شهردار رشت در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران:

باید با شهامت پیاده راه و خط ویژه را بازنگری کنیم و پاسخگوی مشکلات باشیم

حرف تازه – مسعود نصرتی شهردار رشت با حضور در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران به سوالات و مسائل مطرح شده پاسخ داد و به بیان دیدگاه های خود در خصوص توسعه رشت پرداخت. شهردار رشت با اشاره به مشکلات حوزه مدیریت شهری گفت: سعی کردم در ابتدای کار شناخت بیشتری نسبت به رشت […]

حرف تازه – مسعود نصرتی شهردار رشت با حضور در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران به سوالات و مسائل مطرح شده پاسخ داد و به بیان دیدگاه های خود در خصوص توسعه رشت پرداخت.

شهردار رشت با اشاره به مشکلات حوزه مدیریت شهری گفت: سعی کردم در ابتدای کار شناخت بیشتری نسبت به رشت پیدا کنم و در کنار مردم خوب رشت و مسئولین استان گیلان قرار بگیرم تا بتوانیم کار را به خوبی پیش ببریم.

وی با اشاره به مساله کلانشهر بودن یا نبودن رشت اظهار داشت: براساس قوانین مصوب مجلس شهرهای با جمعیت بیش از ۱ میلیون نفر کلانشهر محسوب می شوند که ۸ شهر در این محدوده قرار می گیرند. اما یک مصوبه ای شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه داد که شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر تا ۱ میلیون نفر هم از نگاه شورای عالی کلانشهر محسوب می شوند و شش شهر به کلانشهرها اضافه شد و رشت در این گروه قرار دارد که به نوعی کلانشهر هست و به نوعی نیست. در مجامعی که از کلانشهر ها دعوت صورت می پذیرد هر ۱۴ شهر حضور دارند اما از منابع قانونی کلانشهرها فقط همان ۸ شهر برخوردارند.

مسعود نصرتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و تصریح کرد: باید میزان عرضه و تقاضا به صورت منطقی صورت بگیرد. تعداد اتوبوس ها، تعداد تاکسی ها، مسیرهای تردد و تعداد مسافربرهای شخصی از جمله مباحثی است که نیاز به بررسی دارد. بررسی اولیه به همراه مدیران شهرداری رشت نشان می دهد روی تمام این مسائل بحث هایی وجود دارد که شهروندان هم نسبت به آن دغدغه دارند.

 

 

 

شهردار رشت با تاکید بر ضرورت بازنگری در خط ویژه اتوبوس عنوان کرد: یک فاز از خط ویژه اتوبوس اجرا و نرده گذاری شده است و هفته گذشته در کمیسیون ترافیک هم بر ضرورت بازنگری در آن تاکید شد. در این زمینه مطمئنا از متخصصین و اساتید دانشگاه کمک خواهیم گرفت.

وی در ادامه بر افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید داشت و گفت: اتوبوس زمانی قابلیت خدمات دهی مناسب دارد که تعداد ایستگاه ها، سرعت، برنامه زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه مناسب باشد و مسیرتردد به درستی تعریف شود. در اکثر شهرهای بزرگ ایران زمان حضور اتوبوس در ایستگاه مشخص است. نباید شهروند در ایستگاه منتظر بماند و نداند اتوبوس چه زمانی قرار است برسد و مجددا وقتی به مقصد رسید مجبور به طی مسافتی طولانی برای ادامه سفر درون شهری خود باشد.

دکتر نصرتی با اشاره به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که به تصویب شورای عالی رسیده و توسط وزیر کشور ابلاغ شده است افزود: به دنبال اجرای تراموا در رشت هستیم. تراموا وضعیت متفاوتی با مترو دارد. مترو ۷۰ درصد زیرساخت و ۳۰ درصد هزینه خود واگن ها و کشنده است اما در خصوص تراموا بخش اعظم خرید است و باید پول یکباره تزریق شود و حدود ۸۰ درصد هزینه مربوط به تراموا و ۲۰ درصد زیرساخت ها خواهد بود. ۸ کلانشهر از جمله قم پیشرفت هایی داشتند اما رشت پیشرفت خاصی نداشته است. با وزارت کشور برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم از طریق اوراق مشارکت اقدام کنیم و به دنبال آن هستم که ۵۰ درصد یارانه مشمول رشت شود و مذاکراتی را انجام داده ام.

 

 

 

شهردار رشت با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با استاندار گیلان، نمایندگان و سایر مسئولین در خصوص تراموا اضافه کرد: باید با انتشار اوراق مشارکت در ابتدای سال ۹۷ کار تراموای شهررشت را پیش ببریم و ۵۰ درصد کمک دولتی هم داشته باشیم. مصوبه تراموا در اختیار رشت قرار دارد و تنها در خصوص مسیر ها نیاز به بازنگری است.

مسعود نصرتی در خصوص گردشگری شهر رشت در شرایط موجود گفت: در ابتدا باید وضعیت ترافیکی شهررشت را برای شهروندان رشت و حدود ۳۰۰ هزار نفری که از شهرهای اقماری وارد رشت می شوند ساماندهی کنیم تا فضا برای افزایش ظرفیت ترافیکی و تقاضای سفر گردشگران فراهم شود. تا زمانیکه چنین شرایطی فراهم نشود شهررشت مقصد گردشگری هم معنا نخواهد داشت. باید در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص در بخش مرکزی شهر اقداماتی انجام دهیم و بعد با زیرساخت های دیگری که برای صنعت گردشگری فراهم می کنیم گردشگران گیلان را در رشت پذیرش کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر وارد گیلان می شود اظهار داشت: تعداد گردشگر مذهبی که برای زیارت امام رضا(ع) وارد مشهد مقدس می شوند ۲۰ میلیون نفر است اما ۳۰ میلیون نفر در سال گردشگر وارد استان گیلان می شود. چند درصد این جمعیت وارد رشت می شوند؟ و ما چه میزان زیرساخت و جذابیت برای این گردشگران فراهم کرده ایم؟ از ما انتظار می رود در کنار سایر دستگاه های مرتبط قرار بگیریم و به رونق صنعت گردشگری کمک کنیم.

شهردار رشت با بیان اینکه بیشترین و بزرگترین تولید اشتغال توسط گردشگری در گیلان ایجاد خواهد شد افزود: یکی از برنامه های ما در برنامه رشت به سوی شکوفایی رونق صنعت گردشگری است و استاندار گیلان و اعضای شورای اسلامی شهر رشت هم تاکید ویژه ای بر این موضوع دارند.

مسعود نصرتی در ادامه با بیان اینکه مشکلات شهر رشت یک روزه به وجود نیامده است اعلام کرد: رفع این مشکلات هم یک روزه و یک ماهه نخواهد بود. یک شهری که در سال ۱۳۵۵ به عنوان ۵ شهر اول توسعه یافته و صاحب زیرساخت ایران از طرف سازمان برنامه معرفی می شود امروزه به جایی می رسد که شهروندان انتقاداتی دارند و سال گذشته پس از شهرکرد در رده ۲۶ قرار می گیرد.

وی با اشاره به بدهی های شهرداری به پیمانکاران و معوقات کارکنان، تصریح کرد: نگرانی هایی در کنار ظرفیت های ویژه سرمایه گذاری در رشت وجود دارد که باید در کوتاه مدت رفع شود. با باقی ماندن بدهی ها نمیتوان به آینده امیدوار بود. در این شرایط باید ابتدا همگی به خوبی در کنار هم قرار بگیریم تا بدهی هایی که شهرداری به پیمانکاران بخش خصوصی دارد پرداخت شود و گام به گام از این مرحله عبور کنیم. وضعیت پرسنل شهرداری رشت را هم باید به روز کنیم. تمدید دفترچه بیمه کارکنان شهرداری رشت یکی از نگرانی ها است که ۱۰ ماه پرداخت نشده است. حقوق کارکنان بین ۱ ماه و نیم تا ۳ ماه و نیم باید پرداخت شود. راهکارها دیده شده است و با شورا هم جلسات مشورتی برگزار شده است.

شهردار رشت با اشاره به اینکه کارهای اجرا شده شهرداری توسط مشاور بررسی شده و سپس این مطالعات به تصویب رسیده و نهایتا اجرا شده است گفت: این موارد در طی مسیر قابل بازنگری است. قرار نیست بگوییم یک مشاوری طرح پیاده راه را حاضر کرد و مصوب و اجرا شد حالا با تمام معضلاتش دست و پنجه نرم کنیم. هیچ جای دنیا چنین اتفاقی وجود ندارد.

 

 

 

مسعود نصرتی در ادامه خاطر نشان کرد: آیا نیاز شهری ما یک فضای باز ۱.۵ هکتاری در وسط شهر بود؟ فقط می خواستیم یک فضای باز ایجاد کنیم که مردم بعد ازظهرها به آن وارد شوند؟ که محدوده ای را مسدود کردیم و خیابان های اطراف آن را بستیم و می گوییم این ۱.۵ هکتار را تولید کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد : با احداث پیاده راه تمام خیابان های همجوار با افزایش ترافیک مواجه شده اند و کسبه نگران هستند. این پیاده راه باید بازنگری شود. همه جای دنیا وقتی طرحی اجرا می شود و به مشکل بر میخورند طرح را بازنگری و اصلاح می کنند. ما باید با شهامت بازنگری پیاده راه و خط ویژه اتوبوس را انجام دهیم و پاسخگوی مردم باشیم

شهردار رشت همچنین با اشاره به مشکلات محیط زیستی رشت بیان داشت: در برخی موارد نیاز به افزایش سرعت کار وجود دارد. دو شهر شمالی که همزمان با رشت در یک روز قرار داد احداث زباله سوز را منعقد کرده اند ۱۴۰ میلیارد تومان از دولت بودجه دریافت کرده اند و تسویه حساب کرده اند . ۷۵ درصد کار در این دو شهر پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی افتتاح می شود اما ما این اقدامات را انجام نداده بودیم

دکتر نصرتی در ادامه از آغاز فرایند احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت خبر داد و افزود: با همکاری استاندار گیلان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و شورا و پیگیری های صورت گرفته ۴۰ میلیارد تومان برای رشت درنظر گرفته شد.

شهردار رشت در خصوص وضعیت آسفالت رشت گفت: کارخانه آسفالت شهرداری رشت را مجددا به روز خواهیم کرد و لکه گیری های آسفالت نیز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: چند دستگاه در کنار شهرداری باید با حس تعلق فعالیت کنند. همه با هم باید همراهی کنیم.

مسعود نصرتی در پایان با اشاره به حفاری های صورت گرفته اظهار داشت: در زمان حفاری دستگاه ها باید در نظر داشته باشند آیا زمان کافی برای شهرداری برای مرمت این حفاری ها وجود دارد؟ اما این اتفاق نمی افتد. امروز صاحب محورهایی هستیم که مسیرهای حفاری نشست کرده است و خودروها در این مسیرها می افتند و برای مردم گرفتاری هایی ایجاد می کنند. ما همه باید این حس را داشته باشیم که شبکه معابر متعلق به مردم است و کار را به شکلی انجام دهیم که در زمان خودش به درستی نهایی شود .

 

 

 

 اصغر شکرگزار، استاد دانشگاه و شهردار اسبق رشت دیگر میهمان این برنامه بود.

شکرگزار با تاکید بر پیوند حوزه دانشگاه و حوزه اجرایی در شهرداری گفت: مطالعات و تحقیقات خوبی در بین اساتید و دانشجویان در حوزه مدیریت شهری انجام شده که همه در جهت کمک به شهر است و انتظار می رود از این مطالعات استفاده شود.

وی با اشاره به عدم وجود خودباوری در برخی موارد، افزود : در فعالیت های عمرانی نیازی به استفاده از نیروهای خارجی یا غیربومی نیست و متخصصین بومی خوبی حضور دارند.

اصغر شکرگزار ، مرداب پیربازار را یکی از جاذبه های گردشگری رشت دانست و گفت: در گذشته این مرداب به دریا متصل بوده است و از سوی دیگر دو رودخانه رشت هم به این مرداب متصل بود و قایق ها از همین مسیر به داخل شهر می آمدند. یکی از علل آب گرفتگی سال های گذشته رشت در پی بارندگی های شدید هم پس زدن آب از همین مرداب بود. اگر این مرداب به دریا وصل باشد شهر رشت هم آب نخواهد گرفت.

 

 

 

شهردار اسبق رشت به مشکلات حمل و نقل عمومی رشت اشاره کرد و افزود: نیاز به مطالعه در این حوزه وجود دارد.

وی در پایان در خصوص مشکلات کسبه مرکز شهر با اشاره به احداث پیاده راه و خط ویژه اتوبوس گفت: کسبه آن نواحی با توجه به عدم تردد خودروها با مشکلاتی مواجه شده اند. امروز پارکینگ های معدودی در رشت وجود دارد که فواصل زیادی از نقاط مد نظر شهروندان دارند. شرایط ایجاد شده برای کسبه منطقه ایجاد مشکل کرده است. علاوه بر اتوبوس، تردد مینی بوس ها، ون ها و تاکسی ها هم باید ساماندهی شود.

 

 

 

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم دقایقی روی خط برنامه آمد و گفت: ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو کار بزرگی بوده است که حاصل تلاش نسل هایی است که سالیان سال در این استان تلاش کرده اند و از شهرداری و شورا و همه مسئولینی که این موضوع را پیگیری کرده اند تشکر می کنم.

نماینده رشت در ادامه بر حفظ و نگهداری این برند تاکید کرد و افزود: ما در این حوزه می توانیم در سطح استان، ملی و حتی بین المللی بستری را فراهم کنیم که در بحث اشتغال زایی هم گام موثری برداریم.

 

 

 

وی با اشاره به موضوع ارائه خوراک حلال اظهارداشت: در حوزه خوراک حلال ترک ها، لبنانی ها و اعراب ورود کرده اند و این فضا امروزه تنوع غذایی محدودی دارد و به اعتقاد من این ظرفیت وجود دارد که از این امکان برای ورود گیلان به ارائه خوراک حلال در سایر کشورها بهره بگیریم.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده به زمینه های موجود در رونق گردشگری و اعلام آمادگی نمایندگان و مسئولان استان برای همکاری با شهرداری اشاره کرد.

کوچکی نژاد در خصوص سرمایه گذاری هم گفت: در مجلس هشتم ردیفی را برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم که هرساله تکرار می شود اما شهرداری نتوانسته به خوبی از این ردیف استفاده کند. این ردیف جذب سرمایه گذار و منابع دولتی را به همراه دارد. بانک ها هم می توانند در این بخش مشارکت کنند. اگر بتوانیم این فرآیند را به سرانجام برسانیم می توانیم از ظرفیت ها و توانمندی های موجود به جهت توسعه حمل و نقل رشت و گیلان بهره بگیریم.