رحیم شوقی اعلام کرد:

افزایش ۷۲ درصدی ورود و خروج کشتی در بندر کاسپین در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸/ صدور ۱۰۰ کانتینر و ۱۲۴۳ تن قیر به چین

سرپرست معاونت امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی از افزایش ۷۲ درصدی ورود و خروج کشتی در بندر کاسپین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حرف تازه – سرپرست معاونت امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی از افزایش ۷۲ درصدی ورود و خروج کشتی در بندر کاسپین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

مهندس رحیم شوقی با بیان اینکه ظرف یک هفته اخیر بالغ بر ۱۰۰ کانتینر مصالح ساختمانی، مواد غذایی، خشکبار و مواد پتروشیمی از مجتمع بندری کاسپین به کشور چین صادر شده، اظهار داشت: از سوی دیگر در هفته گذشته ۱۲۴۳ تن قیر و ۱۸۴ تی ای یو کانتینیر (۱۰۰ کانتینر) ۲۰ و ۴۰ فوت توسط دو فروند کشتی بارگیری و به مقصد کشور چین صادر شد.
وی با اشاره به اینکه راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی بر افزایش سهم صادرات از میزان تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین قرار گرفته و براساس آن مشوق ها و بسته های حمایتی متنوعی به صادر کنندگان ارائه شده، افزود: راه اندازی کریدور چین–قزاقستان–ایران با محوریت این منطقه، که ترانزیت کالا در این مسیر نسبت به دیگر مسیر تجاری کشورمان با چین از نظر زمانی و هزینه تمام شده حمل و نقل کالا کمتر می باشد را باید یکی از برنامه های زیربنایی سازمان در حوزه تسهیل و توسعه مبادلات کالایی از طریق این بندر عنوان کرد.
سرپرست معاونت امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سازمان در روز شنبه ۲۲ آذرماه ۹۹، با تخلیه و بارگیری افزون بر ۱۱ هزار تن کالا توسطه شش فروند کشتی، علاوه بر به دست آوردن یک رکورد، روز شلوغی را سپری کرد، گفت: از سوی دیگر از ابتدای فروردین تا ۲۲ آذر ماه سال جاری تعداد ۱۳۲ فروند کشتی در این مجتمع بندری اقدام به تخلیه و بارگیری کالا نموده اند که این رقم در مقایسه با تعداد ۷۹ فروند کشتی در مدت مشابه سال گذشته بیانگر رشد ۷۲ درصدی در فعالیت های بندری بزرگترین بندر ایران در دریای کاسپین است.
وی، توسعه ترانزیت کالا و کسب درآمدهای ارزی ناشی از آن برای منطقه،کشور و افزایش ظرفیت های صادراتی و حمایت از کالای ایرانی را از مهمترین دلایل ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی از سوی سازمان متبوع خود اعلام و اضافه کرد: در اولویت قرار دادن اتصال این بندر به خط ریل سراسری، انعقاد توافقنامه های تجاری با کشورهای منطقه، تکمیل حلقه های زیرساختی لجستیکی و هم افزایی با نهادهای همکار دولتی از دیگر بخش های راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور تبدیل شدن به مرکز مبادلات کالایی کشورهای منطقه را تشکیل می دهد.
مهندس شوقی صادرات چندین کانتینر پسته و محصولات کارخانه شیرین عسل کشورمان را در راستای تنوع بخشی به سدب کالایی صادراتی کشورمان از طریق منطقه آزاد انزلی عنوان کرد و گفت:از سوی دیگر با ارائه مشوق ها، مزیت های رقابتی و معافیت های قانونی به فعالان اقتصادی کشورمان، مجتمع بندری کاسپین به یکی از مبادی اصلی تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تبدیل شده و بر همین اساس در هفته گذشته ۵۲۱۰ تن روغن خام مورد مصرف واحد های تولیدی کشور و ۱۶۳۶ تن چوب توسط دو کشتی وارد بندرکاسپین شد.
سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی آبخور بالا،پسکرانه مناسب و وجود انبارهای مسقف و رو باز، مخازن و سیلوهای متنوع را از جمله امکانات موجود در بندر کاسپین بیان نمود و افزود: از آغاز فعالیت بندرکاسپین در تیرماه ۹۷ تاکنون بیش از ۵ هزار تن و ۲۱۰۰ تی ای یو کانتینر کالا توسط ۴۳ فروند کشتی از مجتمع بندری کاسپین به کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و بنادر روسیه تخلیه و بارگیری و صادر شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز ۶۰۰ تن و ۱۱۰۰تی ای یو کانتینر توسط ۱۸ کشتی به کشورهای حوزه دریای کاسپین و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده، تصریح کرد: با اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری، زمینه اتصال بندرکاسپین در خزر به بنادر بزرگ کشورمان در جنوب فراهم شده و منطقه آزاد انزلی با تکیه بر بنادر محدوده خود یعنی بندر کاسپین و بندر انزلی به محل تلاقی کریدور چین–قزاقستان-ایران با کریدور شمال- جنوب تبدیل می  شود.

افزایش ۷۲ درصدی ورود و خروج کشتی در بندر کاسپین در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸

مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی