بازنگری پیاده راه و خط ویژه رشت کلید خورد
حرف تازه – نهمین جلسه کمیسیون ترافیک شورا در تالار شورا برگزار شد؛ در این نشست، موضوع بازنگری طرح پیاده راه مرکز شهر و خط ویژه خیابان امام بررسی شد. بازنگری پیاده راه و خط ویژه رشت کلید خورد اسماعیل حاجی پور، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، ضمن تقدیر از روابط عمومی […]
حرف تازه – نهمین جلسه کمیسیون ترافیک شورا در تالار شورا برگزار شد؛ در این نشست، موضوع بازنگری طرح پیاده راه مرکز شهر و خط ویژه خیابان امام بررسی شد.
بازنگری پیاده راه و خط ویژه رشت کلید خورد
اسماعیل حاجی پور، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، ضمن تقدیر از روابط عمومی شورا در انعکاس درست و دقیق جلسات شورا و نظم بخشی به جلسات شورا گفت: یکی از وظایف کمیسیونها ارایه طرح و برنامه برای صحن علنی شوراست. بنابراین از اعضای کمیسیون و مشاوران میخواهم طرحهای ترافیکی را برای کمیسیون ارایه دهند.
وی به مشکلات ترافیکی رشت اشاره نمود و ابراز کرد: بررسی معضلات ترافیکی و رفع نواقص از تجهیزات ترافیکی از جمله چراغهای راهنمایی و رانندگی میباید در دستور کار معاونت ترافیک و اعضای کمیسیون باشد.
حاجی پور تصریح کرد: مشاوری برای بازنگری پیاده راه فرهنگی رشت و خط ویژه از سوی شهردار مشغول مطالعه است تا نواقص این طرح برطرف گردد.
وی به جمع شدن دو بانک عامل دولتی در مرکز شهر اشاره نمود و یاداور شد: بازاریان مظلومترین قشر در اجرای این طرح هستند و بازار با این پروژه دچار رکود شده است. از اقای شکریه و بقیه اعضای کمیسیون انتظار دارم حافظ رای مردم بوده و برای بازنگر ی این طرح و کمک به بازاریان کمک کنیم.
حاجی پور تاکید کرد: امروز چک های بازاریان پاس نمیشود و حق دارند به اعضای شورا در مورد این طرح اعتراض نمایند.
رییس کمیسیون ترافیک شورا تصریح کرد: این رکود به حدی شده که تعداد شاغلین در بازار را تحت تاثیر قرار داده است. زیر ساختهای این طرح هنوز اماده نشده و ابتدای شریعتی و خیابان امام پارکینگ تاکسیها شده و بر حمل و نقل تاکسیها هم تاثیر گذاشته است.
حاجی پور تاکید کرد: بازاریان از نجبای جامعه هستند و باید دست حمایت برای ایشان دراز کرد. اکنون مغازه های بازار زیر قیمت ۶۰درصد قبل اجرای پیاده راه به فروش گذاشته شده است. اگر این وضع ادامه پیاده کند، قطعا دچار تبعات اجتماعی میشویم. شهرداری مکلف شده مشاور بگیرد و ظرف یکماه بازار را از رکود خارج کند و اعضای شورا و بخصوص کمیسیون ترافیک مصمم هستیم که این مهم انجام شود.
حاجی پور ضمن انتقاد از روشنایی پیاده راه هم گفت: شهرداری باید فورا نسبت به استفاده از نورپردازی مناسب و رنگهای شاد در پایه های چراغ ها در پیاده راه اقدام نماید.
شکریه: بیش از ۵۰۰۰ مغازه دچار رکود شده است
جلال الدین محمد شکریه هم گفت: اکنون بیش از ۵۰۰۰ مغازه در بازار رشت در اثر اجرای این طرح، دچار رکود شده و باید تلاش کرد این معضل با بازنگری پیاده راه، رفع گردد.
عضو شورا افزود: در بازار شاهد عمق فاجعه هستیم و ملک بازاریان به یک چهارم قیمت، واحد صنفی خود را بفروش گذاشته اند، چند بانک دولتی در این محدوده جمع شده و این نشان میدهد چرخش پول در بازار رشت وجود ندارد.
وی تاکید کرد: ارتباط شمال و جنوب رشت با پیاده راه کاملا قطع شده است باید یک راه دسترسی خودرو در این مسیر ایجاد کرد.
همچنین دور زدن تاکسیها در جلوی مدرسه ارامنه هم مشکل شده است. بنده زمان اجرای طرح هم حتی به شهردار وقت هم گفتم که جلوی پارکینگ زندان این دوربرگردان ایجاد گردد.
شکریه تصریح کرد: لازم است مشاور بازنگری پیاده راه در کمیسیون دعوت شود تا ببینیم تا چه مرحلهای کار پیش رفته است و راه دسترسی به بازار را چگونه مطالعه کردهاند.
علی مبصر : از تفکر ۸۰ متخصص ترافیک در نظام مهندسی استفاده شود
یکی از مشاوران کمیسیون هم گفت: به نمایندگی از سازمان نظام مهندسی، به عنوان مشاور کمیسیون حضور دارم و از ریاست کمیسیون درخواست دارم زمانی برای نطق پیش از دستور بگذارند.
علی مبصر با اشاره به پتانسیلهای ترافیکی در استان تصریح کرد: ۸۰ عضو متخصص ترافیک در نظام مهندسی هستند، که می توان از تفکر ایشان استفاده کرد.
سرهنگ حسینی: طرح مشاور اجرایی باشد
سرهنگ حسینی نیز درباره مشاوره پیاده راه گفت: لازم است طرح مشاور به گونه ای باشد که هم طرح قابل اجرا باشد و هم طرحی اجرا نشود که مشکلات گره بخورد. به عنوان نمونه اگر طرح بدهد که باید تملکهای جدید صورت گیرد یا زیر گذر بزنیم، با وضعیت مالی شهرداری، زودبازده نیست.
مشاور کمیسیون تاکید کرد: اگر طرح های فضایی و آرمانی ارایه شود مانند بسیاری از طرح های شهرداری ابتر می ماند.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات نوسازی تاکسی های فرسوده و جابجایی خطوط تاکسی اشاره نمود و افزود: ساماندهی خودروهای شخصی در کشور مطرح است و قانونا مسافر کشی با ماشین شخصی خلاف است. گزارشهای زیادی در مورد تعرض به عنف و زورگیری و… ارایه می شود. بنابراین رسیدگی به خودروهای شخصی ضروری است. اکنون ۳۰۰۰ خودرو تاکسی داریم که باید برای درامد انها هم فکری کرد.
ایرج برگ گل: مخالف تراموا نیستم
ایرج برگ گل، در مورد بازنگری پیاده راه هم گفت: بجز راه دسترسی به بازار باید به حوزه زیست محیطی، سیما و منظر شهری و حوزه اجتماعی و… هم توجه کرد.
مشاور کمیسیون ترافیک افزود: بازنگری پیاده راه باید در کمیسیونهای مشترک ترافیک بررسی گردد.
وی همچنین گفت: بنظر میرسد باید نقد و بررسی طرح ارایه شده از سوی مشاور نیز در یک کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
ایرج برگ گل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه گذشته، رسانه ها برداشت نادرستی از جمله بنده داشتند. بنده مخالف تراموا نیستم.
وی افزود: اصطلاحاتی در وزارت کشور در مورد شهرها وجود دارد مثل کلانشهر و بزرگ شهر و رشت بزرگ شهر هست و بنده گفتم، چون رشت بزرگ شهر هست باید به طرح های بزرگ بیندیشد بنابراین واژه تراموا بکار نبرید و بجای آن از واژه قطار شهری استفاده کنید تا رشت به جایگاهی برسد که روزی بتواند مترو احداث کند.
سرهنگ ملک زاده : مسافربرهای شخصی ساماندهی شوند
مشاور دیگری هم گفت: پیاده راه با الگو گرفتن از پیاده راههای برخی کشورها احداث شد. نظیر این پیاده را در میدان تقسیم ترکیه اجرا شد ولی بطور ناقص. در این شهر در میدان پیاده راه، زیر گذر احداث شده است.
سرهنگ ملک راه افزود: ما حق نداشتیم برای پیاده رفتن مردم آن هم در محدوده بازار به این شکل برنامه اجرا کنیم. وقتی از شهرهای اطراف فردی برای خرید در بازار می اید، نه فضای پارکینگی برایش ایجاد کردیم و نه جاذبه خرید فراهم کردیم. به همین دلیل بازار رکود پیدا کرد. ضمن اینکه به دلیل فرهنگ دینی در کشور، امکان برخی جاذبههای مانند دیگر پیاده راههای دنیا وجود ندارد.
سرهنگ ملک راه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر بدون دلیل خودروی شخصی را متوقف کنیم، به راهنمایی رانندگی شکایت میشود با این حال رسیدگی به مسافربرهای شخصی بخصوص آنهایی که از شهرهای اطراف میآیند، باید ساماندهی شود نمونه آن مسافربرهای شخصی در میدان شهداری است که به انزلی و حومه مسافر جابجا میکنند.
رییس اسبق راهنمایی و رانندگی رشت همچنین گفت: اگر نیاز است کمیته ای برای ساماندهی مسافربرهای شخصی تشکیل شود تا بتوانیم قانونی در این راه اقدام نماییم.
حاجی پور : هدف ما برچیدن پیاده راه نیست
حاجی پور در تکمیل نظرات اعضای کمیسیون گفت: طرح ایجاد پیاده راه از شورای اول مطرح شده بود و هدف ما برچیدن پیاده راه نیست بلکه باید نواقص طرح برطرف گردد و پیاده راه به شرایطی برسد که از ابتدا مطالعه شده بود.
جمشیدپور: پیمانکار پروژه ۵۰۰ میلیون جریمه شده است
معاون ترافیک شهرداری در مورد برق پیاده راه توضیحاتی ارایه داد و گفت: تامین و نگهداری پیاده راه تحویل منطقه ۲ شده است و اکنون برق بسیاری از لامپها سوخته است.
جمشیدپور افزود: پیمانکار پروژه ۵۰۰میلیون جریمه شده و موظف است ضمن تعویض لامپهای سوخته، از پروژکتورهای نوافکن نیز استفاده کند.
وی ابراز کرد: در مورد رنگ آمیزی تجهیزات برق و فضای سبز پیاده راه نیز برنامههایی در دست اقدام است.
معاون حمل و نقل و ترافیک همچنین گفت: همه میدانیم مشکل پارکینگ در محدوده مرکزی شهر داریم. امسال ۳۲میلیارد بودجه برای خرید ملک برای ساخت پارکینگ دیده شده ولی هنوز همتی برای تملک و احداث پارکینگ طبقاتی نیست.
جمشیدپور تصریح کرد: معاونت ترافیک تلاش دارد با تامین اعتبار ایجاد پارکینگ را در دستور کار قرار دهد ضمن اینکه بخاطر ممانعتهای سازمان میراث فرهنگی، امکان ایجاد ارتفاع نیست و نه شهرداری می تواند و نه بخش خصوصی رغبت دارد پارکینگ با طبقات محدود و سود نرسان ایجاد کند.
وی در مورد خط ویژه هم گفت: باید شبکه خطوط ویژه ایجاد گردد و در طرح جامع نیز این خطوط ویژه دیده شده و حتی از پیاده راه هم میگذرد.
شکریه در مورد فرهنگ استفاده از خط ویژه هم گفت: این خطوط بازار را راکد کرده است. حتی اگر اتوبوسها هم افزایش یابد، در این محور نباید اجرا میشد و خط ویژه باید بسمت حاشیه شهر برود.
در بخش دیگری از جلسه، میزان پیشرفت احداث مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت، گزارش شد.
روابط عمومی شورا
ارسال دیدگاه