انعقاد تفاهم نامه ارتقای سلامت عمومی شهروندان بین شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان

حرف تازه – پیش از ظهر امروز در بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت تفاهم نامه ارتقای سلامت عمومی شهروندان به امضا رسید.     تفاهم نامه ارتقای سلامت عمومی شهروندان بین شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز در بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت […]

حرف تازه – پیش از ظهر امروز در بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت تفاهم نامه ارتقای سلامت عمومی شهروندان به امضا رسید.
 
 

تفاهم نامه ارتقای سلامت عمومی شهروندان بین شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز در بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت با حضور دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به امضا رسید.

 
 
 

در قالب این تفاهم نامه یکی از سراهای محلات رشت برای آموزش بهداشت عمومی با استفاده از تجارب پزشکان اختصاص یافت.

 
 
 

دکتر نصرتی : فاضلاب بیمارستان ها یکی از پنج منبع آلوده کننده رودخانه های زرجوب و گوهررود هستند

شهردار رشت در این جلسه با اشاره به اینکه این تفاهم نامه در چارچوب حوزه عمومی پیشگیری و درمان است گفت: تمام شهرداری ها در عرصه جهانی به حوزه سلامت می پردازند و وظیفه مدار هستند.

دکتر نصرتی با بیان اینکه با اصلاح قوانین، بسیاری از حوزه ها از وظایف شهرداری ها جدا شده است تصریح کرد: شهرداری ها مسئول تخصصی حوزه درمان و سلامت نیستند و این یک نقطه ضعف در قوانین موجود است ولی در حوزه عمومی درمان و سلامت شهرداری ها وظیفه مدار هستند.

وی ابراز کرد: ۱۵ سال گذشته موضوع سلامت وارد اساسنامه سازمان های فرهنگی شد و موقعیت مناسبی است که در تمامی خانه های فرهنگ و فرهنگسراها موضوع سلامت را پررنگ کنیم.

 
 
 

شهردار رشت فاضلاب بیمارستان ها را یکی از پنج منبع آلوده کننده رودخانه های زرجوب و گوهررود برشمرد و گفت: ان شاء الله با راه اندازی تصفیه خانه بیمارستان های رشت این مشکل برطرف شود.

دکتر نصرتی با بیان اینکه قرار است حل مشکل رودخانه ها به صورت متمرکز برطرف شود تاکید کرد: با صحبت های انجام شده با استاندار گیلان و دکتر نوبخت در یک ماه گذشته مقرر شد حوزه مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر متولی رودخانه های رشت باشد.

 
 
 

فاطمه شیرزاد: درمانگاه بیماران هموفیلی در آینده نزدیک راه اندازی می شود

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه اظهار کرد: ان شاءالله در بودجه سال ۹۷ شهرداری و شورا در راستای تقویت حوزه سلامت شهروندان گام خوبی برداریم.

شیرزاد با اشاره به اینکه سهم اختصاص یافته از ۵۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رئیس جمهور به دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیار ناچیز بود بیان کرد: دو دستگاه سهم خود را از این مصوبه دریافت کردند و آن را صرف بدهی های خود کردند که موجب ناراحتی مردم شد و این موضوع دیگر تکرار نشود.

 
 
 

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت از راه اندازی درمانگاه بیماران هموفیلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مراحل ساخت این درمانگاه پیشرفت خوبی دارد و ان شاالله با راه اندازی درمانگاه ها با مشارکت شهرداری،دانشگاه علوم پزشکی و خیرین سلامت افزایش یابد.

شیرزاد مردم رشت و گیلان را مردمی مظلوم عنوان کرد و گفت: موضوع سلامت یکی از مباحثی است که مردم در مورد مشکلات آن به ما نمایندگان مراجعه می کنند و پزشک متخصص در گیلان کم نداریم و پزشکان گیلانی در کشور سرآمد هستند.

 
 
 

اسماعیل حاجی پور: شهرداری رشت از هفتاد سال قبل هم به بهداشت و درمان اهمیت می داد

اسماعیل حاجی پور عضو شورای شهر رشت، در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداری رشت از هفتاد سال گذشته به موضوع بهداشت و درمان اهمیت می داد اظهار کرد: هفتاد سال گذشته شهرداری درمانگاه تخصصی به نام “مریضخانه شهرداری” داشت و پرسنل خود و سایر مردم خدمات ارائه می داد.

حاجی پور با اشاره به اینکه امروز شورای شهر رشت، شورای شهرداری نیست و شورای شهر است گفت: شورای شهر متعلق به همه مردم است و ما باید در همه امور پیش قدم باشیم و با رای مستقیم مردم آمدیم.

 
 
 

عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری های غیرواگیر مربوط به دیابت و فشار خون است بیان داشت: دیابت یک بیماری بسیار خطرناک است و حتی از سرطان نیز می تواند خطرناک تر باشد.

حاجی پور تاکید کرد: در استان ما بسیاری از افراد هستند که به علت مشکلات مالی و یا سایر مشکلات نمی توانند حتی به پزشک عمومی مراجعه کنند و ما می توانیم بهزیستی، کمیته امداد و نهادهای مربوطه را پای کار بیاوریم و دستگاه های فشار سنج و سنجش قند را در اختیار خانواده ها قرار دهیم.

 
 
 

دکتر یوسف زاده چابک: عزم خود را جزم کردیم تمام بیمارستان های گیلان مجهز به تصفیه خانه شوند

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: ۲۵ درصد فعالیت حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی و ۷۵ درصد عوامل اثرگذار حوزه سلامت در خارج از دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می کنند.

وی به نقش مهم سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت بهداشت و درمان معاونت اجتماعی را تعریف کرد و واحد معاونت اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی نیز راه اندازی شد.

 
 
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تدوین برنامه راهبردی ده ساله حوزه محیط زیست توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و افزود: اعتقاد ما این است محیط زیست متعلق به ما نیست و مربوط به آیندگان است و اداره محیط زیست به تنهایی نمی تواند حافظ محیط زیست باشد.

دکتر یوسف زاده چابک خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی بیمارستان های گیلان مجهز به زباله سوز هستند و زباله عفونی جدیدی از بیمارستان خارج نمی شود و انباشت زباله نداریم.

 
 
 

وی با اشاره به اینکه بیمارستان های استان تا قبل از سال گذشته فاقد دستگاه تصفیه فاضلاب بودند گفت: عزم خود را جزم کردیم تمام بیمارستان های گیلان مجهز به تصفیه خانه شوند و بیمارستان جدیدی افتتاح نخواهد شد مگر اینکه تصفیه خانه آن به طور کامل راه اندازی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان فاضلاب بیمارستان ها را یکی از عوامل آلودگی رودخانه های زرجوب وگوهررود عنوان کرد و گفت: امیدواریم با راه اندازی تصفیه خانه برای تمامی بیمارستان ها بخشی از مشکل آلودگی این دو رودخانه حل شود.

دکتر یوسف زاده چابک ۷۴ درصد علت مرگ و میر را بیماری های غیرواگیر نظیر فشارخون، دیابت و تروما اعلام کرد و تاکید کرد: امروزه بر خلاف گذشته بیماری های واگیر تهدید کننده حوزه سلامت نیستند.

 
 
 

وی استان گیلان را کهنسال ترین استان کشور دانست و افزود: جمعیت جوان گیلان رو به کاهش است و این موضوع یکی از معضلات استان گیلان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه رشت تنها مرکز استانی در کشور است که بیمارستان جامع ندارد تصریح کرد: حق مردم است که یک بیمارستان جامع داشته باشند و بر این اساس نقشه جامع درمان استان را پیش بینی کردیم و این نقشه می تواند برای قرن ها الگوی مناسبی باشد.

دکتر یوسف زاده چابک از ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی در لاکان رشت خبر داد و گفت: پرونده ساخت این بیمارستان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دست بررسی است و در مراحل نهایی کار است.

وی همچنین ابراز داشت: پیگیر این هستیم یک بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی در لاکان نیز راه اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه درمان بیماری های غیر واگیردار را پیشگیری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: پیشگیری از طریق آموزش و نظارت دقیق صورت می گیرد.