هشتاد و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران:

انتقاد رئیس و نایب رئیس کمیسیون عمران شورا از وضعیت ماشین آلات شهرداری رشت

هشتاد و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه به ریاست محسن سماکچی و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا، مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون و رضا عاشری منشی کمیسیون، در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، هشتاد و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه به ریاست محسن سماکچی و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا، مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون و رضا عاشری منشی کمیسیون، در ساختمان شورا برگزار شد.
دستور جلسه:
۱-ارائه گزارش شهرداری در خصوص اقدامات مربوط به راه اندازی ستاد مدیریت بحران در مواجهه با برف احتمالی
۲-بحث و بررسی در خصوص طرح ایجاد پارکینگ موتور در خیابان شریعتی

محسن سماکچی: ماشین آلات شهرداری وضعیت مناسبی ندارند

در ابتدای جلسه محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت در خصوص مساله مدیریت بحران، اظهار داشت: در سالیان گذشته برخی مواقع مدیریت شهری غافلگیر می شد. طی بازدیدهایی که در مناطق داشتیم از لحاظ برفروبی تیغه ها آماده هستند اما ماشین آلات وضعیت مناسبی ندارند. مباحث فنی و لاستیک و مواردی از این دست وجود دارد و ما این مشکلات را امروز می بینیم که در مواقع بحران شرمنده شهروندان نشویم.
سماکچی با اشاره به اینکه استفاده بهینه از ماشین آلات شهرداری صورت نمی گیرد افزود: همین مشکلات در اتوبوسرانی نیز وجود دارد. اگر روغن ماشین به موقع انجام نشود هزینه های دیگری در پی دارد. اگر آتش سوزی مشابه آتش سوزی چند روز اخیر جنگل ها در شهر رشت اتفاق بیفتد از لحاظ ماشین آلات و نیروی انسانی دچار مشکلاتی خواهیم شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه عملکرد غیرمسئولانه برخی افراد در گذشته، منجر به وضعیت نامناسب شهرداری از لحاظ ماشین آلات شده است ضمن تاکید بر ضرورت احیای سازمان خدمات موتوری، خاطر نشان کرد: تجهیز ماشین آلات و تعمیر آن با هزینه کمتر در داخل مجموعه شهرداری امکانپذیر است.
مهلت ده روزه به مناطق جهت تعمیر و تجهیز ماشین آلات
عقیل سرافراز مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت به نمایندگی از حوزه معاونت خدمات شهری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت بارش برف احتمالی، بیان داشت: جلسات و بازدیدهای متعددی در این خصوص انجام شده و امسال برنامه زمان بندی به مناطق داده شده و طی مکاتبات صورت گرفته، وظایف مدیران مناطق به عنوان روسای مدیریت بحران در مناطق یادآوری شده ه است و در خصوص بحث کمک و شارژ مالی جهت تعمیرات ماشین آلات با دستور شهردار رشت نقدینگی تامین شد.
عقیل سرافراز در ادامه به ارائه آماری از ماشین آلات شهرداری رشت و وضعیت سلامت و تجهیز آنها پرداخت و افزود: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته برخی ماشین آلات نیاز به تعمیر اساسی دارند و به هر منطقه ده روز مهلت جهت آماده به کار شدن ماشین آلات داده شده است. چارت مدیریت بحران آماده شده و به روز رسانی نیروی انسانی در مناطق نیز انجام شده است.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت از سطح بندی مواجهه با بحران به سه سطح کمتر از ۳۰ سانتی متر، ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر و بیش از ۵۰ سانتی متر بارش برف خبر داد و تصریح کرد: در سطح اول با توان داخلی شهرداری از لحاظ ماشین آلات مدیریت بحران انجام خواهد شد. در سطح دوم سه دستگاه استیجاری و در سطح سوم هشت دستگاه استیجاری اضافه خواهند شد.

آمادگی سازمان عمران برای در اختیار گذاشتن ۲۸ دستگاه ماشین آلات برفروب

امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت نیز در خصوص تعداد ماشین آلات این سازمان جهت ارائه خدمت در برفروبی، اعلام کرد: ۲۸ دستگاه شامل گریدر و کامیون های مجهز به تیغه، لودر، بیل بکهو و باب کت در برنامه ریزی کاری وجود دارد تا در سطح بندی مختلف بارش برف به مناطق تحویل داده شود. از این تعداد ۲۴ دستگاه در اختیار مناطق قرار می گیرد و ۴ دستگاه دیگر، شامل سه کامیون و یک لودر برفروب، به عنوان پشتیبان در سازمان باقی می ماند.
تاکید مسئول ماشین آلات شهرداری رشت بر ضرورت احیای سازمان خدمات موتوری
صادق طارمسری مسئول ماشین آلات شهرداری رشت نیز با بیان اینکه فرصت یکی دو ماهه برای حفظ اعتبار و آبروی شهرداری در بحران برف داریم، اظهار داشت: توان مقابله شهرداری با بحران، در زمان بارش برف مورد قضاوت شهروندان قرار می گیرد. از لحاظ هزینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات در مضیقه هستیم و حدود ۵ میلیارد تومان بدهی به تعمیرکاران داریم.
طارمسری افزود: در گذشته سازمان خدمات موتوری وجود داشته است. نباید از یک شخص انتظار کارایی یک سازمان را داشت. جایگزین این سازمان، در حال حاضر یک اداره است که چارت آن خالی و بدون حضور افراد است. پیشنهاد بنده پیگیری احیای سازمان خدمات موتوری در سطوح بالاتر مدیریتی و یا تکمیل چارت اداره مربوطه است. ضمن آن که هزینه های سال جاری نیز جهت تجهیز ماشین آلات نیازمند اختصاص بودجه ای ویژه است.
مسئول ماشین آلات شهرداری رشت با اعلام اینکه از مجموع ۷۱ دستگاه ماشین آلات شهرداری ۴۱ دستگاه آماده خدمت رسانی است، اعلام کرد: در مجموع از ۱۰ دستگاه لودر شهرداری ۸ دستگاه آماده است. از ۷ دستگاه بیل بکهو تنها ۲ دستگاه آماده است. از ۱۱ دستگاه بابکت تنها ۵ دستگاه آماده است و از ۳۴ کامیون مجهز به تیغه برفروب ۲۷ دستگاه آماده خدمات رسانی هستند. ۵ دستگاه گریدر نیز آماده کار است. ۲ دستگاه برفروی تخصصی نیز در اختیار داریم که در سازمان آتش نشانی است.
تذکر جدی عباس نژاد به شهردار رشت در خصوص ماشین آلات برفروب
مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران نیز با انتقاد از انحلال سازمان خدمات موتوری عنوان کرد: از روزی که سازمان خدمات موتوری از بین رفت بخشی از سرمایه شهرداری نیز از دست رفت و مشکلات و هزینه های بسیاری بر دوش شهرداری گذاشت.
عباس نژاد در ادامه با بیان اینکه در زمان بارش برف، اتوبوس ها تنها برای خدمت رسانی به مردم باید در سطح شهر تردد کنند خاطر نشان کرد: متاسفانه از اتوبوس برای آب کردن برف استفاده می شود که این کار بعد از پایان بارش برف چندین میلیارد هزینه برای شهرداری در پی دارد. قبل بحران حاضر نیستیم هزینه کنیم اما بعد از بحران، هزینه های سنگین پرداخت می کنیم.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا با اعلام اینکه شورا آمادگی کمک دارد خواستار ارائه درخواست ها از سوی مدیران شهرداری شد و در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دربحث نیروی انسانی باید بدانیم آیا راننده به تعداد کافی داریم؟ یک راننده نمی تواند ۲۴ ساعته و چند شبانه روز بدون استراحت خدمات رسانی کند. هر یک از ماشین آلات برفروب حداقل به دو راننده نیاز دارد و برای این مسائل باید از همین امروز به فکر باشیم.
مسعود عباس نژاد با تاکید بر ضرورت احیای سازمان خدمات موتوری از آمادگی شورا برای پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: ما نسبت به این مسائل بی تفاوت نیستیم. تذکر جدی به شهردار می دهیم. در دو هفته آینده در خصوص این موضوع گزارشی به کمیسیون ارائه شود.
علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری نیز با اشاره به سوابق خود در سازمان خدمات موتوری بیان داشت: در زمان تعطیلی سازمان خدمات موتوری و تحویل ماشین آلات، حتی یک دستگاه از ماشین آلات متوقف نبود و علاوه بر آن سازمان درآمدزایی داشت. تمامی ماشین آلات آماده کار بودند و در سلامت کامل از سازمان خارج شدند. ردیف و بودجه و درآمد داشتیم. یک واحد مستقل بود و امروز نیز باید چنین شرایطی باشد.
بحث و بررسی در خصوص طرح ایجاد پارکینگ موتور در خیابان شریعتی ابتدای پاساژ مهران
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به درخواست بازاریان این محدوده برای تعبیه پارکینگ موتور، بیان داشت: در آن محدوده ایستگاه اتوبوس و تاکسی داریم و محدودیت های اینچنینی نیز وجود دارد اما از مدیران مربوطه درخواست داریم شرایط راه اندازی پارکینگ موتور را بررسی و نقطه مناسبی را معرفی نمایند.
علیرضا عزیزی مدیر ترافیک شهرداری رشت نیز در این خصوص بیان داشت: در بحث پارکینگ موتور، مهم ترین مساله انتخاب فضای مناسب است. ما می توانیم محل پارکینگ موتور مشخص کنیم و همانند دوچرخه بند، موتور بند تعریف کنیم و هزینه خاصی نیز ندارد. اما باید در نظر گرفت امکان تخریب آن و همچنین احتمال پارک خودروها در مقابل آن وجود دارد.
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به پارک حاشیه ای خیابان هایی که در گذشته اتفاق افتاده بود تصریح کرد: اگر چنین فضایی برای پارک موتور تعریف کنیم احتمالا توسط برخی افراد تخریب می شود. کار ماندگار، طرح پارک حاشیه ای است. اگر ایجاد هزینه کنید یک فرد، ساعتها خودروی خود را در یک نقطه پارک نمی کند و به عدالت این فضا در اختیار همه افراد قرار می گیرد.