در جلسه مشترک کمیسیون های بودجه، عمران و ترافیک شورا پیشنهاد شد؛

ایجاد کارگروهی برای شناسایی و حفظ بناهای تاریخی

حرف تازه – صبح امروز ۱۶ مهر ماه، جلسه مشترک کمیسیون های برنامه و بودجه، حمل و نقل و ترافیک و توسعه و عمران شورا در تالار شورا برگزار شد. موضوع اجرایی کردن ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها، بازگشایی مسیرهای شهری و موضوع هبه تخلفات ساختمانی املاک مسکونی ساخته شده برای مددجوان تحت پوشش بهزیستی، […]

حرف تازه – صبح امروز ۱۶ مهر ماه، جلسه مشترک کمیسیون های برنامه و بودجه، حمل و نقل و ترافیک و توسعه و عمران شورا در تالار شورا برگزار شد. موضوع اجرایی کردن ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها، بازگشایی مسیرهای شهری و موضوع هبه تخلفات ساختمانی املاک مسکونی ساخته شده برای مددجوان تحت پوشش بهزیستی، دستور جلسات صبح امروز بود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت، رئیس کمیسیون عمران شورا، با اشاره به دستور جلسه، گفت: اجرایی کردن ماده ۱۱۰  قانون شهرداری ها به محوریت بناهای میراثی موجود در پیاده راه فرهنگی امروز در دستور کار است.

رضا رسولی افزود: پیاده راه فرهنگی به لحاظ سخت افزاری ایجاد شد، ولی به لحاظ زیبایی ساختمان های میراثی و قدیمی محدوده پیاده راه نیاز به رسیدگی، بهسازی و زیبایی دارد.

رسولی ابراز کرد: در جلسه مشترک بودجه  و عمران در مورد قانون ۱۱۰ شهرداری بررسی هایی در مورد زیبایی و مرمت جداره ساختمان های تاریخی میدان شهرداری بررسی شده است و از مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهری می خواهیم جزییات طرح ارسالی را به شورا گزارش دهند که قرار است چه کارهایی صورت گیرد.

وی افزود: می توان ساختمان نیروی انتظامی را به عنوان پایلوت- که یک بنای دولتی و همعرض اداره پست است- این طرح را اجرایی نماید.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری به طرح ارجاع شده به شورا اشاره نمود و گفت: ساختمان های تاریخی محدوده مرکزی شهر برخلاف موازین شهرسازی در طول زمان ساخته شده و بعد از نوسازی برخی از این ساختمانها یکپارچگی لازم را ندارند.

محجوب افزود: با توجه به قانون ۱۱۰ شهرداری ها، طرح بهسازی سیما و منظر شهری و همچنین ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی محدوده مرکزی به شورا ارسال شده است.در راستای همین قانون شهرداری می تواند با ارایه تذکر کتبی به مالکین محدوده مذکور، از ایشان بخواهد نسبت به مرمت و زیبا سازی جداره  بناها اقدام نموده و  در غیر اینصورت شهرداری می تواند طبق قانون شخصا هزینه نموده و با مفاصا حساب از مالک دریافت نماید.

مدیر منطقه یک شهرداری به بدهی های عوارض مالکین تجاری محدوده مرکزی شهر اشاره نمود و از اعضای شورا خواست در راستای اجرای بهتر این طر ح، شورای شهر مشوق های تشویقی عوارض مصوب نماید.

رسولی نیز گفت: بام ساختمان ها به عنوان نمای پنجم در این طرح باید مورد توجه قرار گیرد و می توان در همین راستا، برای مالکین خصوصی و دولتی هم تشویق عوارض مصوب نماییم تا علاوه بر زیبایی و مرمت جداره، به نمای بام ها هم توجه نمایند.

حاجی پور عضو شورا گفت: پیاده راه مرکزی شهر چشم این شهر است و باید معماری آن به شکل گذشته حفظ شود.

عضو شورا با اشاره به تخریب بناهای تاریخی و میراثی و یا نماسازی غیر بومی تاکید کرد: برخی از مالکین این ساختمانها اصلا در ایران وجود ندارند و ساختمان هایشان متروکه و مخروبه شده است. بنابراین پیشنهاد می دهم به مالکین امتیاز بدهیم امکاناتی برای صاحبان قایل شویم تا وضعیت بافت مرکزی شهر بهسازی گردد.

وی ابراز کرد: اگر به این مهم رسیدگی نشود، در گذر زمان باز شاهد فرو ریختن بناهای میراثی خواهیم بود که به جای آن نماهای سکوریت نوسازی می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم گفت: برخی از نماسازی های ساختمان می باید قانون و دستور العمل های امری از سوی شهرداری باشد.

فرهام زاهد با اشاره به از بین رفتن پوشش های سفالی افزود: شهرداری می تواند قوانینی اعمال نماید که حداقل در نمای سقف ها دستور العمل های یکسانی اجرا شود.

وی همچنین خواستار اعمال قوانینی برای حفظ بناهای تاریخی و میراثی شهر رشت شد و تصریح کرد: نگران زمانی باشیم که دیگر هیچ بنای تاریخی با معماری فاخر در این شهر باقی نماید. زاهد پیشنهاد داد کارگروهی در این راستا تشکیل شود.

رضا رسولی هم گفت: ایجا این کارگروه می تواند در مبحث قانون ماده صد و همچنین مدیریت محتوا  بر موضوع رسیدگی و حفظ بناهای تاریخی اقدام نماید.

رئیس کمیسیون عمران شورا گفت: اگر امروز حوزه تجاری پیاده راه رونق ندارد، برای این است که جنس کسب و کار با جنس پروژه اجرا شده همخوانی ندارد و باید جنس کسب و کار متناسب با فضای جدید تغییر یابد.

وی افزود: هرچند برخی از فضاهای کسب و کار ممکن است آسیب دیده و حذف شوند، ولی احیای برخی از فضاهای گذشته نظیر کافه نوشین می تواند به ارتقای توسعه شهری با فضای جدید کمک کند.

رسولی پیشنهاد داد با حضور نمایندگان و متخصصینی از سازمان میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و کمیسیون های تخصصی شورا و سازمان ساماندهی مشاغل شهری، کارگروهی تشکیل شود  تا پس از تکمیل طرح از سوی سازمان سیما و منظر شهری ، این طرح بررسی گردد.

و در یک بازه زمانی دو ماه طرح تکیمل شده  و به شورا ارایه شود. 

عاقل منش دیگر عضو شورا نیز خواستار تشکیل کارگروه بناهای میراثی رشت شد و ابراز کرد: برخی از این خانه ها زادگاه بزرگان و مفاخر مطرح کشور هستند و برای ما اهمیت زیادی دارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: ایجاد یک بانک اطلاعاتی از خانه های میراثی ضروری است تا متوجه شویم وضعیت این بناها چگونه است تا به کمک دیگر متولیان نسبت به مرمت و حفظ ان اقدام نماییم.

احمد رمضانپور خواستار تشکیل یک جلسه فوق العاده در این راستا شد و تاکید کرد: حفظ بافت تاریخی نیاز به یک جلسه مستقل دارد تا همه جوانب بررسی و به یک جمع بندی مطلوب رسید.

همچنین لایحه مربوط به هبه تخلفات ساختمانی اداره کل بهزیستی استان بررسی گردید.این بررسی با حضور مدیر بهزیستی شهرستان رشت صورت گرفت.

 رضا رسولی گفت:  طبق مندرجات این پرونده، ۱۴ واحد مسکونی برای معلولین بنایی ساخته شده که چون ساکنان ان افراد معلول تحت پوشش بهزیستی هستند، این سازمان تقاضای بخشش تخلف ساختمانی از سوی شهرداری هستند.

وی با اشاره به عدم دریافت پروانه ساخت، افزود: عرصه ملک ساخته شده متعلق به مسکن و شهرسازی است و اعیان ان متعلق به بهزیستی است و به همین دلیل برای کمیسیون روشن نیست که شهرداری باید به کدام نهاد این هبه را داشته باشد.

خانم راد، معاون بهزیستی رشت، به توافق بهزیستی با سازمان مسکن اشاره نمود و گفت: سالهای قبل این توافق مبنی بر هبه زمین به بهزیستی به منظور ساخت واحدهای مسکونی برای معلولین مدد جوی بهزیستی از سوی سازمان مسکن انجام شد.

وی ضمن تقدیر از همکاری های شهرداری در این ساخت و ساز گفت: علاوه بر ۱۴ واحد ساخته شده، زمینی نیز در همین محدوده متعلق به شهرداری است که باید تعیین تکلیف شود و از شورا و مدیریت شهری انتظار کمک داریم تا املاک ساخته شده مذکور تعین تکلیف شود.

راد ابراز کرد: در وهله اول، عوارض و جریمه های ساخت و ساز، و جریمه های معوق بخشوده شود و ما بتوانیم برای زمین باقی مانده موسسه ای برای ارایه خدمات برای معلولین و بخصوص کودکان اوتیسم بسازد.

طیبه بینا ، مدیر منطقه سه از تلاش این منطقه برای حمایت از برنامه های سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در مورد لایحه اخیر به دفعات توضیحاتی در صحن شورا ارایه شده است. یک مورد خلاف ساختمانی (ملک ساخته شده بدون پروانه و خلاف) به مبلغ ۵۰ میلیون  و درخواست هبه را از بهزیستی داشتند. و بررسی های ما نشان داد ۳ پرونده در ۳ مورد تخلف  که ۱۸۰ میلیون خلاف مجموعا رخ داده ، و امروز بهزیستی برای هر ۳ مورد خواستار هبه است.

وی افزود: پس از تعامل با بهزیستی، مقرر شد با توجه به بدهی هایی که بهزیستی دارد، یک سری خدمات تهاتری نظیر ساماندهی متکدیان انجام شود.

بینا تاکید کرد: اگر قرار است هبه شود، برای هر سه ملک مشخص گردد و نه فقط ملکی که ۵۰ میلیون بدهی دارد و دوم خدماتی که در این راستا بهزیستی می تواند به شهرداری ارایه دهد مشخص شده و در قالب تهاتر صورت گیرد.

مدیر منطقه تصریح کرد: در شرایطی بهزیستی از شهرداری درخواست هبه دارد که برخی از کارگران خدمات شهری ما با وضعیت مالی شهرداری زندگی نابسمانی دارند و اگر به وضع زندگی و معیشت آنها رسیدگی نشود، چه بسا یک آسیب اجتماعی جدید رخ دهد.

رسولی در این باره گفت: طبق قانون چیزی به نام هبه برای تخلف ساختمانی آن هم برای یک نهاد دولتی نداریم. و اگر قرار باشد از ماده ۱۶ پرداخت نماییم، باز هم منع قانونی است زیرا پرداخت می باید به موسسات خیریه و هیات های مذهبی و نه نهاد دولتی باشد.

 عاقل منش در این باره گفت: در شورای سوم، بحث ساخت این املاک مطرح شد و با توجه به اینکه قرار بود مالکین این بنا افراد تحت پوشش بهزیستی باشند، و هزینه ساخت را هم بخشی خود بپردازند، ۱۴ واحد ساخته شد.

عضو شورا افزود: در این پرونده سهم اورده بهزیستی و همچنین کمک های شهرداری که برای ساخت داشته است، لحاظ شده است. و پرونده املاک به نام فرد ساکن است و اگر املاک مسکونی به نام افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند، می توان با توجه به ماده ۱۷ که هبه به اشخاص حقیقی صورت می گیرد، این کمک را به بهزیستی برای ۱۴ واحد مسکونی ساخته شده، داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به خدمات مدیریت شهری به سازمان بهزیستی در کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: در کمیسیون بهداشت تلاش داریم برای دیگر گروه های آسیب پذیر خدماتی داشته باشیم. از جمله برای کودکان اوتیسم مرکز مناسبی ایجاد نماییم. و مرکزی که فعلا در گلسار هست، وضعیت مناسبی ندارد.

فاطمه شیرزاد افزود: همه نهادها برای خدمات رسانی برای کودکان اوتیسم باید تلاش نمایند. حتی پوشش بیمه ای خوبی هم به این خانواده های ارایه نمی شود. باید دولت شرایطی برای معلولین فراهم کند تا این عزیزان بتوانند مستقل زندگی کنند و امیدواریم در دولت جدید بازنگری و تحولی در قوانین حوزه معلولین صورت گیرد.

رضا رسولی گفت: با توجه به اینکه به دستگاه های دولتی منع هبه داریم، می توان به صورت مشترک با مصوبه کمیسیون بودجه، املاک ساخته شده به نام اشخاص هبه شود. و دیگر املک که نیاز به تعیین تکلیف دارند، جداگانه از سوی بهزیستی با مدیریت شهری مکاتبه شود.

بخشی از جلسه، به موضوع مشکل ایجاد شده برای احداث تصفیه خانه سراوان اختصاص یافت. رئیس کمیسیون بهداشت شورا به موضوع رانش زمین در محل اجرای پروژه  تصفیه خانه سراوان اشاره نمود و گفت: در سکوت رسانه ها، این فاجعه  نادیده گرفته شد.

رضا رسولی به مضوع دپوی زباله در سراوان و رانش زمین در بارندگی اخیر اشاره نمود و تاکید کرد: مرکز دفن زباله سراوان  یک مساله جدی و بحران ملی است.  در شرایطی که تصفیه خانه احداث نشده و زباله سوز هم اجرایی نشده است، روزانه شیرابه زباله ها از رودخانه های رشت به سمت تالاب انزلی می ریزد. بنابراین باید مشکل سراوان به عنوان یک بحران ملی نگریسته شود و باید به حوزه دپوی زباله سراوان همه ادارات درگیر، به صورت جامع بنگرند.

عضو شورا افزود: زمانی که شهرهایی مثل ساری و نوشهر ۴۰ میلیارد برای زباله سوز هزینه می کردند، ما  در شورای چهارم دچار یک سری کشمکش های باطل شدیم و امیدواریم شورای پنجم با انسجام و همکاری بتواند مشکل زباله سوز را حل کند.

همچنین مطالعات انجام شده در حوزه احداث رینگ ۹۰ متری کانال ژ۵ ( اتصال بلوار اصفهان به کوچکی) بررسی گردید. معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری در مورد ضرورت ایجاد کمربندی دور شهر توضیحاتی  ارایه داد و گفت: مشکلاتی در طرح مطالعات رخ داد که ناچار شدیم مشاور پروژه را عوض نماییم.

رضا رسولی هم به پیشینه بررسی این طرح در کمیسیون های تخصصی شورای چهارم اشاره نمود و در این باره گفت:۳۲۰ روز برای بررسی یک لایحه وقت گذاشتیم. گلایه به شورای چهارم وارد هست و امیدوارم شورای پنجم در روند بررسی لوایح دچار سیاست ورزی ها و خلل ها نشود.

وی افزود: یکی از مشکلات این لایحه مصداق سنگ بزرگ است که رینگ احداث نشد و اگر ابتدا حریم ژ۵ را در دستور اجرا قرار می دادیم، بخشی از مشکلات ترافیکی شهر حل می شد.

عضو شورا تصریح کرد: با حضور شهردار می باید موانع اجرای این پروژه بررسی گردد. در این راستا می باید مسیر ایجاد رینگ در کانال بررسی گردد.

با تایید اعضای شورا مقرر شد روز سه شنبه بازدید میدانی در مسیر ایجاد رینگ صورت گیرد.

عاقل منش خواستار اولویت قرار گرفتن احداث رینگ در مسیر مسکن مهر شد و گفت: فاز به فاز باید انالیز تملک املاک شخصی و دولتی به شورا گزارش شود. هنوز در بسیاری از موارد نیازمند اطلاعات جزیی هستیم.

عضو شورا تصریح کرد: اگر اطلاعات دقیق و فاز به فاز به شورا گزارش شود، می توان  بخشی از اعتبار احداث را در بودجه سال اتی لحاظ کرد و همچنین از اعتبارهای دولتی هم بهره برد.

رئیس کمیسیون عمران گفت: مسولیت اجرای این پروژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است و در این راستا باید مدیران مناطق را توجیه نموده و خواستار ارایه جزییات پروژه به شهرداری باشد.

در شرایطی که به شورا گزارش می شود ۳۰ ملک قرار است در مسیر ژ۵ خریداری شود، امروز در صحن شورا صحبت خرید ۹۰ ملک است. بنابراین دو هفته بازه زمانی به معاونت ترافیک داده می شود تا اجرای پروژه ژ۵ را با تمام جزییات  پروژه و جذب سرمایه گذار به شورا گزارش دهد.

شهرداری پیشنهادهای مشخص، را جمع بندی نموده و خطاها را هم بررسی کرده و به شورا گزارش دهد. ضمن اینکه پس از بازدید مشترک مدیران شهرداری و اعضای شورا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.

همچنین تشکیل کارگروهی برای ساماندهی مشکلات جانبازان و معلولین، سالمندان و اقشاری که در معرض آسیب های اجتماعی هستند، از سوی رئیس کمیسیون عمران شورا پیشنهاد شد.