سازمان سیما و منظر پاسخگو باشد...

انتقال مجسمه های چوبی؛ با برنامه یا پاک کردن صورت مساله ؟!

حرف تازه – کمتر از یک سال قبل مراسم اختتامیه نخستین کارگاه ساخت مجسمه های چوبی با حضور مسئولین شهری وقت برگزار شد و چند روز پس از آن این مجسمه ها در پیاده راه فرهنگی رشت نصب شدند که این اقدام با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شد. ( اینجا و اینجا بخوانید) اما زیبایی […]

حرف تازه – کمتر از یک سال قبل مراسم اختتامیه نخستین کارگاه ساخت مجسمه های چوبی با حضور مسئولین شهری وقت برگزار شد و چند روز پس از آن این مجسمه ها در پیاده راه فرهنگی رشت نصب شدند که این اقدام با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شد. ( اینجا و اینجا بخوانید) اما زیبایی این مجسمه ها در سایه کم توجهی سازمان سیما و منظر رو به افول رفت…

چندی پیش حرف تازه در گزارشی از کم توجهی سازمان سیما و منظر رشت به این مجسمه ها گفته و به انتشار تصاویری از مجسمه های درحال نابودی پرداخته بود اما در روزهای اخیر، دیگر خبری از آن مجسمه ها در پیاده راه فرهنگی رشت نبود. (اینجا بخوانید)

اولین فرضیه ما این بود که این مجسمه ها برای مرمت و بازسازی در اختیار یکی از هنرمندان مجرب قرار گرفته است و به زودی به محل نصب سابق برمی گردد.

این فرضیه اشتباه بود و پیگیری های خبرنگار حرف تازه نشان داد این مجسمه ها از پیاده راه فرهنگی رشت به بوستان مفاخر منتقل شده اند.

فرضیه دوم ما این بود که این مجسمه ها به بوستان مفاخر منتقل شده اند و در همان نقطه در حال مرمت هستند و برنامه جدیدی برای پیاده راه فرهنگی رشت در نظر گرفته شده است.

این فرضیه هم ظاهرا اشتباه بود و تصاویر چند روز پس از نصب این مجسمه ها در بوستان مفاخر نشان می دهد که با همان وضعیت سابق منتقل شده اند؛ با همان نوشته های یادگاری و تغییر رنگ شدید! و هنوز هم اقدامی در راستای افزایش عمر این مجسمه ها و مرمتشان صورت نگرفته است. ضمن آنکه در پیاده راه فرهنگی هم اتفاق خاص دیگری جایگزین این مجسمه ها نشده است و حتی اگر المانی جایگزین شود باز هم تاثیری در وضعیت نگهداری این مجسمه ها ندارد.

به این ترتیب باید گفت متاسفانه احساس می شود سازمان سیما و منظر با گذشت نزدیک به یک ماه از انتشار خبر مربوط به نابودی مجسمه ها، تنها موفق به رنگ آمیزی صورت مجسمه دانش آموز در خیابان سعدی شده و مجسمه های چوبی را بدون هیچ تغییری به بوستان مفاخر که قاعدتا کمتر در معرض دید عموم است منتقل کرده است! 

فراموش نکنیم که نام سابق سازمان سیما و منظر، زیباسازی بوده است و زیباسازی منظر شهری از وظایف ذاتی این سازمان است. حال باید از رییس این سازمان پرسید که آیا از نگاهشان این مجسمه ها با این وضعیت زیبا هستند که اقدامی در راستای تغییر وضعیت آنها صورت نمیگیرد؟ چرا با اینکه مدت ها نسبت به کمبود المان های معرفی فرهنگ رشت در پیاده راه انتقاد شده است این سازمان در سال جدید به سهم خود نسبت به ساخت و نصب المان های متناسب، اقدام چشمگیری نداشته است و حتی گاهی احساس می شود در نگهداری همان المان ها و آیتم های قبلی نیز دغدغه چندانی ندارد؟

حرف تازه آمادگی انتشار جوابیه و یا توضیحات تکمیلی سازمان سیما و منظر در این رابطه را دارد.

در ادامه تصاویری از تغییر وضعیت مجسمه های چوبی پیاده راه و سپس تصاویری از انتقال به بوستان مفاخر  را مشاهده می کنید:

و اما تصاویری از مجسمه های چوبی که با همان وضعیت سابق به بوستان مفاخر منتقل شدند: