بانک «شهرداری» نه بانک «شهردار»

تی تی خبر (حرف تازه) : این روزها شورای شهر رشت یک سریال تکراری را دنبال می کند. عده ای با اکثریت آرا جلوی لوایح شهرداری می ایستند و اقلیتی نیز مخالف استیضاح شهردار هستند. تلفیق این دو حرکت اقلیت و اکثریت شورا شورااین نهاد و شهرداری رشت را در وضعیت «آمپاس» قرار داده است، به […]

تی تی خبر (حرف تازه) : این روزها شورای شهر رشت یک سریال تکراری را دنبال می کند. عده ای با اکثریت آرا جلوی لوایح شهرداری می ایستند و اقلیتی نیز مخالف استیضاح شهردار هستند. تلفیق این دو حرکت اقلیت و اکثریت شورا شورااین نهاد و شهرداری رشت را در وضعیت «آمپاس» قرار داده است، به طوری که نه می توانند چیزی را به پیش ببرند و نه طرحی را به انجام برسانند.

گیل خبر نوشت : اما در بین همه مواردی که شورای شهر با شهرداری مخالفت می کنند این روزها یک مساله بیشتر از همه خود نمایی می کند. «بانک شهر»
بانک شهر که منتقدین شورا سعی دارند آن را بانک «شهردار» اطلاق کنند. دلیل مخالفت هم ظاهرا این است که شهردار رشت در هیات مدیره این بانک مسئولیتی دارد و ظاهرا این می تواند دلیلی برای کسب منافع فردی از سوی شهردار باشد. ولی واقعیت این است که این بانک تنها ایده خلاقانه شهردار رشت نبوده است که تنها در رشت انجام گرفته باشد. زیرا تقریبا در تمام شهرداری کلان شهرها مورد توجه قرار گرفته است. ولی از آن سو می توان ادعا کرد که تنها شورای شهر رشت است که این چنین در مقابل این بانک ایستاده است و با همه خدمات رسانی آن به مخالفت ورزیده است.
بانک شهر یکی از بانک‌های خصوصی در ایران است که در اسفند ۱۳۸۸ افتتاح گردید و در همان زمان هم شعبه ای از آن با حضور استاندار وقت گیلان در رشت افتتاح شد. این بانک توسط شهرداری تهران تأسیس شد و سهام آن بیشتر متعلق به «شهرداریهای شهرها، کلان‌شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم» است. این تفاوتی است که این بانک را از بانک های دیگر متمایز می کند و می تواند در توسعه شهرداری ها پیشگام باشد. از همین جهت است که محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره این بانک می گوید: مهم ترین دغدغه بانک شهر این است که از امکانات و نقدینگی های خود بتواند پروژه های شهری را مورد توجه قرار دهد و این کار در اولویت باشد.
به جز تهران در شهرهای دیگر این ایده که بانک شهر به عنوان بانک اختصاصی شهرداری ها موفق عمل کرده است زبانزد است. از همین جهت است که معاون برنامه‌ریزی و پژوهش شهرداری اصفهان می گوید. : تاسیس بانک به عنوان نهاد پولی و مالی می‌تواند در جهت درآمدهای پایدار و پشتوانه مالی و پولی برای شهر عمل کند.
گلستان‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرداری‌ها تامین منابع مالی است، افزود: در این راستا بانک اختصاصی برای شهرداری‌ها با رویکرد ویژه مدیریت شهری از آرزوهای دیرینه شهرداری‌ها بوده که امروز محقق شده است.
در اهواز شهردار این شهر نیز شهردار اهواز، بانک شهر را بازوی پرتوان مالی در کنار شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی دانست و بر لزوم تعامل بیشتر شهرداری‌ها با این بانک تاکید کرد. سخنگوی شورای شهر کرج نیز با اشاره به حمایت چشمگیر بانک شهر از پروژه‌های عمرانی این شهر گفت: رد پای بانک شهر در مسیر پیشرفت پروژه های عمرانی کرج مشهود است.

2820
غفور قاسمپور، با بیان این مطلب گفت: حمایت‌های بانک شهر موجب انجام تملکات و همچنین پیشرفت فیزیکی مطلوب پروژه های عمرانی در شهر کرج شده است که به طور حتم، این همکاری برد- برد است.
معاون اداری و مالی شهرداری مشهد نیز گفته است: شهرداری مشهد دومین سهامدار بزرگ بانک شهر در کشور بعد از تهران است.
محمد آذری در نشست با مدیران سابق و فعلی منطقه یک بانک شهر که با حضور معاونان مالی و اداری مناطق و سازمان‌های شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: روزی، داشتن یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری جزء آرزوی دیرینه مدیریت شهری بود که در همین راستا و با تلاش‌های شهرداری‌های کلان‌شهرها، این آرزو محقق شد
شهردار خرم آباد هم در این رابطه اظهار داشته است: با انتقال حساب به بانک شهر توانستیم برای رفع بخشی از مشکلات مدیریت شهری از این بانک تسهیلات دریافت کنیم.
وی در ادامه گفت: از جمله تسهیلاتی که از بانک شهر گرفته شد توانستیم کارخانه کمپوست مرکز لرستان را احداث نماییم.
حتی شوراهای شهر نیز که در بسیاری از شهرها با شهرداری شهر زاویه دارند کمتر پیش آمده است که در مقابل بانک شهر و خدمات رسانی آن به مانند رشت موضع بگیرند. در همین فروردین گذشته اعضای اصلاح طلب و اصولگرای شهرداری تهران از خدمات بانک تقدیر کردند. به طور مثال محمد سالاری از اصلاح طلبان شورا می گوید: ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه موجب جلب اعتماد می‌شود و این برای بازار رقابتی بانک‌ها کمک کننده خواهد بود. از اینرو بانک شهر می‌تواند ارائه خدمات را تحت عنوان مسئولیت پذیری اجتماعی انجام دهد. بانک شهر همچنین می‌تواند در پرداخت بدهی‌های پیمانکاران توسط مدیریت شهری مفید باشد.

احمد دنیا مالی نیز در اینباره می گوید: : بانک ها همه محدودیت منابع دارند و علی رغم اینکه شهرداری به بانک شهر کمک کرده است اگر بتوانیم گردش مالی سازمان ها و مناطق شهرداری را در بانک شهر سازماندهی کنیم، بانک شهر می تواند کل خدماتی که در حوزه حمل و نقل شهری اعم از توسعه اتوبوسرانی ، برقی کردن موتور سیکلت ها و .. را در اختیار مردم قرار دهد. شعار بانک شهر نوآوری در خدمت است که در این امر هم موفق بوده است و کارهای بسیاری پیش رو دارد.
این ها نشان می دهد که حتی حضور محمدباقر قالیباف در سهامداری بانک شهر به معنای تهدیدی برای اعضای شورا به حساب نمی آید. این را بگذارید با جلسه روز یکشنبه ۲۲ خرداد شورای شهر رشت که برای آن که جلوی فعالیت بانک شهر را بگیرند با درخواست دوفوریت و مخالفت با لایحه، اجازه جانمائی پیشخوان ها و باجه های بانک شهر را به این شهرداری ندادند و در جایی دیگر با دریافت تسهیلات بیشتر از این بانک مخالفت کردند. گوئی اعضای شورا هنوز نمی دانند که اسم این بانک «شهر» است نه بانک «شهردار»
بنظر می رسد تنها نتیجه روند فرسایشی اختلافات شورا با شهرداران رشت، توقف لوایح و امورات شهرداری بوده و این دودی است که تنها به چشم رشتوندان خسته از این مجادلات بی حاصل خواهد رفت.