عباس نژاد:

اولویت شهرداری رشت تملک املاک مسیر سعدی به سرگل باشد

در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت مسعود عباس نژاد بر ضرورت خودداری شهرداری رشت از تملک املاک متفرقه تا زمان اتمام تملک و بازگشایی مسیر سعدی به سرگل تاکید کرد.

به گزارش قلم آزاد، مسعود عباس نژاد  رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت در ابتدای سی و دومین جلسه این کمیسیون با تسلیت شهادت سید حسن نصرالله  اظهار داشت: صبر مردم لبریز شده است. دوران محکوم کردن و بیانیه صادر کردن گذشته و امروز رژیم صهیونیستی از بسیاری از خطوط قرمز عبور کرده است و نیاز به پاسخ و اقدام عاجل وجود دارد تا آلام کودکان فلسطینی کاهش پیدا کند.

راه اندازی تابلوهای هوشمند تبلیغاتی

وی به موضوع راه اندازی تابلوهای هوشمند تبلیغاتی اشاره کرد و افزود: شیوه تبلیغات محیطی شهر ما مشخص نیست. حدود چهار پنج سال است که مساله راه اندازی تابلوهای هوشمند تبلیغاتی رشت به سرانجام نرسیده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا خاطر نشان کرد: فردی مراجعه کرده و سپس به میراث فرهنگی ارجاع داده شده است. موافقت میراث را اخذ کرده و همچنان بلاتکلیف است. نظر شورا تاکید بر انجام این کار نیست. مساله روالی است که در شهرداری وجود دارد. سرمایه گذار مراجعه می کند و نمی داند قرار است کار را انجام بدهد یا ندهد.

ناصر عطایی رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت نیز خاطر نشان کرد: مشابه این طرح را در رشت نداریم. البته در شهرهای دیگر کار شده است. مکاتباتی با سازمان سیما منظر داشتیم. از نظر سازمان سرمایه گذاری، اگر سازمان سیما منظر بلامانع بودن را اعلام کند می توانیم کار را انجام دهیم.

علیرضا حسنی رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز عنوان کرد: هرچند طرح های مناسب تری نیز پیشنهاد شده است اما پاسخ مکتوب سازمان موجود است. سازمان سیما منظر مخالفتی با راه اندازی تابلوهای هوشمند تبلیغاتی ندارد. با توجه به تعداد المان ها و سازه های به کار رفته در پیاده راه، پیشنهاد داده ایم با ۶ مورد کار آغاز شود و اگر استقبال شد افزایش پیدا کند.

ضرورت راه اندازی کمپینگ بوستان ملت

سید حسین رضویان نیز در این خصوص عنوان کرد: این طرح مربوط به کمپینگ است و اعضا نظر مشترکی بر ضرورت راه اندازی کمپینگ دارند. در خصوص گذر خوراک بیش از یک سال است که توسط شهردار کلنگ زده شده است. قرار بود خود منطقه اقداماتی را انجام دهد. از سوی دیگر به منظور احداث گذر خوراک مقرر شد آکواریوم برچیده شود.

وی افزود: اگر شورا با رافت برخورد نمی کرد باید رویه دیگری اتخاذ می شد. آن کاری که در گذشته گفته شده چرا به نتیجه نرسیده است؟ اگر سبب های قانونی داشت چطور امروز این موضوع وجود ندارد؟

محمدحسن عاقل منش دیگر عضو شورا نیز اظهار داشت: در این طرح، کلبه های چوبی بسیار زیباست و آمادگی برای اجرای آن وجود دارد اما در خصوص مباحث بعدی، سازمان سرمایه گذاری ظاهرا به جمع بندی نرسیده است. بخش اول طرح بسیار عالی است. تمام مردم و مسافران می دانند بوستان ملت کمپینگی داشته و اگر فعال هم نباشد شرایط اقامت در آنجا وجود دارد و این بستر برای موفقیت طرح کمپینگ بوستان ملت فراهم است.

محسن سماکچی دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری نیز طراحی کلبه ها را مناسب دانست و افزود: با کلیات موضوع موافقیم اما متراژ کلبه ها بسیار کم است. اگر کلبه های بزرگتری در نظر گرفته شود مناسب تر است.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با اشاره به اینکه این طرح را خود شهرداری ارائه کرده است خاطرنشان کرد: راه اندازی کمپینگ بوستان ملت از ضروریات شهر رشت است. با ورود مسافران به شهر رشت، شاهد وضعیت نامناسبی در سطح شهر و به ویژه بوستان ملت هستیم و این طرح می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

تعیین تکلیف ساختمان آی پا

یوسف یزدانی شهردار منطقه یک رشت عنوان کرد: ساختمانی واقع در بلوار دیلمان، در سنوات گذشته ساخته شده و به مرور زمان حرکت طولی داشته و کاملا کج شده است. ساکنین به مقامات قضایی مراجعه کردند و دادستانی با شهرداری مکاتباتی داشته است. منطقه یک تایید می کند که این ساختمان خطر آفرین است. نهایتا دادستان به شهرداری تکلیف کرد که شهرداری این ساختمان را تعیین تکلیف کند و منطقه به اهالی اطلاع رسانی کرد تا تخلیه کنند و ۵ واحد برای این افراد از طریق حوزه املاک رهن شد و مستقر شدند.

وی افزود: تعیین تکلیف ساختمان های خطر آفرین و ناایمن به کارگروهی به ریاست فرماندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی محول شده است. جلساتی در این راستا برگزار شد و وظایفی برای نهادهای مربوطه تعیین شد. مقرر گردید شهرداری منطقه یک اطلاع رسانی در خصوص خطرآفرین بودن ساختمان برای عابرین را انجام دهد و پیگیری قطع انشعابات را نیز بر عهده بگیرد.

یزدانی در ادامه عنوان کرد: علی رغم مکاتبات صورت گرفته، تا امروز از سوی راه و شهرسازی تعیین تکلیف نشده است و مشخص نیست قرار بر تخریب است یا امکان بهره برداری مجدد وجود دارد. جلساتی با مالکین این واحدها نیز برگزار کردیم پیشنهاداتی نیز مطرح شد اما هنوز نظر مشترکی در مالکین ساختمان نیز وجود ندارد.

مسعود عباس نژاد نیز با تاکید بر ضرورت تخریب این ساختمان، خاطر نشان کرد: تا چه زمانی قرار است با نوار خطر و هشدار اطلاع رسانی کنیم. این ساختمان برای عابرین و ساختمان های مجاور خطر آفرین است و باید تخریب شود.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به خطرآفرین بودن این ساختمان، بر ضرورت تعیین تکلیف ساختمان آی پا و تخریب آن تاکید کرد.

آخرین وضعیت بازگشایی مسیر سرگل به سعدی

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با انتقاد از سرعت راه اندازی مسیر سرگل به سعدی، بیان داشت: پروژه سرگل به سعدی اولین پروژه ای بود که قرار بود حتی قبل از تقاطع های غیرهمسطح افتتاح شود. تا زمان اتمام مسیر سرگل به سعدی، شهرداری نباید دیگر املاک را تملک کند. اگر شهرداری توان مالی ندارد چطور املاک در دیگر نقاط شهر را خریداری می کند؟

وی با تاکید بر اینکه تمرکز شهرداری و حوزه املاک باید بر بازگشایی مسیر سرگل به سعدی باشد افزود: تا پایان خرید تمامی املاک مسیر سرگل به سعدی و پرداخت مبالغ مربوطه، شهرداری از خرید املاک پراکنده در سطح شهر خودداری کند. یک کار را به درستی پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم. تعدادی از املاک باقی مانده که باید توافق در خصوص تملک صورت بگیرد. با ادامه این وضعیت تا پایان شورای ششم نیز مسیر سرگل به سعدی به سرانجام نخواهد رسید.

قدردان مدیر املاک شهرداری رشت نیز عنوان کرد: در خصوص مسیر سرگل به سعدی، تعهداتی که منجر به حواله شده است ۵۱ میلیارد تومان بوده است که حدود ۴۰ میلیارد تومان پرداخت و ۱۱ میلیارد تومان باقی مانده است. بدهی شهرداری در این مجموعه ۱۱ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری نیز نگاه مشابه شورا دارد اما دعاوی اخیر تمامی برنامه ریزی شهرداری را در پرداخت ها بر هم زد افزود: از ۱۴ ملک باقی مانده برخی موارد سند عادی دارند. در ماه های اخیر با موضوعی مواجه شدیم که نمی توانیم اسناد عادی را تملک کنیم. در این زمینه نیز اقدامات لازم را در راستای رفع مشکلات و تملک املاک انجام داده ایم.