محور سخنان استاندار گیلان در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر رشت؛

اولویت استانداری گردشگری است/ تاکید بر پیگیری تالاب عینک و زباله سوز و ضرورت اختصاص بودجه رودخانه ها به شهردار رشت

حرف تازه – عصر یکشنبه دیدار سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، مسعود نصرتی شهردار رشت با دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان و حجت شعبانپور معاون عمرانی استانداری با حضور برخی از مدیران شهرداری رشت و استانداری گیلان برگزار شد. در بخش پایانی این دیدار دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان با اشاره به […]

حرف تازه – عصر یکشنبه دیدار سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، مسعود نصرتی شهردار رشت با دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان و حجت شعبانپور معاون عمرانی استانداری با حضور برخی از مدیران شهرداری رشت و استانداری گیلان برگزار شد.

در بخش پایانی این دیدار دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان با اشاره به اینکه رشت حدود ۳۰ درصد جمعیت استان گیلان را دارد گفت: باید به همین نسبت به رشت توجه شود.

استاندار گیلان : حضور دکتر نصرتی به عنوان شهردار رشت اتفاق خوبی است

وی حضور دکتر نصرتی در شهرداری رشت را اتفاق خوبی قلمداد کرد و افزود: رایی که شورا به شهردار منتخب رشت داده است در کشور هم کم نظیر است و پشتوانه خوبی برای ادامه راه است.
استاندار گیلان مشکلات امروز رشت را مختص این شهر ندانست گفت: در سایر شهرها هم شاهد کارهای عقب مانده و محدودیت منابع هستیم و مدیریت ها و سلیقه های مختلفی روی کار می آید که ممکن است مدیر بعدی تمام آن کارها را ادامه ندهد.

حتما دکتر نصرتی مورد حمایت ما خواهد بود

دکتر سالاری تصریح کرد: حسن قضیه در این است که همه ما در استانداری و شورا و شهرداری هدف مشترکی برای رشد و توسعه داریم و حتما دکتر نصرتی مورد حمایت قرار خواهد گرفت. همه ما می خواهیم مشکلات مردم رفع شود و منابع بیشتری داشته باشیم و استفاده بهینه کنیم و کارهای بزرگی صورت بگیرد.
وی با اشاره به شناخت خوبی که شهردار رشت در این مدت اندک از شهر به دست آورده است در ادامه گفت: باید دو تا سه هفته صبر کنیم تا بررسی های تفصیلی به پایان برسد و براوردهای دقیق تر و اولویت ها مشخص شود. در این مدت مشورت با شورا، صاحبنظران و نخبگان شهر صورت بگیرد و آن زمان بهتر می توانیم مشخص کنیم که هر کسی چه وظیفه ای را بر عهده بگیرد.

اعتبارات خوبی برای رودخانه ها خواهیم گرفت و کار را به شهردار رشت محول خواهیم کرد

مصطفی سالاری با اشاره به وضعیت رودخانه های رشت گفت : اعتبارات خوبی برای رودخانه ها خواهیم گرفت و باید این بودجه به صورت متمرکز اختصاص پیدا کند. اگر این آمادگی در شهرداری رشت وجود داشته باشد اعتبارات را در اختیار شهرداری خواهیم گذاشت و با در نظرگرفتن ملاحظات اقدامات لازم انجام خواهد شد تا به صورت سلیقه ای هم عمل نشود. با توجه به سوابق درخشان دکتر نصرتی این کار به شهرداری محول خواهد شد.

پیگیری تالاب عینک و زباله سوز / قول ۴۰ میلیارد را برای زباله سوز به طور قطعی گرفته ایم

استاندار گیلان در خصوص تالاب عینک نیز اظهار داشت: به طور جدی پیگیر موضوع خواهیم بود.
وی در خصوص زباله سوز نیز گفت: فعلا قول ۴۰ میلیارد تومان را به طور قطعی گرفته ایم هرچند به دنبال رقم بیشتری هستیم و مذاکراتی در این خصوص انجام داده ایم و ادامه خواهیم داد.
تاکید استاندار گیلان بر رونق صنعت گردشگری
دکتر سالاری با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری تصریح کرد: گردشگری، رونق را به دنبال دارد و رونق علاوه بر آنکه وضعیت شهر و استان را نسبت به حالت اولیه تغییر می دهد و درامد مردم افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر این رونق منجر به این خواهد شد بخشی از منابع مالی به شهرداری برگردد. هر عاملی که باعث رونق گردشگری در سطح استان شود عایداتش به نسبت مشخص نصیب رشت خواهد شد و بالعکس هر اتفاقی هم در رشت در خصوص گردشگری رخ دهد منفعت آن به سایر شهرها و روستاها هم خواهد رسید.
استاندار گیلان با بیان اینکه شهرداری ها فاصله زیادی با خودگردان شدن دارند عنوان کرد: هنوز با مدیریت واحد شهری هم فاصله زیادی داریم. بارها این مساله در دولت مطرح شده است و اگر این مساله از دولت تایید شود احتمالا نگرانی خاصی در مجلس وجود نخواهد داشت.
دکتر سالاری در خصوص شورای اداری گفت: علاوه بر شهردار، رئیس شورا دعوت خواهند شد.
وی در خصوص درامدزایی شهرداری رشت توضیح داد: برنامه های درامدزایی مدیریت شهری رشت مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

گردشگری بهترین استعداد و بهترین مسیر برای ایجاد درامد پایدار و رونق اقتصادی شهر و استان

استاندار گیلان درامد محقق شده سال گذشته شهرداری رشت را رقم مناسبی ندانست و گفت: شهر ۸۰۰ هزار نفری رشت برای اینکه پاسخگوی نیازهای مردم باشد باید به درامد بالاتری دست یابد. باید راه حل هایی پیدا کنیم و از ظرفیت های ملی و دولتی نیز بهره مند شویم اما این درامد هم پایدار نیست و باید شهرداری به درامد پایدار دست پیدا کند تا به رونق شهر هم کمک بیشتری کند و گردشگری بهترین استعداد و بهترین مسیر است.
مصطفی سالاری با تاکید بر اینکه در بحث اشتغال زایی و رونق اقتصادی در سطح استان نیز گردشگری در اولویت قرار خواهد گرفت افزود: منظور این نیست که صرفا جمعیتی که از شهرهای دیگر به گیلان و رشت می آیند بیشتر کنیم بلکه باید منافع حاصل از این سفر گردشگران را بییشتر کنیم. متناسب با کیفیت خدمات ارائه شده درامد کسب خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت ورود سرمایه گذاران برای بهبود زیرساخت های استان گفت: اگر سرمایه گذاران کمتر اذیت شوند مشکلی نخواهند داشت. سرمایه گذار نباید بین دستگاه های مختلف سردرگم شود و نتواند کارش را پیش ببرد.

برگزاری نشست با فعالین اجتماعی و نخبگان شهری رشت
استاندار گیلان به ایجاد کارگروه ویژه گردشگری متشکل از تمامی دستگاه های مربوطه اشاره کرد و گفت: پیشنهادم این است که کارها را پیگیری کنیم و طی نشستی با اعضای شورا و تعدادی از نخبگان و فعالان و متخصصین شهر از دغدغه ها و مشکلات مردم بیشتر مطلع شویم. سپس در دو یا سه هفته آینده یک روز کامل را به رشت اختصاص دهیم و بازدیدهایی نیز صورت بگیرد و با اولویت بندی بتوانیم کارها را پیش ببریم.

حمایت و برنامه ریزی مشترک و ویژه استانداری گیلان با شهرداری رشت در تعدادی از پروژه ها

دکتر مصطفی سالاری افزود: به طور کلی شهرداری رشت باید مورد حمایت قرار بگیرد اما نیاز به برنامه ریزی مشترکی در تعدادی از پروژه های رشت به صورت ویژه و مشخص وجود دارد. بعضی موارد نیاز به مصوبه استانی یا ملی و همینطور بودجه بیشتر است. باید زمان بندی انجام بدهیم و بر اساس برنامه زمانی حرکت کنیم.
استاندار گیلان فضای کار در رشت را مناسب ارزیابی کرد و گفت: شورای رشت، شورای خوبی است. هم افراد با تجربه هستند و هم افراد جوان. تجربه و انگیزه اجرایی هم وجود دارد. تجربه دکتر نصرتی در قزوین هم تجربه موفقی بوده است. در تک تک همکاران استانداری هم انگیزه کافی را می بینم.

توفیق در بهبود وضعیت فعلی توفیق همه و شکست در این مسیر، شکست همه ما است

دکتر سالاری خاطر نشان کرد: توفیق در بهبود وضعیت فعلی رشت توفیق همه ما است و شکست در این مسیر نیز شکست همه ما خواهد بود. مردم معمولا مسئولین شهری را تفکیک نمی کنند. اگر مشکلی در شهر به وجود بیاید انتقادات متوجه همه ما خواهد بود. اگر هم جای خوبی ببینند متوجه همه خواهد بود.

به گذشته برنگردیم

وی اظهار امیدواری کرد که تا سال آینده چهره رشت تغییر کند و در ادامه گفت: تاکید دارم به گذشته برنگردیم. هرچند اعتقاد دارم بدون تاکید من هم این موضوع را شورا و شهرداری رشت در نظر خواهد گرفت. هر مدیری با یک سلیقه ای کار می کند. نفر قبل با یک سلیقه و نفر بعد هم با یک سلیقه دیگر ممکن است کار کند.
استاندار گیلان افزود: آنچه امروز تحویل گرفته ایم مستند می کنیم و چهار سال بعد با گزارش مستند اعلام می کنیم که چنین چیزی تحویل گرفته ایم و چنین چیزی تحویل داده ایم. نگوییم مخروبه تحویل گرفته ایم. بازگشت به عقب و به خصوص بیان عمومی کمکی نمی کند.
دکتر سالاری در پایان با تاکید بر حرکت رو به جلو گفت: باید با تدبیر و برنامه ریزی صحیح منطبق با خواست مردم رو به جلو حرکت کنیم و با این روش همه انگیزه همراهی پیدا خواهند کرد و اندکی کمک بیشتر می تواند کار ما را بهبود ببخشد اما ذره ای کار شکنی می تواند سرعت کار را بگیرد. امیدوارم در کنار هم بتوانیم استان و شهر بهتری بسازیم.