گزینه های شهرداری رشت (قسمت چهارم)

سید امیرحسین علوی ظرفیتی جوان در قحط الرجال انتخاب شهردار رشت/ از پشتوانه رای مردمی تا یک دهه حضور در کنار مدیریت شهری

در ادامه بررسی گزینه های شهرداری رشت در چهارمین قسمت قصد داریم به بررسی شرایط سید امیر حسین علوی بپردازیم.

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: انتخاب شهردار اولیه ترین وظیفه شوراهاست اما در سال های اخیر شهر رشت همواره با معضلی به نام انتخاب شهردار مواجه بوده است. انتخاب هایی صورت گرفته که گاه فرد منتخب توانمندی های لازم را نداشته است و گاهی اوقات نتوانسته توانایی های خود را در شهر رشت به نمایش بگذارد. یکی از مهم ترین علل این اتفاق در نظر نگرفتن مسائلی است که در زمان انتخاب نادیده گرفته شده و در ادامه مشکل ساز شده است. در ادامه بررسی گزینه های شهرداری رشت در چهارمین قسمت قصد داریم به بررسی شرایط سید امیر حسین علوی بپردازیم.

علوی تنها عضو باقیمانده از شورای پنجم با پشتوانه آرای مردمی

علوی عضو شورای شهر رشت در ادوار چهارم و پنجم و ششم بوده و اکنون قصد دارد رای همکاران شورایی خود را برای حضور در راس شهرداری رشت جذب کند. پشتوانه آرای مردمی علوی برگ برنده او در بسیاری از معادلات بوده است. علوی در دوره چهارم با آرای قابل قبولی به شورا راه یافت اما در دوره پنجم با رشد قابل توجه آرا مواجه شد و بدون حضور در لیست های انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان در رده سوم قرار گرفت. در دوره ششم و در شرایطی که نارضایتی عمومی از عملکرد شورای پنجم وجود داشت تنها فردی بود که موفق شد بار دیگر اعتماد شهروندان را جلب کند و به شورا راه یابد. هرچند او را منتسب به جریان اصولگرایی می دانند اما با برخی چهره های اصلاح طلب نیز ارتباط خوبی دارد و شدیدا به کار تشکیلاتی معتقد است. تیم انتخاباتی او متشکل از جوانان پرشور فارغ از جناح بندی های سیاسی است و هوش سیاسی و تصمیمات دور از هیجان موفقیت های کلی او نظیر پیروزی در انتخابات را تداوم بخشیده است هرچند در مقاطعی در دستیابی به اهدافش ناکام مانده است.

نگاهی به سوابق سیدامیرحسین علوی

او ۴۲ ساله و اصالتا گیلانی است. تحصیلات خود را در رشته دکتری مدیریت بازرگانی سپری کرده است و پیش از آن هم در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است. پیش از حضور در شورا فعالیت های اقتصادی گسترده ای داشته و مدیرعامل شرکت تولیدی روگاگستر و مدیرعامل شرکت صنعتی امیردژ بوده است. با حضور در شورای چهارم سه سال ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را تجربه کرد و در شورای پنجم نیز دو سال ریاست شورای اسلامی شهررشت را برعهده داشت. او پیش از این قصد حضور در انتخابات مجلس را داشت که با کارشکنی برخی شورانشینان و عدم حضور در جلسه استعفا از حضور در انتخابات بازماند.

بروز نشانه های جاه طلبانه و بلندپروازانه و آینده روشن سیاسی

علوی پیش از این نیز تمایل خود به حضور در راس شهرداری رشت و همچنین تمایل به حضور در انتخابات مجلس را نشان داده است اما هربار به دلایلی در این مسیر ناکام مانده و باید دید این بار چه سرنوشتی برای او رقم خواهد خورد. این موارد را باید نشانه های جاه طلبی او دانست و روند او نشان می دهد آینده روشنی در عالم سیاست در انتظار او است. علوی از جمله ظرفیت های مدیریتی استان است که به راحتی پرورش نیافته و به راحتی نیز نباید به مهره سوخته تبدیل شود.

ظرفیتی جوان در قحط الرجال سیاسی

در سال های اخیر همواره در بحث انتخاب شهردار شاهد قحط الرجال گزینه های بومی بوده ایم. آیین نامه جدید انتخاب شهرداران نیز کار را سخت تر و شرایط را پیچیده تر کرد. نیاز به ۹ سال سابقه مدیریت میانی و تحصیلات مرتبط سبب شد بسیاری از گزینه ها کنار گذاشته شوند. نیاز به حضور نیروهای جوان و پرورش مدیران جدید امری ضروری است که متاسفانه کمتر  به آن توجه شده است و در این بین معدود مدیران جوانی که پرورش یافته اند باید مورد توجه قرار گیرند. علوی یکی از گزینه های جوانی است که در این سالها به دنیای سیاست استان گیلان معرفی شده است و با توجه به انگیزه بالا و مقبولیتی که دارد می تواند به عنوان ظرفیتی جوان در قحط الرجال سیاسی استان شناخته شود.

حضور او در شهرداری طولانی مدت خواهد بود؟

آنچه در سطح جامعه و بین مدیران شهری موجب نگرانی شده احتمال حضور کوتاه مدت او و تلاش مجدد برای ورود به انتخابات مجلس است. این مساله ای است که سبب گردیده با تمام امتیازات مثبتی که در خصوص علوی وجود دارد تردیدهایی نیز در خصوص انتخاب او صورت گیرد. اما با این حال علوی فردی با هوش سیاسی بالا است و شاید به درستی درک کرده باشد که در شرایط فعلی جامعه و با مشارکت پایین مردم، مسئولیت هایی نظیر انتخاب شهردار به مراتب ریسک کمتری نسبت به حضور در انتخابات مجلس دارد و می تواند آینده سیاسی او را در مسئولیت های انتصابی تضمین کند. بنابراین اگر چنین باشد نگرانی خاصی در این خصوص وجود نخواهد داشت اما اگر بتواند شرایط را تغییر دهد اصلا بعید نیست چنین اتفاقی رخ دهد.

هیچ فردی در دهه اخیر به اندازه علوی نزدیک به مسائل مدیریت شهری رشت نبوده است

در بین گزینه های موجود علوی بیشترین شناخت را نسبت به مسائل روز شهر رشت دارد. او در ده سال اخیر و تا زمان صدور حکم شهردار، نزدیک به ۹ سال در شورای شهر حضور داشته و از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات شهر رشت بوده است. علوی شهرداران و شوراهای مختلفی را دیده و به صورت میدانی در کوچه و محلات این شهر حضور داشته است. او همچنین از آنجا که فردی جاه طلب است و قصد طی کردن پله های ترقی مدیریتی را دارد قطعا انگیزه کافی برای ارائه یک کارنامه قابل قبول خواهد داشت و سعی خواهد کرد عملکرد مناسبی از خود به یادگار بگذارد. این موارد سبب می شود علوی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای حضور در راس شهرداری رشت شناخته شود. اما با همه اینها باید دید در نهایت شورا و عوامل بیرونی شورا چه سرنوشتی را برای شهر رشت رقم خواهند زد.

امیرحسین علوی ظرفیتی جوان در قحط الرجال انتخاب شهردار رشت