ایران از جاده ابریشم حذف شدنی نیست
حرف تازه – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وامهای چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی میشود. مجید رضا حریری ( نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین) […]
حرف تازه – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وامهای چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی میشود.
مجید رضا حریری ( نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین) در گفتوگو با ایلنا در مورد اهمیت جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم و احیای دوباره آن تنها یک راه یا جاده نیست که از یک جایی شروع و به جای دیگر ختم شود بلکه یک مفهوم است و در این مفهوم کشورهایی که در حوزه ی اقتصادی چین هستند و یا اینکه چین تمایل به برقراری رابطه اقتصادی دو جانبه و چند جانبه دارد را شامل میشود.
وی ادامه داد: تمامی کشورها در این حوزه از نظر زیر ساختها و امکانات باید تقویت شوند و تنها به مسایل اقتصادی نیز ختم نمیشود، حکومت چین سه سال پیش سندی منتشر و آن را تشریح کرده است و هیچ محدودیتی زبانی یا قومی لحاظ نشده و از شرق آسیا تا غرب اروپا را در بر میگیرد.
حریری گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وام های چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، بر اساس اسناد و نیز کتاب «شهرهای مهم جاده ابریشم» که در دانشگاه « ای وو» منتشر شده از تهران به عنوان یکی از شهر های مهم این جاده نام برده شده است . همچنین بسیاری از دانشجویان ایرانی در قالب این پروژه و با استفاده از وامهای چینی در حال تحصیل هستند، به طوری که ماقبلا ۲۰۰ دانشجو در چین داشتیم ولی در حال حاضر این تعداد ۲۰۰۰ نفر است.
نایب رییس اتاق بازرگانی افزود: استفاده از فرصتهای بین المللی به نحوه ی استفاده ما ، تعریف پروژه و تحرک کشور ما بستگی دارد و ما باید زیر ساختهای خود را تقویت کنیم.
وی متذکر شد: ما باید پروژههایی مانند بندر، فرودگاه و راه آهن را تعریف کنیم، هرچند به دلالیل بین المللی در شرایط طبیعی نیستیم و شرایط ما کمی سخت تر است البته نباید فراموش کرد که خود ما هم به سخت تر شدن فضا کمک می کنیم.
حریری با اشاره به نقش تجاری و ترانزیتی ایران گفـت: من باور دارم هر اقتصادی یک امکانات بالقوهای دارد شیلی مس دارد و هند به اتکای جمعیت خود در آی تی سرآمد است … ما علاوه بر معادن و نفت امکانات استثنایی در ترانزیت کالا و موقعیت جغرافیایی داریم و قادر به اتصال نقاط شرق -غرب و شمال- جنوب هستیم که نشان دهنده مزیت ترانزیتی ما است.
وی یادآور شد: به نرخ امروز ۳۰۰ میلیارد دلار در فولاد کشور سرمایه گذاری کردهایم و اگر این ۳۰۰ میلیارد دلار در راه آهن، جاده، بندر و فرودگاه سرمایه گذاری کرده بودیم در میزان اشتغال، درامد زایی و نیز محیط زیست شرایط بهتری داشتیم.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: ما همیشه برخلاف سایر ملل که صنعت گر بودند، ملت تاجری بودیم و این به دلیل ترانزیت کالا یا همان صادرات مجدد است که دبی با داشتن شرایط بدتر از ما به نحو احسن از آن استفاده کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت و صادرات مجدد ما نزدیک صفر است، هم چنین از ۱۰ شهر بزرگ جهان نزدیک به ۸ شهر آن جزو شهر های ساحلی هستند. در حالی که ما با داشتن بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی در جنوب، آنها راجزو مناطق محروم محسوب میکنیم و این به دلیل تعریف استراتژی توسعه در مناطق مرکزی و پر هزینه است که یک اشتباه تاریخی بوده و مختص دهههای اخیر نیست.
ارسال دیدگاه