گفتگو با رضا ویسی رئیس اداره مطالعات و پژوهش و پژوهشگر برتر شهرداری رشت:

انتخاب پژوهشگر برتر با ۲۹ مقاله، ۴ کتاب و ۱ طرح پژوهشی و داوری اساتید هیئت علمی سه دانشگاه معتبر

حرف تازه – هفته گذشته طی مراسمی تحت عنوان رونمایی از آثار مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت، ۳ تن از پژوهشگران برتر معرفی شدند. در همین راستا به گفتگو با رضا ویسی رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت نشستیم. انتخاب نفر اول با ۲۹ مقاله، ۴ کتاب و ۱ طرح پژوهشی و بررسی هیئت […]

حرف تازه – هفته گذشته طی مراسمی تحت عنوان رونمایی از آثار مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت، ۳ تن از پژوهشگران برتر معرفی شدند. در همین راستا به گفتگو با رضا ویسی رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت نشستیم.

انتخاب نفر اول با ۲۹ مقاله، ۴ کتاب و ۱ طرح پژوهشی و بررسی هیئت داورانی متشکل از سه دانشگاه معتبر گیلان

رضا ویسی با ۲۹ مقاله، ۴ کتاب و ۱ طرح پژوهشی پس از بررسی آثار ارسال شده توسط هیئت داوران، که متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه های گیلان، آزاد رشت و پیام نور رشت بود، به عنوان پژوهشگر برتر شهرداری رشت معرفی شده است.

ویسی در این گفتگو با اشاره به اینکه هرساله دستگاه های اجرایی استان اقدام به انتخاب پژوهشگر برتر می کنند گفت: این انتخاب بر اساس شیوه نامه ای مشخص و آیتم های مختلف صورت می گیرد.

رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت در خصوص آیتم های این شیوه نامه تصریح کرد: مقالات در سطوح ISI ، علمی پژوهشی، علمی ترویجی، علمی آموزشی، همایشی، حوزه کتاب ها شامل تالیف گرداوری یا ترجمه و طرح های مطالعاتی اثرگذار که در سطح محلی، منطقه ای و یا ملی به مرحله اجرا برسد از مهم ترین آیتم های این شیوه نامه است که استانداری به دستگاه های اجرایی ابلاغ می کند تا نسبت به انتخاب پژوهشگر برتر خود اقدام نمایند و نفر برتر به استانداری جهت انتخاب پژوهشگر برتر استان معرفی شود.

ترکیب هیئت داوران

رضا ویسی با بیان اینکه امسال شهرداری رشت برای اولین بار اقدام به این کار کرد افزود: مراسم رونمایی از آثار مطالعاتی و پژوهشی و انتخاب پژوهشگران برتر شهرداری رشت پس از چندین مرحله ارسال فراخوان برگزار شد.

رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت همچنین در خصوص هیئت داوران اظهار داشت: هیئت داوران متشکل از دکتر نصرالله مولایی هشجین عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر محمد اسکندری رئیس دانشگاه پیام نور رشت و دکتر اسماعیل آقایی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان بود که تمامی اسناد ارسالی را مورد بررسی و داوری قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه دست داوران در اعمال داوری سختگیرانه تر از شیوه نامه باز بوده است گفت: به همین دلیل داوری در اشلی برگزار شد که به منظور ترفیع اساتید دانشگاه گیلان در نظر گرفته می شود و سطح استاندارد و دانشگاهی داشت.

معرفی سه نفر برگزیده

رضا ویسی با اعلام اینکه به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان شهرداری رشت تصمیم گرفتیم سه نفر از پژوهشگران برگزیده شوند اظهارداشت: طی بررسی های صورت گرفته از سوی هیئت داوران، بنده با ۲۹ مقاله علمی پژوهشی، علمی ترویجی و ISI و همچنین ۴ کتاب و ۱ طرح پژوهشی با ۵۰٫۹ امتیاز به عنوان نفر برتر برگزیده شدم.

رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت افزود: خانم ها مریم سید صبایی با ۲۰٫۸ و خانم فاطمه عاشوری نیز با ۹٫۴ امتیاز در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

رضا ویسی محوریت مقالات ارسالی را آزاد دانست و گفت: با توجه به سطح بالای داوران ارسال آثار در موضوعات مختلف از جمله ترافیکی، محیط زیستی ، اجتماعی ، گردشگری و … امکان پذیر بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم انسانی در درون شهرداری افزود: با پرداختن به مسائل پژوهشی کاربردی و واشکافی چالش ها و ارائه راهکار توسط نیروهای توانمند شهرداری رشت و توجه بیشتر به حوزه مطالعات و پژوهش بسیاری از مسائل قابلیت رفع دارند و امیدواریم این نگاه ادامه داشته باشد.

بخشی از اقدامات مطالعاتی رزومه کاری بود و به عنوان اسناد مطالعاتی ارسال نشد

رضا ویسی همچنین در خصوص آثار ارسالی شخصی خود گفت: بخشی از فعالیت ها به عنوان رزومه اداری محسوب می شد و طبیعتا نباید به نام شخص ارسال شود. به عنوان مثال از سال ۹۴ پس از انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق یک سری مقالات و همایش هایی در این خصوص تهیه و برگزار شد که جزء آثار ارسالی نبوده بلکه جزء رزومه کاری است. 

رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت با اشاره به برپایی غرفه شهر خلاق رشت در برج میلاد در آذر ۹۵ گفت: این غرفه به عنوان غرفه برتر شناخته شده بود و تندیس آن نیز دریافت شد.

رضا ویسی با اعلام اینکه هرساله نیازسنجی در حوزه مطالعات و پژوهش صورت خواهد گرفت خاطر نشان کرد: پس از نیاز سنجی موضوعات مختلف با توجه به بودجه تخصیص یافته اولویت بندی می شوند و با ارسال لایحه بودجه شهرداری به شورا در کمیسیون های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند.

۴ قرارداد مطالعاتی در کمتر از یک سال فعالیت با موضوعات روز منعقد شده است

رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت با اشاره به اینکه کمتر از ۱ سال قبل این اداره راه اندازی شده است گفت: در طی این مدت ۴ قرارداد مطالعاتی در حوزه های آسیب شناسی اجتماعی، محیط زیستی، گردشگری و آلودگی صوتی منعقد شده است.

وی این طرح ها را در شرف اتمام دانست و گفت: نتایج مطالعات صورت گرفته می تواند راه کارهای خوبی پیش روی مدیریت شهری قرار دهد.

رضا ویسی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از توجه شهردار رشت به حوزه مطالعات و پژوهش گفت: با توجه به فعالیت مدیران شهرداری در فضای شهری، عموما مطالعات مساله محورند و در راستای پاسخ به نیازهای مدیریت شهری و چالش های موجود صورت می گیرند و باعث می شود جنس کار طوری باشد که منتج به ارائه راهکار و عملیات شود و امیدوارم این نگاه تداوم یابد تا در سالهای آتی شاهد کارهای به مراتب قوی تر و رفع مشکلات موجود باشیم.