پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد؛

خداوند صبر و تحمل بیشتری به همه ما بدهد!

حرف تازه – پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. غیبت رییس شورا به دلیل بستری بودن در بیمارستان و ریاست جلسه با حجت جذب در این جلسه که در غیاب سید امیرحسین علوی رئیس شورا به علت بستری شدن در بیمارستان برگزار شد حجت جذب نایب رییس […]

حرف تازه – پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

غیبت رییس شورا به دلیل بستری بودن در بیمارستان و ریاست جلسه با حجت جذب

در این جلسه که در غیاب سید امیرحسین علوی رئیس شورا به علت بستری شدن در بیمارستان برگزار شد حجت جذب نایب رییس شورا ریاست جلسه را بر عهده داشت.

در ابتدای این جلسه محمدحسن علیپور فرازی از وصیت نامه شهید مدافع حرم بابک نوری هریس را قرائت کرد.

حجت جذب نیز ضمن تسلیت به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به زلزله زدگان کرمانشاه و مردم خوب آن خطه نیز تسلیت گفت و یاد و خاطره شهید بابک نوری هریس را گرامی داشت و به محمد نوری هریس پدر شهید تسلیت گفت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به بستری شدن سید امیرحسین علوی در بیمارستان برای او آرزوی سلامتی کرد.

رضا رسولی: عدم دسترسی آزاد به اطلاعات شهرداری باعث رانت می شود / طرح شفاف سازی ارائه شد

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت به عنوان ناطق اول دقایقی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به شهادت بابک نوری هریس فرزند یکی از کارکنان شهرداری رشت گفت: این شهید به نوعی نماینده نسلی است که روحشان سرشار از پاکی و معنویت است و امیدوارم با شهدای کربلا محشور شود.

رضا رسولی با ارائه طرح شفاف سازی ساختاری و عملکردی مدیریت شهری، گفت: بیش از ۱۸ سال از برپایی نظام شورایی در مدیریت شهری می گذرد و اگر می خواهیم در راستای نظام متعالی دیده شده در قانون اساسی در این حوزه گام برداریم باید فرایندی را طی کنیم و امروز این طرح را تقدیم شورا می کنم تا با داشتن اتاقی شیشه ای در مدیریت شهری یک اولین دیگر را برای شهررشت رقم بزنیم.

وی همچنین پاسخگویی و شفاف سازی در نظام مدیریتی شهررشت را آنچنان که باید باشد ندانست و در خصوص مفاد این طرح افزود:  ماده اول شفاف سازی مذاکرات شورای اسلامی شهر رشت است. در راستای افزایش جلب اعتماد شهروندان و ایجاد تعامل دوسویه با مردم دو بند پیش بینی شده است. ایجاد امکان پخش زنده مذاکرات شورای شهر رشت در جلسات علنی به صورت صوتی یا صوتی و تصویری از طریق پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر رشت و همچنین استقرار و به روز رسانی سامانه جامع و الکترونیک تصمیمات شورای اسلامی شهر رشت شامل طرح ها و لوایح، گردش کار آنها در هیئت رئیسه و کمیسیون ها و صحن شورا، شرح نطق های موافق و مخالف در رابطه با طرح ها و لوایح، انتشار مصوبات، تصمیمات، بودجه و هزینه و درامد شورا وفق ماده ۷۹ قانون تشکیلات و وظایف شورا و تدوین و انتشار مستمر گزارش عملکرد ماهیانه و فصلی و سالیانه برای ارائه گزارش جامع به مردم این دو بند است.

رسولی تصریح کرد: ماده دوم در راستای اجرایی نمودن ماده ۱۰ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در رابطه با سازمان ها است که در این راستا انتشار کتاب، بودجه سالانه، اختیارات مدیران و اهداف و وظایف، ساز وکارهای شکایت شهروندان از تصمیمات شهرداری رشت در سامانه ۱۳۷ به صورت کاملا الکترونیک و با قابللیت پیگیری، انواع و اقسام اطلاعاتی که در شهرداری رشت در نظر گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت عدم دسترسی آزاد به اطلاعات را زمینه ساز رانت دانست و اظهار داشت: شهرداری رشت موظف است ظرف مدت ۳ ماه برای اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به سامانه مرتبط با آن پیوسته و گزارش نهایی را به شورا اعلام کند.

رضا رسولی با بیان اینکه با این کار می توانیم اولین شهرداری پاسخگو و شفاف در ایران باشیم در خصوص بند دوم این ماده گفت: بسیاری از مردم حقوق خود را نمی شناسند و ممکن است افرادی این حقوق را نشانه بگیرند. استقرار و به روز رسانی سامانه جامع اموال، املاک و معاملات شهری شامل اطلاعات ناظر برای مناقصات و مزایدات و … که می تواند تحولی در شهر ایجاد کند.

وی افزود: به روز رسانی سامانه استخدامی از دیگر بندهای این ماده است.

شایان ذکر است پویا قلی پور پیشنهاد دهنده این طرح است و آقایان مهدی برزگر، شهرام شاهی و علیرضا عزیزی پیگیر تکمیل طرح خواهند بود.

فاطمه شیرزاد : وظیفه شهردار رشت در عبور از پیچ حساس مالی بسیار حساس است

فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر به شهادت علیرضا نظری و بابک نوری هریس اشاره کرد و شهادت این دو عزیز را به خانواده هایشان تبریک و تسلیت گفت.

وی با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه نسبت به رهایی مردم کرمانشاه از این وضعیت و رفع مشکلات اظهار امیدواری کرد و افزود: این اتفاق تلنگری به مسئولین بود تا در مدیریت بحران بازنگری داشته باشند.

شیرزاد با اشاره به آتش سوزی گسترده صبح امروز میدان شهدا گفت: ۵۰ آتش نشان از ۵ ایستگاه حضور به موقعی داشتند که جای تشکر دارد و امیدواریم مشکلات این عزیزان رسیدگی شود و هرچه سریع تر رفع شود.

سخنگوی شورا همچنین به تصادف پاکبان شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: از لحاظ جسمانی وضعیت مطلوبی ندارد و امیدواریم سریعتر لباس عافیت بپوشند.

وی با تاکید بر اینکه منتظر تحولاتی در حوزه مدیریت شهری هستیم افزود: امیدواریم مسائل حقوق و بیمه کارکنان و بازنشستگان شهرداری رفع شود.

فاطمه شیرزاد وظیفه شهردار رشت را در عبور از پیچ حساس مالی شهرداری رشت بسیار حساس دانست.

اسماعیل حاجی پور : شهردار رشت خوب کار کرده است

رئیس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تبریک و تسلیت به محمد نوری هریس و خانواده شهید بابک نوری هریس گفت: امیدوارم روح آن شهید با سیدالشهدا (ع) محشور شود.

اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه باید دل ها را نزدیک کنیم تا بتوانیم خدمت کنیم در ادامه گفت: مشکلات شهرداری رشت فراوان است و باید در بررسی ها آن را به دو قسمت تقسیم کنیم. بخش اول که کارهای سبک تر و قابل انجام مثل آسفالت است و انتظار این است که خیابان های کنده شده سریعا لکه گیری و آسفالت شود.

وی افزود: شهردار رشت خوب کار کرده است و ابتدا درد را می شناسد سپس علاج می کند. نظارت در امور آسفالت و کیفیت آسفالت دو موضوعی است که با وجود این تعداد متخصص و مشاور توانمند تعجب آور است.

اسماعیل حاجی پور اظهارداشت: چرا از پتانسیل نمایندگان استفاده نمی کنیم؟ چرا از استاندار گیلان کمک نمی خواهیم؟ باید مشکلات را اعلام کنیم. ما باید از نمایندگان و استاندار دعوت کنیم تا مشکلات رشت را به عنوان پیشانی استان مطرح کنیم. مشکلات رشت رفع شود نیمی از مشکلات استان رفع می شود.

وی ادامه داد: شهردار رشت فرصت زیادی برای تهیه لایحه بودجه ۹۷ ندارد و می خواهم بودجه ای ارائه شود که واقعی باشد و استطاعت تحقق آن وجود داشته باشد. موضوعی است که سال قبل هم بر آن تاکید داشتیم. 

اسماعیل حاجی پور گفت: ما نماینده مرکز شهر یا نقطه ای خاص نیستیم و نماینده تمام شهر هستیم. بودجه ای ارائه شود که توسعه همه شهر در آن دیده شود.

 

حامد عبدالهی : تا این لحظه از عملکرد خودم و شورا راضی نیستم / امکانات لجستیک سپیدرود باید فراهم شود

حامد عبدالهی نیز طی سخنانی گفت: برخی خیابان های اصلی شهر قابل تردد نیست و بسیاری از مراجعات از عدم کیفیت و نظارت در بحث آسفالت است. 

رئیس شورای استان افزود: از سال گذشته با مشاورهایی قرارداد بسته شد و انتظار داریم این افراد چیزی را به شهرداری اضافه کنند. اگر فردی مجرب مثل دکتر عربانی را در کنار مجموعه داریم انتظار می رود حداقل در سال ۱۵ یا ۲۰ نفر از کارکنان شهرداری را آموزش بدهند و نباید حضور مشاورین توانمند عاملی برای تنبلی پرسنل شود. 

حامد عبدالهی با بیان اینکه نطق ها خروجی خاصی ندارد خاطر نشان کرد: انتظار داریم مباحثی که در حوزه منابع نیروی انسانی و تخلفات مطرح می شود منجر به واکنشی از سوی شهردار شود و اتفاقی رخ دهد تا شرمنده مردم نشویم.

وی تصریح کرد: تا این لحظه از عملکرد خودم در شورا راضی نیستم چون هیچ اتفاق خاصی نیفتاد. مردم انتظار دارند شاهد تحولی باشند.

حامد عبدالهی تصریح کرد: کدام مشکل را حل کردیم؟ پیاده راه؟ مسکن مهر؟ بی آرتی؟ زمین های نسقی؟ و … کدام یک حل شد؟ من از مردم عذرخواهی می کنم که تا این لحظه اتفاق خاصی رخ نداد.

رئیس شورای استان با بیان اینکه چندین ماه از مزایده یا مناقصه پل های عابر پیاده گذشته است افزود: جنازه های آهن می بینیم که بخشی از آن در پیاده راه است و بخشی در خیابان بلا استففاده است. جنازه هایی از آهن های پل عابر پیاده را در سطح شهر رها کردیم. اگر شهروندی به همین دلیل آسیبی ببید چه کسی پاسخگو خواهد شد؟ 

حامد عبدالهی با تاکید بر اینکه مردم منتظر تغییر و تحولات هستند تصریح کرد: بالای شش ماه است که پل های عابر پیاده رها شده است. این موضوع باید تعیین تکلیف شود. اگر مزایده های آنها هم بررسی شود مسائلی وجود دارد و واگذاری های ۱۷ تا ۲۰ ساله دچار مساله است.

وی همچنین به برگشت لایحه کمک به داماش و سپیدرود اشاره کرد و گفت: سپیدرود ۵۵۰ میلیون تومان از سال قبل مصوبه دارد که جزء تعهدات است.

حامد عبدالهی با اشاره به شور و نشاط جوانان در ورزشگاه تصریح کرد: سپیدرود تیمی اصیل است که همه به آن تعلق خاطر داریم. می دانیم شهرداری مشکلات خاص خودش را دارد اما نگاهی به این دو تیم می تواند امیدوار کننده باشد.

وی افزود : با توجه به بازی های سختی که سپیدرود در پیش دارد حداقل امکانات لجستیک این تیم که برند و آبروی رشت است باید توسط شهرداری تامین شود. امکانات لجستیک هر دو هفته حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد بود و فکر می کنم همه دوستان موافق این موضوع باشند.

حجت جذب خواستار بررسی حقوقی برخی مبایعه نامه های قبلی شد

حجت جذب نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت ۴ نامه خطاب به شهردار و رئیس شورای شهر رشت ارائه کرد و خواستار بررسی حقوقی برخی مسائل شد.

رییس شورای شهرستان رشت با اشاره به بدهی ۴۰ میلیاردی شهرداری در پی مبایعه نامه ها به موضوع ساختمانی واقع در میدان گیل پرداخت.

حجت جذب تصریح کرد: دو روز قبل از صدور حکم ماده ۱۰۰ مبایعه نامه ای امضا شده است و در شرایطی که شهرداری از شکایت تبرئه شده است توافقی با مبایعه نامه شکل گرفته است.

وی همچنین گفت: در منطقه ۴ ساختمانی ۲ طبقه مجوز داشته است و ۵ طبقه ساخته است و هنوز تکلیف آن توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ مشخص نشده است. استحکام بنا هم نداشته است و بدون مجوز و بدون اینکه در بودجه دیده شود مبایعه نامه ای تنظیم شده است.

حاشیه های نشست چهارروزه شهرهای خلاق خوراک شناسی در ترکیه

حجت جذب در ادامه از حضور یک عضو شورا در نشست چهار روزه شهر های خلاق خوراک شناسی در ترکیه از ۱۳ تا ۱۶ آذر خبرداد.

در پی این خبر فاطمه شیرزاد به عنوان مخالف گفت: گزارش کاملی از سفرهای شهر خلاق خوراک شناسی و دستاوردها ارائه نشده است و کارکرد دبیرخانه نیاز به بازبینی دارد.

سخنگوی شورا با بیان اینکه اولویت با حقوق کارکنان است افزود: باید از هزینه های اضافه پرهیز کنیم و ماموریت های خارجی و حتی داخلی را مدیریت کنیم.

احمد رمضانپور نرگسی نیز در مخالفت با نظر فاطمه شیرزاد گفت: بنده در ابتدا بگویم که قصد حضور در این سفر را ندارم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود : هرچیز جای خودش را دارد. برندی در سطح دنیا داریم که باید از این فرصت استفاده کنیم. می توان از هزینه ها کاست اما سیروا فی الارض قرآن کریم کجاست؟ باید برویم و ببینیم و مشکلات مردم را رفع کنیم. 

فاطمه شیرزاد در ادامه گفت: در گذشته زمانیکه این موضوع مخالفان فراوانی داشت از سوی بنده حمایت های کافی شده است اما بازخوردی نداشته است و به اعتقاد من دبیر خانه شهرهای خلاق نیاز به بازنگری دارد.

محمدحسن عاقل منش نیز در ادامه گفت: در سطح ایران تنها شهری هستیم که برند شهر خلاق خوراک شناسی را به دست آورده ایم و فرصتی استثنایی است و این فرصت ها اهمیت ویژه ای دارد و شاید بهتر است اینگونه سوال کنیم که بازخورد آن چه بوده است؟

فاطمه شیرزاد در میان صحبت های محمدحسن عاقل منش گفت: عرایض من کاملا شفاف بود. اگر قرار است از یک شخص خاص حمایت کنید من فکر می کنم اشتباه می کنید و نیاز به بازنگری دارد و باز هم من بر این موضوع تاکید دارم.

محمد حسن عاقل منش نیز در ادامه گفت: ان شاء الله که خداوند صبر و تحمل بیشتری به همه ما بدهد که هم بشنویم و هم بهترین تصمیم را بگیریم. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: عضو شورا نباید از مدیر میانی گزارش بگیرد بلکه باید از شهردار گزارش بگیرد. شهردار باید روند را آنالیز کند و هر جا اقدامات صحیح است ادامه بدهند و هرجا معایبی وجود دارد آن را رفع کنند. حالا نمی دانم چرا خانم شیرزاد ناراحت شدند؟

وی همچنین اعلام کرد که داوطلب حضور در این سفر نیست.

فرهام زاهد نیز در ادامه گفت: بهتر است گزارشی از این سفرها ارائه شود و ان شاء الله از این پس گزارش ها نیز ارائه خواهد شد.

ادامه جلسه پس از اقامه نماز با حضور شهردار رشت به صورت غیر علنی برگزار شد.