بارش برف و باران در گیلان در نخستین روز از سال ۱۴۰۱

براساس پیش بینی هواشناسی با ورود سامانه سرد و بارشی، جلگه بارانی و ارتفاعات گیلان سفیدپوش برف شد.

به گزارش حرف تازه، با فعالیت وتقویت توده هوای سرد و بارشی از دیشب در ارتفاعات و دامنه‌ها گیلان شاهد برف بودیم.

خبرنگار ما از فومن خبر داده بارش برف که از دیشب در شهر تاریخی ماسوله آغاز شده همچنان ادامه دارد و ارتفاع برف در شهر ماسوله ۱۵ سانتیمتر، در ارتفاعات شاه معلم /کهنه ماسوله /للندیز /خلیل دشت ودولیچال به بیش از ۴۰ سانتیمتر رسیده است.

نخستین روز از فصل بهار رودباری‌ها هم برفی شد. روستا‌های بالادست بخش مرکزی و بخش‌های رحمت آباد، عمارلو و خورگام رودبار برف بارید و ارتفاع برف در این مناطق بیش از ۱۵ سانتی متر است.

از املش هم خبر رسیده بارش برف ییلاقات این شهرستان را سفید پوش کرده و ارتفاع برف بین۵ تا ۱۰ سانتیمتر است.

در رضوانشهر هم بارش برف مناطق ییلاقی را سفید پوش کرده و ارتفاع برف در محدوده جاده پونل به خلخال ارتفاع بارش برف به ۶۰ سانتی متر رسیده است وتردد وسایل نقیله در با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

 کارشناس هواشناسی استان هم با بیان اینکه در نواحی جلگه‌ای بارندگی و وزش باد در استان داشتیم افزود: در برخی مواقع این بارش‌ها شدید و با توجه به برودت هوا در نواحی مستعد نزدیک دامنه ها، همراه با بارش مخلوط برف و باران بود.

سمانه نگاه با بیان اینکه الگوی نقشه‌های هواشناسی حاکی از تداوم شرایط بارش‌ها تا روز چهارشنبه در استان دارد تصریح کرد: به تناوب بارندگی و وزش باد در ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف و همینطور در نواحی جلگه‌ای مستعد امکان بارش مخلوط برف و باران وجود دارد.

کارشناس هواشناسی گیلان، آبگرفتگی منطقه‌ای و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها را از تبعات این سامانه بارشی دانست.

وی به شهروندان توصیه کرد: از استقرار و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

سمانه نگاه به تمهیدات در خصوص کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: با توجه به بارش‌ها و احتمال وقوع بهمن فعالیت‌های کوهنوردی نامناسب است.

کارشناس هواشناسی گیلان دمای فعلی هوای رشت مرکز استان را ۴ درجه و رطوبت را ۱۰۰ درصد اعلام کرد.

به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته اسب وونی با ۷ درجه سانتی گراد زیر صفر و منجیل با ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین مناطق گیلان بودند.

سمانه نگاه گفت: دریا برای روز‌های آینده مواج و طوفانی است.

صدا و سیمای گیلان