انگورستان ملک | خانه به جا مانده از تاجر اصفهانی

با معرفی انگورستان ملک خانه به جا مانده از تاجر اصفهانی همراه شما هستیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، انگورستان ملک التجار در اصفهان، روزی متعلق به محمد ابراهیم ملک‌التجار بوده است. اما امروزه این بنا کاربری عمومی پیدا کرده و به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری اصفهان شناخته می شود.

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران با جاذبه‌های گردشگری گوناگونی بوده که در طول سال، گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به خود جذب می‌کند. یکی از این دیدنی‌ها که نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری در اصفهان داشته است، انگورستان ملک‌التجار است. این ملک از جهات مختلفی مانند بخش‌های مختلف، معماری و تاریخچه آن، در لیست مهم‌ترین ملک‌ها قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با انگورستان ملک، خانه‌ای به جا مانده از تاجر اصفهانی، ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را از دست ندهید.

تاریخچه انگورستان ملک

برای این که نگاهی به تاریخچه و قدمت انگورستان ملک بیندازیم، باید به دوران قاجار و دوران حکومت ناصرالدین شاه بازگردیم. در این دوران بود که به دستور شاه، انگورستان ملک التجار را ساختند. سازنده و معمار این ملک به طور قطع مشخص نیست. برخی از افراد اعتقاد دارند که حاج ملک این ملک را ساخته است. اما هیچ سند تاریخی معتبری برای اثبات این موضوع وجود ندارد. کاربری این ملک در ابتدا برای برگزاری تعزیه بود. اما به گفته برخی از تاریخ شناسان یا مردم محلی، انگورستان ملک محلی برای دریافت مالیات از مردم بوده است.

زمانی که کاربری این ملک تغییر پیدا کرده و به صورت شخصی درآمد، مالکیت آن را به ملک التجار، حاج محمد ابراهیم خان، سپردند. نام ملک هم به همین دلیل به انگورستان ملک التجار تغییر پیدا کرد. حاج محمد ابراهیم خان، در دوران ناصرالدین شاه مسئول امور مالی و خراج اصفهان بود. به همین دلیل هم بسیاری از مردم اعتقاد دارند که این ملک برای دریافت مالیات از مردم عادی ساخته شده بود. کاربری این ملک امروزه به صورت عمومی در آمده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان محسوب می‌شود.

معماری انگورستان ملک

یکی از چشمگیرترین و مهم‌ترین نکاتی که درباره انگورستان ملک وجود داشته و به ارزش آن برای صنعت گردشگری می‌افزاید، معماری زیبای این بناست. انگورستان ملک‌التجار دارای بخش‌های مختلفی از جمله حیاط بیرونی، اندرونی، شاه‌نشین‌های ۴ فصل، حوض، اتاق‌های مختلف، زیرزمین، سفره خانه و بسیاری  بخش‌های دیگر می‌شود. معماری این بنا یکی از بهترین نمونه‌ها برای بازتاب معماری دوران قاجار بوده و می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

بخش های مختلف

باغ بیرون و حیاط اندرونی انگورستان ملک‌التجار، یک باغ بسیار زیبا با درختان توت و چنار است. این باغ یک حوض زیبا داخل خود داشته و در گذشته برای برگزاری بسیاری از مراسم‌ها از جمله مراسم‌های عروسی از آن استفاده می‌شده است. در فصل تابستان آب حوض همواری پر بود و آب تمیز به باغ خنکی بسیاری می‌داد. همان طور که اشاره شد، از انگورستان ملک برای برگزاری بسیاری از جشن‌ها استفاده می‌شده است. بخش سفره خانه و زیرزمین این ملک، در برگزاری مراسم‌ها نقش مهمی داشتند. همچنین در ملک اتاق‌های مختلفی مانند اتاق زهرا خانم وجود داشته که به پذیرایی از مهمانان به صورت جداگانه کمک می‌کرده است. زهرا خانم دختر ملک التجار بود و به همین دلیل هم یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین اتاق‌های عمارت متعلق به او بوده است.

معماری کلی انگورستان ملک، شامل ستون‌ها و دیوارهایی با گچ کاری، کاشی کاری و آینه کاری هنرمندان دوران قاجار می‌شود. سقف این بنا یک سقف چوبی بسیار زیباست که در بین زیباترین بناهای تاریخی اصفهان جای گرفته است. در تمامی حیاط و اندرونی عمارت می‌توان هنر هنرمندان دوران قاجار را به خوبی مشاهده کرد. البته لازم به ذکر است که این ملک در ابتدا ۷۰۰۰ متر بوده است، اما با گسترش شهرسازی و خیابان بندی شهر، حدود ۳۰۰۰ متر آن تخریب شد. با این وجود هنوز هم بخش‌های اصلی آن سالم و دست نخورده باقی مانده و گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

انگورستان ملک

دسترسی به انگورستان ملک

انگورستان ملک در خیابان ملک اصفهان واقع شده و دسترسی به آن از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی امکان پذیر است. برای بازدید از انگورستان ملک با استفاده از خطوط اتوبوس، می‌توانید ابتدا بسته به مکان مبدأ خود، سوار یکی از خطوط اتوبوس که از ایستگاه انقلاب گذر می‌کند شوید. پس از پیاده شدن در ایستگاه انقلاب، کافی است تا کمی پیاده روی کرده و به انگورستان ملک برسید. برای رفتن به انگورستان ملک‌التجار با مترو هم کافی است تا سوار خط یک مترو شده و در ایستگاه شهید بهشتی پیاده شوید. پس از کمی پیاده‌روی می‌توانید به انگورستان ملک برسید.

با استفاده از تاکسی هم تنها کافی است که از راننده درخواست کنید تا شما را به انگورستان ملک ببرد. بازدید از این منطقه با استفاده از خودروی شخصی و با کمک مسیریاب‌های آنلاین هم امکان پذیر است. اما به دلیل شلوغ بودن خیابان‌ها و نبودن جای پارک، توصیه می‌شود که در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها، با خودروی شخصی به این منطقه نروید.

آدرس دقیق: اصفهان، خیابان ملک، انگورستان ملک‌التجار.

بهترین فصل بازدید از انگورستان ملک

بازدید از انگورستان ملک‌التجار در تمامی طول سال امکان پذیر است. اما اگر می‌خواهید که از زیبایی طبیعت و باغ این ملک نهایت لذت را ببرید، به شما توصیه می‌کنیم که در فصل‌های بهار و تابستان از این ملک دیدن کنید. در این فصل‌ها، درختان در زیباترین حالت خود قرار دارند. همچنین اگر نمی‌خواهید خیلی درگیر ازدحام و شلوغی جمعیت شوید، به شما توصیه می‌کنیم که در روزهای تعطیل و آخر هفته به این عمارت نروید. بازدید از اصفهان به طور کلی در فصل‌های بهار و پاییز توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید از جاذبه‌های دیدنی طبیعی این شهر بازدید کنید، هوای اصفهان در این دو فصل مطلوب‌تر است.

مکان های دیدنی و اقامتگاه های نزدیک انگورستان ملک

اگر مسافر اصفهان هستید، به هیچ عنوان نباید بازدید از سایر جاذبه‌های توریستی این شهر را از دست بدهید. بازدید از انگورستان ملک‌التجار تنها چند ساعتی وقت شما را خواهد گرفت. پس از آن می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی نزدیک این عمارت هم بازدید کنید. حتی می‌توانید در یکی از هتل‌های اصفهان در نزدیکی انگورستان ملک اقامت داشته باشید تا وقت کمتری را صرف رفت و آمد کنید. به همین دلیل هم در ادامه این بخش، برخی از هتل‌ها و دیدنی‌های نزدیک این عمارت را به همراه فاصله دقیق آن‌ها تا ملک‌التجار را برای شما ارائه کرده‌ایم.

نام مکان فاصله تا انگورستان ملک
میدان نقش جهان ۱ کیلومتر
منار ساربان ۳ کیلومتر
بازار بزرگ اصفهان ۳ کیلومتر
زاینده رود ۳ کیلومتر
هتل ملک ۵۰۰ متر
هتل آوین ۱/۵ کیلومتر
هتل شروین ۱/۵ کیلومتر
هتل ستاره ۱ کیلومتر
هتل سپاهان ۸۰۰ متر

البته در نظر داشته باشید که جاهای دیدنی، رستوران‌ها و هتل‌های دیگری هم در نزدیکی انگورستان ملک وجود داشته که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. علاوه بر هتل، در نزدیکی این عمارت می‌توانید مهمان خانه، مسافرخانه و بوم‌گردی‌های مختلفی را هم پیدا کنید.

سفر به اصفهان با الی گشت

در این مطلب با یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان، انگورستان ملک آشنا شدیم. این عمارت که ابتدا برای برگزاری تعزیه در اصفهان ساخته شده بود، بعدها به مسئول دریافت خراج و مالیات از مردم، ملک‌التجار واگذار شد و به همین دلیل هم به آن انگورستان ملک‌التجار می‌گویند. با این که حدود ۳۰۰۰ متر از این بنا در پی شهرسازی خراب شده و از بین رفته است، اما بناها و آثار باقی مانده در آن برای آشنایی با معماری دوران قاجار کفایت می‌کند. در این عمارت بخش‌ها و اتاق‌های بسیاری وجود داشته که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین این اتاق‌ها، اتاق زهرا خانم، دختر ملک‌التجار اصفهانی است. اگر راهی سفر به اصفهان هستید و دوست دارید تا با دیدنی‌های این شهر تاریخی و بزرگ بیشتر آشنا شوید، سایر مطالب الی گشت را به هیچ عنوان از دست ندهید. از همراهی شما تا پایان یک مطلب دیگر سپاس گزاریم.

سوالات متداول

انگورستان ملک التجار کجاست؟

انگورستان ملک‌التجار یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان در خیابان ملک این شهر است.

علت نام گذاری انگورستان ملک چیست؟

این ملک پس از مدتی به مسئول دریافت خراج اصفهان ملقب به ملک‌التجار واگذار شد. به همین دلیل هم نام آن را انگورستان ملک‌التجار می‌گویند.

بهترین فصل بازدید از انگورستان ملک کدام است؟

بهترین فصل برای بازدید از انگورستان ملک‌التجار و لذت بردن از طبیعت آن، فصل بهار و تابستان، زمانی که درختان در بهترین حالت خود قرار دارند است.

راه های دسترسی به انگورستان ملک کدام اند؟

انگورستان ملک در خیابان ملک اصفهان واقع شده و برای دسترسی به آن می‌توان با اتوبوس به ایستگاه انقلاب و با مترو به ایستگاه شهید بهشتی رفت. دسترسی به این عمارت با خودروی شخصی و تاکسی هم امکان‌پذیر است.