بازآفرینی شهر رشت در گام دوم

حرف تازه (تی تی خبر) : اجرای گام دوم بازآفرینی شهری به طول هفت‌هزار متر در مساحت ۶۴۲ هکتار از بافت‌های مذهبی ـ تاریخی رشت عملیاتی شد. سند ملی بازآفرینی شهر رشت توسط وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده و به منظور انسجام‌بخشی تمام پروژه‌های تکمیلی در حال اجراست. پیشنهاد تهیه طرح‌های مرمت و […]

حرف تازه (تی تی خبر) : اجرای گام دوم بازآفرینی شهری به طول هفت‌هزار متر در مساحت ۶۴۲ هکتار از بافت‌های مذهبی ـ تاریخی رشت عملیاتی شد.

سند ملی بازآفرینی شهر رشت توسط وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده و به منظور انسجام‌بخشی تمام پروژه‌های تکمیلی در حال اجراست.

پیشنهاد تهیه طرح‌های مرمت و احیا، بازسازی، بهسازی، ساماندهی و طرح‌های جدید و همچنین هدایت آنها در راستای تحقق اهداف بازآفرینی و توسعه پایدار شهر رشت از ویژگی‌های سند ملی بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

*محور پیاده منظرگردی

شهردار رشت با اشاره به طول هفت هزار متری محور پیاده منظرگردی این شهر اظهار کرد: محور پیاده منظرگردی در مساحت ۶۴۲ هکتار از بافت مذهبی ـ تاریخی محدوده شرقی شهر آغاز شده و در مسیر پروژه‌های بازآفرینی به طرف غرب شهر رشت و تالاب عینک ادامه دارد.

سید محمدعلی ثابت‌قدم به مرمت، بهسازی و احیای پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت اشاره کرد و افزود: ساختمان شهرداری، خانه میرزا خلیل، استانداری سابق، پل چمارسرا، مدرسه سعدی، کاروانسرای سعادت، حمام حاجی، هتل ایران، پست و سبزه‌میدان از پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت هستند.

وی با بیان اینکه محوطه‌سازی مسجد حاج سمیعی و کلیسای ارامنه از پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت است، تصریح کرد: محوطه‌سازی محور خیابان سعدی، محور خیابان امام خمینی، میدان شهرداری، خیابان شریعتی، کاروانسرای چینی‌چیان و کاروانسرای طاقی بزرگ در بازآفرینی شهری رشت لحاظ شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهر رشت، محوطه‌سازی کاروانسرای طاقی کوچک را از پروژه‌های بازآفرینی این شهر خواند و بیان کرد: کاروانسرای ملک، کاروانسرای گلشن، کاروانسرای محتشم، محور رودخانه گوهررود، محور پیرسرا، آزادسازی و محوطه‌سازی حاشیه رودخانه زرجوب و پیاده‌راه حرم تا زرجوب، محور ساغریسازان، گذر فرخ، آرام‌سازی محدوده خواهر امام رضا(ع) و محدوده مسجد حاج سمیعی سوخته تکیه در محوطه‌سازی پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت لحاظ شدند.

ثابت‌قدم به پروژه‌های بازآفرینی شهری در راستای طرح معماری شهر رشت اشاره کرد و گفت: قیصریه آهنی، باغ طبیعت، پل مشکات، سینما آبشار، باغ سالار مشکات، تالاب عینک و محدوده اطراف آن، بهسازی و مرمت صحن خواهر امام رضا(ع) و جداره‌ها در طرح معماری بازآفرینی شهر رشت مدنظر است.

*بهسازی آرمگاه خواهر امام رضا(ع)

وی با اشاره به اینکه بهسازی آرامگاه خواهر امام رضا(ع) و محدوده‌های پیرامونی گام دوم پروژه ملی بازآفرینی شهر رشت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: محله خواهر امام رضا(ع) در افق طرح، محله‌ای است برتر در سطح محله‌های مسکونی شهر رشت، یگانه در مرکزیت زیارتی، هم‌پیوند با بازار و محورهای پیرامونی در مرکزیت تجاری شهر، بهره‌مند از امکانات اوقات فراغت در حاشیه رودخانه رزجوب و دارای بافت تاریخی ارزشمند که به تاسیسات و تجهیزات شهری روزآمد مجهز است.

شهردار رشت به گام نخست عملیات اجرایی بهسازی آرامگاه خواهر امام رضا(ع) و محدوده اطراف آن اشاره کرد و یادآور شد: محدوده هدف در طرح بازآفرینی در ناحیه دو منطقه سه شهرداری رشت قرار دارد.

ثابت‌قدم با بیان اینکه بهسازی آرامگاه خواهر امام رضا(ع) به مساحت ۲۳ هکتار اجرایی می‌شود، اظهار کرد: پروژه مذکور از طرف شمال به خیابان دکتر شریعتی، از طرف جنوب به خیابان آزادگان، از طرف شرق به رودخانه زرجوب و از طرف غرب به خیابان استاد شهید مطهری محدود می‌شود.

وی، آغاز عملیات عمرانی محله خواهر امام رضا(ع) را از پنجم خردادماه امسال عنوان کرد و افزود: پروژه مذکور در حال اجراست.

*ساماندهی حریم رودخانه‌های شهر رشت

شهردار رشت با اشاره به آزادسازی حریم رودخانه در اجرای طرح بازآفرینی این شهر، بیان کرد: به منظور ساماندهی حریم رودخانه‌های موجود در سطح شهر رشت به طول ۲۵ کیلومتر در داخل محدوده شهری و ۲۶ کیلومتر در حریم شهر رشت، مطالعات جامعی انجام گرفته و از هر کدام از رودخانه‌ها یک منطقه در اولویت آزادسازی و بهسازی در بودجه سال ۹۵ لحاظ شده است.

ثابت‌قدم، محدوده تالاب عینک به طول پنج هزار متر و عرض متوسط ۱۵۰ متر را واقع در غرب شهر رشت دانست و تصریح کرد: مساحت خشکی طرح ساماندهی تالاب ۱۶۳ هکتار در نظر گرفته شده و اراضی آبی آن ۲۴ هکتار است.

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های تالاب عینک که مستعد جذب تعداد بسیاری گردشگر است، بخشی از محدوده تالاب به عنوان پروژه محرک توسعه در طرح بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است.

*تالاب عینک

دبیر ستاد بازآفرینی شهر رشت با بیان اینکه عملیات عمرانی تالاب عینک در قالب سه اولویت اجرایی انجام می‌شود، تصریح کرد: ایجاد راه طبیعت، مسیر سبز و ایجاد پهنه‌های سبز گردشگری در راستای عملیات عمرانی تالاب عینک تدوین شده است.

ثابت‌قدم، خواستار اختصاص اعتبار اجرای طرح ساماندهی بخشی از حوضه آبی تالاب عینک به منظور جلوگیری از ایجاد اسکان غیررسمی در حاشیه تالاب، تسریع در روند اجرای پروژه‌های مصوب، تملک ۱۱۰ ملک با کاربری مختلط مسکونی ـ تجاری و اجرای پروژه‌های محرک توسعه محله «صف‌سر» از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان شد.

وی، مساعدت پدافند غیرعامل در تامین اعتبار به منظور پاک‌سازی تالاب عینک از گیاه سنبل آبی را مهم خواند و گفت: سنبل آبی به عنوان یک گیاه مهاجم حیات گونه‌های مختلف جانوری منطقه را از بین می‌برد و با سرعت در حال تکثیر است، ضمن اینکه با توجه به ناآگاهی مردم از رشد این گیاه، سلامت مردم و محیط زیست را به مخاطره انداخته است.

شهردار رشت با بیان اینکه مساعدت اداره کل راه و شهرسازی گیلان در اختصاص اعتبارات به منظور توانمندسازی حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در راستای بازآفرینی محله‌های هدف حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: محله هدف «صف‌سر» و اجرای پروژه‌های محرک توسعه در مجاورت تالاب عینک با کمک تاسیس دفاتر تسهیل‌گری به منظور برطرف کردن معضلات اجتماعی، حقوقی و ثبتی مهم است.

*قیصریه آهنی

به گزارش فارس، ثابت‌قدم از اتمام طراحی فاز یک معماری قیصریه آهنی شهر رشت خبر داد و یادآور شد: تهیه نقشه‌های فاز در دست اقدام است.

وی، پیش‌بینی ردیف اعتباری در مورد نوسازی بافت فرسوده قیصریه آهنی واقع در بازار شهر رشت توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان را تاثیرگذار عنوان کرد.

شهردار رشت با تأکید بر مرمت بناهای تاریخی شهر رشت، اظهار کرد: طرح احیأ و مرمت فاز یک بناهای تاریخی شهر رشت در حال تهیه است.

ثابت‌قدم به تهیه طرح احیای حمام حاجی، سینما آبشار، مدرسه سعدی، کلیسای ارامنه و مسجد حاج سمیعی اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی ردیف اعتباری در مورد مرمت، بهسازی و احیای بناهای تاریخی حمام حاجی، سینما آبشار، مدرسه سعدی، کلیسای ارامنه و مسجد حاج سمیعی از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان موثر است.

*آرام‌سازی محور پیرسرا تا پل طبیعت

وی با بیان اینکه آرام‌سازی محور پیرسرا تا پل طبیعت به طور یک‌هزار و ۷۰۰ متر در حال عملیات نقشه‌برداری است، تصریح کرد: طراحی فاز یک و دو معماری محور مذکور در دست تهیه است، ضمن اینکه عملیات اجرایی اصلاح روشنایی معابر محور پیرسرا تا پل طبیعت به‌زودی آغاز می‌شود.

شهردار رشت از احیا و مرمت کاروانسراهای رشت خبر داد و بیان کرد: فاز دوم طرح محوطه‌سازی کاروانسرای طاقی کوچک تهیه شده است.

ثابت‌قدم به تهیه طرح احیا و مرمت فاز یک و دو کاروانسرای سعادت اشاره کرد و گفت: فاز دو طرح محوطه‌سازی کاروانسرای طاقی بزرگ در حال تهیه است.

وی با اشاره به تهیه طرح فاز دوم محوطه‌سازی کاروانسرای چینی‌چیان، خاطرنشان کرد: فاز یک طرح محوطه‌سازی کاروانسرای محتشم تهیه شده است.

دبیر ستاد احیای بازآفرینی شهر رشت به تهیه طرح محوطه‌سازی فاز یک کاروانسرای ملک اشاره کرد و یادآور شد: طرح محوطه‌سازی فاز یک نقشه‌برداری کاروانسرای گلشن تهیه شده و طراحی فاز یک و دو در حال انجام است.

ثابت‌قدم، خواستار تسریع در روند بررسی و تایید طرح احیا و مرمت کاروانسراهای هفت‌گانه شهر رشت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد و اظهار کرد: تامین اعتبار به منظور تملک کاروانسرای سعادت، هزینه ساخت طرح کاروانسرای سعادت، مرمت کاروانسرای چینی‌چیان و محوطه‌سازی کاروانسرای طاقی کوچک حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه احراز مالکیت کاروانسراها با اولویت کاروانسرای سعادت، چینی‌چیان و طاقی کوچک مهم است، تصریح کرد: معرفی نماینده تام‌الاختیار دستگاه‌های زیرساخت به منظور نظارت بر اجرای پروژه‌ها مهم است.

شعاع مشرق