بازار مظفریه تبریز جایی برای خرید فرش های نفیس

با معرفی بازار مظفریه تبریز به عنوان جایی برای خرید فرش های نفیس همراه شما هستیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، بازار تبریز با مساحتی حدوداً یک کیلومترمربع به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی آجری کشورمان و دنیا شناخته می‌شود. این بازار دالان‌ها، بازارچه‌ها، سراها‌، تیمچه‌ها و کاروان‌سراهای مختلفی دارد. اما مهم‌ترین سرا یا تیمچه‌ی بازار تبریز «تیمچه مظفریه» یا «بازار مظفریه تبریز» نام دارد. این بخش محل عرضه‌ی فرش‌های نفیس دستباف است.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره بازار مظفریه تبریز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با الی گشت همراه باشید تا با این تیمچه‌ی جذاب آشنا شویم.بازار تبریز با مساحتی حدوداً یک کیلومترمربع به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی آجری کشورمان و دنیا شناخته می‌شود. این بازار دالان‌ها، بازارچه‌ها، سراها‌، تیمچه‌ها و کاروان‌سراهای مختلفی دارد. اما مهم‌ترین سرا یا تیمچه‌ی بازار تبریز «تیمچه مظفریه» یا «بازار مظفریه» نام دارد. این بخش محل عرضه‌ی فرش‌های نفیس دستباف است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره بازار مظفریه تبریز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با الی گشت همراه باشید تا با این تیمچه‌ی جذاب آشنا شویم.

تیمچه مظفریه، پرنقش‌ترین بخش بازار تبریز

تیمچه مظفریه، پرنقش‌ترین بخش بازار تبریز است. همان‌طور که می‌دانید شهر زیبای تبریز یکی از معروف‌ترین قطب‌های فرش دستباف کشورمان محسوب می‌شود و فرش‌های این شهر به داشتن کیفیت بالا مشهور هستند؛ بنابراین عجیب نیست که در بازار این شهر هم بخش خاصی به فروش فرش اختصاص پیدا کرده باشد.

اگر علاقه‌مند به فرش دستباف باشید قطعاً بازار مظفریه تبریز یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشا و خرید این کالای ارزشمند است. در این بازار انواع فرش‌ها و قالی‌ها با نقش و نگار‌ها و رنگ‌های مختلف به‌نمایش‌درآمده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

جالب است بدانید طبق یک قانون نانوشته، در این بازار رنگارنگ خبری از فرش ماشینی نیست و فقط محصولات دستباف به‌خصوص فرش‌های ابریشمی عرضه شده‌اند. ازآنجاکه تبریز به‌عنوان پایتخت تابلوفرش ایران هم شناخته می‌شود در تیمچه مظفریه بازار تبریز می‌توان تنوع بالایی از این محصول را مشاهده کرد.

تاریخچه بازار مظفریه تبریز

برای آشنایی با تاریخچه بازار مظفریه تبریز باید به سال ۱۳۰۵ هجری قمری و دوران قاجار بازگردیم. در سال ۱۳۰۵، هم‌زمان با ولیعهدی مظفرالدین میرزا، یک تاجر و بازرگان معروف تبریزی به نام «حاج شیخ جعفر قزوینی» تیمچه‌ای را در بازار تبریز ساخت. در آن دوره رسم بر این بود اگر ولیعهد از چیزی خوشش می‌آمد، آن را به او پیشکش می‌کردند. پس از بازدید مظفرالدین میرزا از این تیمچه و تعریف و تمجیدهای او از این بنا، حاج شیخ جعفر قزوینی نام این بنای جدید را «تیمچه مظفریه» گذاشت و با این کار علاوه بر خشنود کردن ولیعهد، بنا را برای خود نگهداشت.

در حال حاضر این تیمچه به محلی برای خریدوفروش و عرضه‌ی بهترین فرش‌های دستباف تبریز تبدیل شده است و در آن می‌توان انواع و اقسام فرش تابلوفرش را خریداری کرد.

از دوران گذشته تابه‌حال بر اساس یک رسم قدیمی مراسم عزاداری امام حسین (ع) در بازار برگزار می‌شد و امروزه نیز تیمچه مظفریه بازار تبریز از هشتم تا دوازدهم ماه محرم به منظور برگزاری مراسم عزاداری تعطیل است. در این ایام حجره‌های بازار بسته هستند و کسی خرید و فروش انجام نمی‌دهد. همچنین در ایام محرم تمام بخش‌های بازار با پارچه‌های سیاه تزئین می‌شود و حجره‌هایی که باز هستند به محلی برای پخت نذری تبدیل می‌شوند.

معماری بازار مظفریه تبریز

معماری این بازار تبریز بسیار خیره‌کننده و جذاب است. این بنا دارای سقف بلند آجری، پنجره‌های کوچک و بزرگ سفید و رنگی در وسط سقف و حاشیه‌ها و حجره‌های منظم است. بازار مظفریه در دوطبقه ساخته شده و دارای ۲۶ حجره در هر طبقه است. در هر سمت راهرو این بازار ۱۳ حجره دیده می‌شود. همچنین راه ورودی به طبقه دوم تیمچه، کمی جلوتر از درب‌های ورودی اصلی طبقه همکف قرار دارند.

در حال حاضر حجره‌های طبقه اول بازار مظفریه به فروش فرش اختصاص پیدا کرده‌اند و در حجره‌های طبقه دوم کارهای جانبی فرش مانند رفوگری و طراحی انجام می‌شود.

بازار مظفریه

چرا از بازار مظفریه بازدید کنیم؟

شاید برایتان سؤال باشد که چرا از بازار مظفریه بازدید کنیم و اگر قصد خرید نداشته باشیم باز هم این بخش ارزش دیدن دارد؟ در جواب بخش دوم سؤال باید بگوییم قطعاً بله. زمانی که وارد این بازارمی‌شوید و قدم در پیچ‌وخم‌های آن بگذارید می‌توانید از شنیدن صدای دفه به دار قالی لذت ببرید و به تماشای کار افرادی که در حال رفوی فرش‌های آسیب‌دیده هستند بپردازید.

به‌طورکلی منظره‌ی آجرهای قدیمی، سقف‌های بلند و حجره‌های زیبای این بازار به شما فرصت می‌دهد تا به دل تاریخ سفرکرده و هنر دستان زنان و مردان روستاهای آذربایجان شرقی و شهرهای اطراف تبریز را تماشا کنید؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند که قصد خرید داشته باشید یا نه با حضور در این مکان تاریخی از هنر و معماری مردمان تبریز شناخت بیشتری پیدا خواهید کرد.

دسترسی به بازار مظفریه تبریز

برای دسترسی به بازار مظفریه تبریز می‌توان از ماشین شخصی، اتوبوس و یا تاکسی استفاده کرد. بازار تبریز در مرکز شهر و در خیابان جمهوری قرار دارد.

دسترسی به بازار مظفریه تبریز با اتوبوس: درصورتی‌که علاقه‌مند بودید با استفاده از اتوبوس خودتان را به بازار مظفریه برسانید از اتوبوس‌های ایستگاه ائل گلی به سمت میدان شهدا استفاده کنید.

دسترسی به بازار مظفریه تبریز با تاکسی: برای یافتن تاکسی‌های خطی در اطراف بازار باید به طرف راسته کوچه و کنار بانک ملی بروید. مقصد برخی از این تاکسی‌ها میدان ساعت است.

دسترسی به بازار مظفریه تبریز با ماشین شخصی: به علت کم بودن فضای پارکینگ در نزدیکی بازار، توصیه می‌کنیم از وسیله نقلیه دیگری برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. اما اگر قصد داشتید حتماً با ماشین شخصی به این مکان مراجعه کنید به کمک مسیریاب گوشی خود پارکینگ‌های عمومی اطراف بازار تبریز را پیدا کرده و ماشینتان را در جای مناسبی پارک کنید. سپس با کمی پیاده‌روی خودتان را به بازار برسانید.

آدرس بازار مظفریه تبریز: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار بزرگ تبریز

سخن پایانی 

در این مقاله بازار مظفریه تبریز یا تیمچه مظفریه را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد این تیمچه یکی از زیباترین و معروف‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تبریز است. در حجره‌های طبقه‌ی اول این بازار انواع فرش دستباف عرضه شده و در حجره‌های طبقه دوم آن هم کارهای جانبی فرش مانند طراحی و رفو انجام می‌شود. اگر شما هم از علاقه‌مندان به فرش‌های دستباف و بازارهای سنتی هستید توصیه می‌کنیم در سفرتان به شهر زیبای تبریز از بازار بزرگ این شهر، به‌خصوص تیمچه مظفریه بازدید کنید. قطعاً از دیدن فرش‌های رنگارنگ در طرح‌ها و نقش‌های مختلف لذت خواهید برد.