مسعود نصرتی در برنامه حالا خورشید:

امانت را درست نگهداری کنیم و به دست آیندگان برسانیم

حرف تازه- صبح امروز دکتر مسعود نصرتی میهمان برنامه تلویزیونی حالا خورشید با اجرای رضا رشیدپور بود. در این برنامه شهردار رشت ضمن تبریک عید مسیحیت به تمام هموطنان مسیحی در تمام دنیا، گفت: رشت به شهر اولین ها معروف است و دو مورد از این اولین ها توسط یکی از عزیزان مسیحی ما صورت […]

حرف تازه- صبح امروز دکتر مسعود نصرتی میهمان برنامه تلویزیونی حالا خورشید با اجرای رضا رشیدپور بود.

در این برنامه شهردار رشت ضمن تبریک عید مسیحیت به تمام هموطنان مسیحی در تمام دنیا، گفت: رشت به شهر اولین ها معروف است و دو مورد از این اولین ها توسط یکی از عزیزان مسیحی ما صورت گرفته و اولین داروخانه شبانه روزی ایران و اولین آسایشگاه معلولین و سالمندان ایران توسط آرسن میناسیان در رشت راه اندازی شده است.

دکتر مسعود نصرتی به اولین های ثبت شده اشاره داشت و گفت: اولین قطار و موارد دیگری در گذشته این شهر وجود دارد اما این افتخار پیشینیان ما است و ما باید به آینده فکر کنیم.

شهردار رشت در خصوص روز رشت گفت: ۴۵۷ سال پیش در زمان شاه طهماسب رشت به عنوان مرکز گیلان انتخاب شد. پیش از آن در دو منطقه فومنات و لاهیجان حکومت های محلی داشتیم که به نوعی ادعای خودمختاری داشتند.

نصرتی با تشریح برنامه های روز رشت اظهار داشت: مهم ترین برنامه در نظر گرفته شده تجلیل از چهره های ماندگار است که از ۱۳ چهره ماندگار از حوزه های مختلف قدردانی خواهد شد.

وی افزود: رشت، یک شهر شاد و زنده است که تا ساعت ۳ صبح بیرون هستند. یک شهر گردشگری است که ۳۶ میلیون گردشگر در سال وارد استان گیلان می شود و در مقایسه با ۲۲ میلیون گردشگر مذهبی در مشهد مقدس عدد قابل ملاحظه ای است.

شهردار رشت، این کلانشهر را دارای ظرفیت های ویژه ای دانست و تصریح کرد: در روز رشت علاوه بر مراسم تجلیل از مفاخر و برنامه های شاد، به یکی از ویژگی هایی که از سال ۲۰۱۵ در اختیار شهر رشت قرار گرفته است خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه رشت جزء ۲۵ شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو اظهار داشت: رشت به عنوان اولین و تنها شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو در ایران است و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تنها شهری در بین این ۲۵ شهر هستیم که برند حلال را در اختیار داریم.

دکتر نصرتی با اعلام اینکه از برند شهر خلاق خوراک حلال در روز رشت رونمایی می شود در ادامه گفت: رشت ۱۷۰ تا ۲۲۰ نوع خوراک محلی حلال دارد.

شهردار رشت در ادامه از ثبت ملی ۵ خوراک رشت خبر داد و گفت: اناربیج، آلو مسما، مرغ ترش، میرزا قاسمی و باقلا خورشت ثبت ملی شده است و به دنبال ثبت جهانی هستیم.

مسعود نصرتی افزود: به دنبال این هستیم این ۳۶ میلیون گردشگر یک وعده خوراک خود را میهمان رشتی های باشند تا در کنار این موضوع صنعت گردشگری در رشت رونق بیشتری بگیرد.

وی در ادامه گفت: ۵۵۰ رستوران در رشت تجهیز شده اند و ۲۰ رستوران با برند حلال برنامه ریزی شده اند. این تنوع کمک می کند هم کیفیت خوراک های ارگانیک بالا باشد و خوراکی هنرمندانه با قیمت مناسب ارائه شود.

شهردار رشت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صنایع دستی رشت پرداخت و توضیحاتی در خصوص رشتی دوزی ارائه کرد و گفت: از آنجا که صنعت گردشگری را پایه و اساس فعالیت ها در رشت گذاشته ایم صنایع دستی نیز با رونق گردشگری، رونق خواهند گرفت.

مسعود نصرتی با اشاره به حضور چشمگیر سرپرستان خانوار در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: رونق گردشگری، منجر به رونق کسب و کار و اشتغالزایی خواهد شد و در حال فراهم ساختن زیرساخت های آن هستیم.

وی در ادامه به موضوع تالاب عینک پرداخت و اظهار داشت: تالاب عینک در گذشته ۵۰ هکتار بوده است اما امروز ۳۵ هکتار است. مشکلاتی برای این تالاب به وجود آمد که تلاش می کنیم رفع کنیم.

شهردار رشت تصریح کرد: ۱۰ مهر ماه کار ثبت تالاب عینک و معرفی شهر رشت به عنوان اولین شهر تالابی را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه تالاب انزلی را بسیاری از گردشگران دیده اند اما تالاب عینک که در داخل شهر رشت است را ندیده اند افزود: ثبت تالاب عینک در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و مکاتبات با وزارت کشور نیز انجام شده است و در کنوانسیون رامسر برای ثبت است و می تواند به رونق یکی از شهرهای شمالی کمک موثری کند.

دکتر نصرتی گفت: به همه شهرهای ایرانی در حوزه مدیریت شهری پیشنهاد می کنم از ویژگی های شهرهایمان استفاده کنیم و در هر شهری نعمت های خدادادی وجود دارد که می توان بر اساس آن بهانه ها به خودکفایی رسید. دوره شهرفروشی به اتمام رسیده است. امانت را درست نگهداری کنیم و به دست آیندگان برسانیم.

شهردار رشت با بیان اینکه یکی از این بهانه ها برای ۴۱ شهر ایرانی و ۷ منطقه آزاد، جاده ابریشم است در پایان تصریح کرد: رشت یکی از این ۴۱ شهر جاده ابریشم است که دبیرخانه محیط زیست شهری نیز در حوزه بین الملل حدود یک ماه پیش راه اندازی شده است و هرکدام از این ظرفیت ها فرصتی است که صنعت گردشگری رونق بگیرد و تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند و وابستگی ما به نفت کاهش یابد.