اقدام و عمل، شهرداری رشت در مسیر کاهش تصدی گری گام بر می دارد
تی تی خبر (حرف تازه) : شهرداری های به عنوان مهمترین رکن مدیریت شهری در ایران قدمت صد ساله پیدا کرده اند. به راستی چرا با این همه قدمت، بازهم شاهد این همه نارضایتی در شهروندان هستیم و گاه و بیگاه تجارب بسیار بدی از کارهای مرتبط با شهرداری داشته ایم؟ اکثرا با این گفته […]
تی تی خبر (حرف تازه) : شهرداری های به عنوان مهمترین رکن مدیریت شهری در ایران قدمت صد ساله پیدا کرده اند. به راستی چرا با این همه قدمت، بازهم شاهد این همه نارضایتی در شهروندان هستیم و گاه و بیگاه تجارب بسیار بدی از کارهای مرتبط با شهرداری داشته ایم؟ اکثرا با این گفته مواجه می شویم که اگر می خواهی کارت سریع راه بیفتد به فلان کارشناس مراجعه کن…آیا واقعیت دارد یا کذب است؟؟؟پاسخ با شماست.
علت در کجاست؟مشکل در چیست؟ چرا با این همه تجربه سازمانی، شهرداران از سالم نمودن این محیط ناتوان هستند؟؟ شاید هزاران پاسخ را بتوان بیان نمود. اما یک گزینه محتمل تر است.
فرایندهای کاری در شهرداری ها بقدری پیچیده و بزرگ هستند که نظارت و کنترل سنتی بر تمام پروسه کاری امکان پذیر نیست و همواره درصد خطای بالایی دارد. در هزاره سوم به لطف حضور زیرساخت های تکنولوژیکی می توان تا حد زیادی این پروسه را مدیریت نمود و با استفاده از ابزارهای مدرن بر پایه فناوری اطلاعات، نظارت و کنترل را به صورت سیستماتیک اجرایی نمود. اما آیا واقعا با استفاده از سیستم های رایانه ای می توان بر نقش انسان به عنوان کاربر نهایی سیستم های نیز اعمال مدیریتی صد درصدی داشت؟ طبیعتا مادامی که سیسیتم ها با استفاده از انسان ها کار می کنند این شکاف همواره وجود خواهد داشت و راه گریزی از آن نیست. شاید یک راهکار مدیریتی که در این حوزه می توان از آن بهره جست استفاده از ابزارهای مدیریتی خواهد بود، نظیر ساختارهای غیر متمرکز، ایجاد رقابت، استفاده از توان بخش خصوصی.
شهرداری رشت در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان و مبارزه با فساد اداری با توجه به مصوبه محترم شورای اسلامی شهر رشت در سال گذشته در خصوص برونسپاری فرایندهای خدمات شهرسازی، تمامی تلاش و همیت خود را بر اجرایی نمودن این مصوبه قرارداده است و در یک سال گذشته تمامی اقدامات زیرساختی در این حوزه در خصوص اصلاح فرایندهای کاری، تجهیز زیرساخت سخت افزاری و شبکه و بروزرسانی نرم افزار شهرسازی را در سرلوجه خود قرارداده و توانسته است زمینه های عملیاتی شدن این فرایند را اجرایی نماید.
محمود علیجان نماینده تام الاختیار شهردار رشت و مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات شهرداری رشت با ذکر این نکته که شهرداری مشهد تنها شهرداری است که به معنای واقعی کلمه برونسپاری خدمات شهرسازی را تا میزان بالای ۸۵ درصد انجام داده است بیان نمود شهرداری رشت درصدد است تا در راستای اجرای شعار اقدام و عمل با استفاده از توان بخش خصوصی و زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات تا کمتر از شش ماه آینده این سیستم را عملیاتی نماید.
وی همچنین بیان نمود که باتوجه به بازدید صورت گرفته از دفاتر برونسپاری شهرداری مشهد توسط اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت و مشاوران حوزه فناوری اطلاعات، ساختار کلی کار مورد تایید قرار گرفته است و گروه فناوری اطلاعات در صدد است تا با اصلاح مدل برونسپاری مشهد به یک مدل جامع رسیده و اندک مشکلات موجود در شهر مشهد را نیز رفع نمایند.
شایان ذکر است که در صورت عملیاتی شدن این طرح شهروندان فهیم شهر رشت برای انجام امور مرتبط با شهرداری ها دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مناطق شهرداری نداشته و می توانند به تشخیص خود به هریک از دفاتر صاحب صلاحیت بخش خصوصی مراجعه نمایند. تعداد دفاتر برونسپاری از مسایلی است که هنوز نهایی نشده است و مقرر گردیده مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
ارسال دیدگاه