای شورا برای انتخاب شهردار مطرح شد. درهرصورت امیدوارم بتوانیم با همان آرامشی که طی یک سال گذشته اتفاق افتاد، مسیرمان را ادامه دهیم.

علوی با اشاره به اینکه برخی اظهارنظرها را از باب ناراحتی و به دست نیاوردن مناسب می‌بیند، عنوان داشت: در میان گزینه‌های مطرح‌شده برای تصدی بر شهرداری رشت، نام گزینه‌های غیر گیلانی نیز مطرح‌شده است اما ذائقه اکثر اعضای شورا گزینه گیلانی و بومی است.

وی در خصوص چگونگی شرایط معرفی گزینه‌های شهرداری رشت اذعان داشت: گزینه‌های مطرح‌شده توسط اعضای شورا معرفی‌شده‌اند و فراخوانی صورت نگرفته است.

علوی اما در خصوص ابهام مطرح‌شده در خصوص بحث طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک و احداث تراموا، گفت: مشکلی که برای طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک وجود داشت حل‌نشده و موضوع احداث تراموا بر اساس ردیف بودجه‌ای است که از گذشته وجود داشته و وارد جدول بودجه شده است و اکنون دولت موظف شده است که این کار انجام شود. این طرح برای شهر رشت و حومه صورت خواهد پذیرفت و امیدواریم با کمک استاندار گیلان و نمایندگان مجلس این پروژه که مکمل بحث قطار رشت – تهران است انجام شود.

رئیس شورا در خصوص پیشرفت کانال ژ-۵ اظهار داشت: بیشترین موضوعات مطرح‌شده در شهر رشت عموماً جنس ترافیکی دارند زیرا مهم‌ترین معضل امروز در سطح شهر رشت معضل ترافیک است. رینگ کانال ژ-۵ برای آج بیشه به احمدگوراب از دوره چهارم شورا آغاز شد و قرار بود از طریق سرمایه‌گذاری به مرحله اجرا برود که مورد استقبال شورا قرار نگرفت. شورای پنجم اما در یک سال گذشته به‌طور کامل پیگیر این موضوع بوده است. موضوع کانال ژ-۵ به آب منطقه‌ای گیلان نیز مرتبط است و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این خصوص امضا شده است و مطالعات آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی در خصوص موضوع تالاب عینک نیز با بیان اینکه آب منطقه‌ای در این تالاب برخلاف تصور عمومی معارض نیست، گفت: بر اساس قانون آب منطقه‌ای مسئول مدیریت آب مناطق کشاورزی است، اما در شهر رشت با توجه به قانون شهرداری‌ها، شهرداری رشت متولی قانونی است. ما امروز به‌طور ویژه پیگیر بحث تالاب عینک هستیم و موضوع از طریق سازمان سرمایه‌گذاری در حال پیگیری است. شورا و شهرداری پیگیر این نیست که بگوید من مالک هستم یا نیستم. شورا و شهرداری قصد آن را دارد که از فضای شهری استفاده درست شود. برای مثال در بحث سنبل آبی یک اقدام بزرگ صورت گرفت. آن‌هم با همکاری تمامی پتانسیل‌های موجود. خیلی‌ها امروز فضا و سوژه‌های کاری را کنار گذاشته‌اند و بیشتر دنبال حاشیه و انتقام‌گیری‌ها هستند!

علوی در خصوص موضوع دو رودخانه شهر رشت نیز اظهار داشت: در لایروبی رودخانه‌های شهر رشت که توسط شهرداری انجام شد باید به نقش سازمان عمران و خدمات شهر شهرداری رشت اشاره‌کنم که با تلاشی مثبت توانستند طی دو الی سه ماه لایروبی این دو رودخانه را انجام دهند، هرچند که موضوع اصلی این دو رودخانه ورود فاضلاب شهری است. در همین راستا دیداری با مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب داشته‌ایم اما تا به امروز بسته‌های مد نظر در اختیار قرار نگرفته است. این موضوعات وظیفه مستقیم شهرداری نیست اما ورود کرده‌ایم تا این اتفاق رقم بخورد و بحث حذف فاضلاب از رودخانه‌های شهر رشت انجام شود.

رئیس شورای شهر رشت در خصوص معضل پسماند استان گیلان و شهر رشت در دفن گاه سراوان اظهار داشت: در بحث پسماند، معضل سراوان بخشی کوچک از مشکل ماست. در شهر رشت روزانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ تن زباله تولید می‌شود که در زمان پیک مسافر به بیش از ۱۰۰۰ تن زباله این رقم افزایش می‌یابد. راه‌حل معضل زباله نیز مشخص است. در بحث زباله‌سوز متولی عقد قرارداد دولت و بهره‌بردار شهرداری رشت است. در این موضوع قطعاً دولت و نمایندگان مجلس باید کمک ویژه کنند. نباید توپ را در زمین شهرداری و شورا انداخت این دولت بوده که مدفن زباله سراوان را ارائه کرده است.

علوی با اشاره به مجوز برداشت شن و ماسه برای پوشش زباله در مدفن سراوان، گفت: ما پیگیر سلول بهداشتی هستیم، به‌هرحال با نظر استانداری قراردادی منعقدشده بود که منتظر هستیم تا قرارداد در اختیار قرارگرفته و مشکل بخشی از شیرابه سراوان پیگیری شود. امیدواریم که در معضل پسماند تأمین مالی لازم صورت بپذیرد زیرا مبلغ قرارداد زباله‌سوز پیش از افزایش نرخ ارز ۴۰ میلیارد تومان بود که اکنون با افزایش نرخ ارز موضوع وارد چالشی جدی شده است.

وی همچنین در خصوص شرکت زیرمجموعه شهرداری برای نیروهای حجمی، گفت: در کمیسیون برنامه‌وبودجه جلسه‌ای تشکیل شد و شهرداری باید پیشنهاد خود را ارائه دهد. شاید همه نیروهای حجمی نتوانند وارد چرخه شوند اما در بحث اشتغال نیروهای حجمی قطعاً اتفاقی خوبی رقم خواهد خورد.

ریاست شورای شهر رشت همچنین با اشاره به عقب ماندن حسابرسی حساب‌های شهرداری رشت در کمیسیون برنامه‌وبودجه، اظهار داشت: حسابرسی شهرداری در حال حاضر در حال پیگیری است.

علوی همچنین در ادامه با اشاره به اتفاقات فرهنگی رخ‌داده در سطح شهر رشت، با اشاره به فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و همچنین کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر، تلاش گروه‌های شورا را در اقدامات نهایی شورا تأثیرگذار دانست.

وی همچنین ادامه داد: مسئله مهم شهر رشت تبدیل‌شدن به یک برند ویژه گردشگری است. ما باید از تمامی ظرفیت‌های خود برای این موضوع استفاده کنیم. از موجود شعرای بزرگ شهر رشت، مفاخر و مشاهیر این شهر و بزرگانی که در سطح ملی شناخته‌شده هستند، بهره‌برداری کنیم.

رئیس شورا افزود: در شورای چهارم پروژه برندسازی شهر خلاق خوراک‌شناسی آغاز شد. این هفته نیز در خصوص موضوع میزبانی شهر رشت در کنگره بین‌المللی شبکه شهرهای خلاق در شورا پرداخته خواهد شد. شهرهای همدان و تبریز برای اجرای پروژه‌های خودشان از بودجه ملی استفاده کرده‌اند. حال برای مثال امیرحسین علوی از آقا یا خانم ایکس خوشش نمی‌آید و نمی‌تواند با او کار کند، پس هرچه در مورد اوست را زیر سؤال می‌برد! به‌هرحال پرداختن به این موضوع مهم است. دنیا که بی‌دلیل اقدام به طراحی شبکه شهرهای خلاق نمی‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور در فشار تحریم‌ها و تهدیدهاست، ما می‌توانیم ۴۰ کشور دنیا را به شهر رشت و کشورمان بیاوریم. آن‌هم به شهری با پیشینه فرهنگی بزرگی چون رشت که از آن به‌عنوان دروازه اروپا یاد می‌شد.

علوی اضافه کرد: بنده با ۸ میلیارد مخالف هستم اما اگر توانایی این وجود دارد که اسپانسر بگیریم و از بودجه ملی استفاده کنیم اما کارشکنی داشته باشیم، خیانت کرده‌ایم. بحث بنده شخصی نیست. سؤال من این است چگونه برگه مأموریت مدیرمان را تائید نمی‌کنیم و بعد میگوییم بروید و اسپانسر بیاورید؟! اگر بخواهم از ناگفته‌ها بگویم از زمین تا ثریاست!

وی با اشاره به اینکه اگر روند شورا چنین باشد، رشت امکان میزبانی شهر خلاق را نخواهد داشت، گفت: واکنش ما نسبت به تمام میراث معنوی خودمان یکسان است یا خیر؟! اگر شهر رشت صاحب عنوانی شده، قطعاً مربوط به پیشینیان ما بوده است. اگر شورا بخواهد می‌توانیم میزبان باشیم اما نیاز به کمک در این زمینه‌داریم.

رئیس شورا همچنین در بحث حواشی رخ‌داده پس از ارسال نامه معاون دادستان رشت در رابطه با انتصاب مدیرمالی شهرداری رشت، گفت: در بحث مدیر مالی شهرداری باید چنین گفت که مکاتبه‌ای از سوی دادستانی با شهرداری رشت در رابطه با انتصاب مدیرمالی صورت گرفته است. جنس موضوع در صورت وجود، تخلف اداری است. سؤال من این است. آیا سازمان بازرسی از این موضوع بی‌اطلاع است؟ بعید می‌دانم. آیا تخلف کاری صورت گرفته یا موضوع فساد مالی است؟

وی ادامه داد: در خصوص انتصاب آقای ماه پسند، با آقای نصرتی و بهارمست پیش‌ازاین صحبت کرده بودم که اگر موردی وجود دارد تغییر انجام شود. شاید هر دستگاهی وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد، اما موضوع بنده راجع به نگاه افراد در خصوص حذف سایرین و انتصاب افراد دیگر است. سؤال من این است، شهرداری‌ای که برای پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه است، چه فساد مالی‌ای می‌خواهد داشته باشد؟!

علوی اضافه کرد: انتظار همه از نمایندگان مردم رشت در شورا این است که وظایف خودشان را انجام دهند؛ زیرا نباید نیات شخصی خودمان را انجام دهیم. اگر فلان موضوع انجام نشود یا فلان کار صورت نگیرد، موضوعات به‌طور کامل زیر سؤال برود! چنین رویه‌ای به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست.

رئیس شورای شهر رشت در پایان تأکید کرد: قطعاً تمامی همکاران، چه کاندیداهای شهرداری و چه آن‌هایی که کاندیدا نیستند منافع مردم دغدغه آنان است و همه ما برای منافع مردم قسم‌خورده‌ایم.