سومین جلسه بررسی تعرفه عوارض؛

انتقاد صابر از تعیین سلیقه ای عوارض/ هشدار حاجی پور نسبت به بستن بودجه غیرواقعی/ تاکید علوی بر حمایت از مشاغل خانگی

حرف تازه : یکصد و پنجاه و دومین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح چهارشنبه در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که در ادامه جلسات بررسی دفترچه تعرفه عوارض ۹۶ شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد؛ محمدحسین واثق کارگرنیا، فاطمه شیرزاد، حجت جذب، […]

حرف تازه : یکصد و پنجاه و دومین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح چهارشنبه در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که در ادامه جلسات بررسی دفترچه تعرفه عوارض ۹۶ شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد؛ محمدحسین واثق کارگرنیا، فاطمه شیرزاد، حجت جذب، عباس صابر، اسماعیل حاجی پور و مجید رجبی ویسرودی از اعضای شورا حضور داشتند. مریم تجددی سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت و مجید نوروزی معاون معماری و شهرسازی شهرداری رشت نیز از جمله مدیران حاضر در جلسه بودند.

در ابتدای این جلسه سید امیرحسین علوی با اشاره به روزهای پرکار کمیسیون بودجه گفت: امیدواریم با تصمیم گیری درست در خصوص تعرفه عوارض شاهد رونق کسب و کار، ساخت و ساز و سرمایه گذاری در سال ۹۶ باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا ضمن تشکر از اعضای کمیسیون به دلیل حضور در جلسات فوق العاده تصریح کرد: تشکیل متوالی جلسات به دلیل آن است که به زودی بودجه سال آینده به کمیسیون ارائه می شود و بررسی بودجه و همچنین بهای خدمات سازمان ها به جلسات زیادی نیاز دارد.

وی بار دیگر بر حمایت از کسب و  کارهای کوچک و خانگی تاکید کرد و خواستار ارائه پیشنهادات از سوی حوزه درامد شهرداری رشت پیش از پایان بررسی دفترچه تعرفه عوارض شد.

در ادامه اسماعیل حاجی پور گفت: دریافت عوارض در شهرداری هایی که نمی توانند بودجه خود را محقق کنند به یک راهکار تبدیل شده است.

رئیس شورای شهرستان رشت نسبت به بستن بودجه به شکلی که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد هشدار داد و خاطر نشان کرد: نباید بودجه به شکلی ارائه و سپس تصویب شود که امکان تحقق آن ضعیف باشد.

عباس صابر نیز در ادامه جلسه در بررسی تعرفه عوارض گفت: در بحث فضاهای باز اگر نمایشگاه اتومبیل و یا مصالح ساختمانی باشد باید فضای باز را در نظر گرفت و عوارض را محاسبه کرد اما با مواردی مواجهیم که از فضای باز به عنوان پارکینگ برای شغلی دیگر استفاده شود باید هزینه فضای باز را حذف کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با انتقاد از سلیقه ای عمل کردن برخی افراد در مناطق در استفاده از فرمولها برای محاسبه عوارض خطاب به مدیران شهرداری گفت: ممکن است در مواردی به عنوان مثال نواری تجاری، نواری متمرکز محاسبه شود. شاید دست من و شما نباشد اما این اتفاق می افتد.

صابر اشکالات موجود در دفترچه را دلیل تفسیر افراد از آن دانست و ضمن تاکید بر اصلاح این موارد در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت محاسبه عوارض با ضوابط سال مبنای مورد نظر تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روند اداری اخذ مجوز اشاره کرد و اظهار داشت: نمی توانیم حق مردم را نادیده بگیریم. در دیر گرفتن مجوز در موارد زیادی مردم مقصر نیستند و ممکن است دو یا سه ماه روند اخذ مجوز طول بکشد.

مجید نوروزی هم در این جلسه در بحث فضاهای باز پیشنهاد داد: عوارض ماده ۴۲ مربوط به بهره برداری موقت با اضافه شدن تبصره می تواند مشکل را حل کند. می توانیم تبصره بگذاریم که مالک یا عوارض را کامل بپردازد و همه ساله از فضای باز استفاده تجاری کند و یا یک دهم کل عوارض را بپردازد و مجوز یکساله بگیرد و بهره برداری موقت کند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری رشت در ادامه گفت: بسیاری از اشکالات نسبت به ۵ سال پیش شناسایی و رفع شده است و اکنون در صدد رفع هرچه بیشتر این اشکالات هستیم.

مریم تجددی نیز به ارائه ادامه توضیحات در خصوص دفترچه تعرفه عوارض پرداخت.

گفتنی است جلسه ۱۵۲ کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا سومین جلسه ای بود که طی یک هفته اخیر بررسی دفترچه تعرفه عوارض ۹۶ را در دستور کار داشته است و طی آن ماده ۱۱ این دفترچه بررسی و اصلاحاتی روی آن انجام شد.

جلسه آینده بررسی تعرفه عوارض شنبه ۴ دی ۹۵ ساعت ۴ عصر برگزار می شود.