نگاهی به عملکرد 4 ماهه آتش نشانی رشت؛

افزایش ۱۳۶ درصدی آتش سوزی علفزارها نسبت به مشابه سال گذشته

حرف تازه – آتش نشانان و تیم های امداد و نجات سازمان آتش نشانی در چهار ماه سال جاری بالغ بر ۱۶۴۴ مورد حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی به شهروندان ارائه کردند. افزایش ۱۳۶ درصدی آتش سوزی علفزارها نسبت به مشابه سال گذشته شهرام مومنی معاون عملیات سازمان آتش نشانی با بیان اینکه در […]

حرف تازه – آتش نشانان و تیم های امداد و نجات سازمان آتش نشانی در چهار ماه سال جاری بالغ بر ۱۶۴۴ مورد حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی به شهروندان ارائه کردند.

افزایش ۱۳۶ درصدی آتش سوزی علفزارها نسبت به مشابه سال گذشته

شهرام مومنی معاون عملیات سازمان آتش نشانی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال جاری شاهد ۹۱۲ مورد آتش سوزی بوده ایم افزود: آتش سوزی علفزارها و ضایعات با ۱۳۶ درصد افزایش و حریق منزل مسکونی با ۱۱ درصد کاهش نسبت به مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۰۳ و  ۱۵۲ مورد بوده است.

وی با اشاره به افزایش چشم گیر و بی سابقه آتش سوزیی علفزارها در سطح شهر رشت ادامه داد: با توجه به شدت یافتن آتش سوزی علفزارها در کنار گرمای هوا و کاهش رطوبت زمین؛ هم اکنون آتش نشانان روزهای سخت بهمراه عملیات های نفس گیری را سپری می کنند.

از خانه های آتش گرفته تنها ۲۳ درصد بیمه آتش سوزی بوده اند

مومنی در پی سوال مطرح شده در زمینه تامین خسارت افراد حادثه دیده بخصوص در زمینه آتش سوزی منازل مسکونی به خبرنگار تحریریه گفت: از مجموع ۱۵۲ مورد حریق منزل مسکونی در چهار ماه سال جاری؛ تنها ۳۶ خانه ( ۲۳ درصد) دارای بیمه آتش سوزی بوده اند که به شهروندان توصیه می شد از همین امروز به فکر بیمه منازل مسکونی و اماکن تجاری خود باشند تا در صورت بروز حوادث بتوانند راهی برای جبران خسارات داشته باشند.

 

معاون عملیات این سازمان با اشاره به اینکه آتش نشانان و تیم های امداد و نجات بالغ بر ۷۳۲ مورد حادثه و خدمات ایمنی به شهروندان رشتی ارایه داده اند، گفت: حوادث مرتبط به بسته شدن درب و آسانسور به ترتیب با ۱۴۴ و ۱۳۸ مرتبه در صدر این حوادث هستند.

هم اکنون سازمان آتش نشانی رشت دارای ۱۳ ایستگاه آتش نشانی است

مومنی با اشاره به در حال احداث بودن ۳ ایستگاه آتش نشانی در رشت، افزود: از سال ۹۲ تاکنون با توجه به ظرفیت و نیاز شهر رشت شاهد افتتاح ۷ ایستگاه آتش نشانی بوده ایم که با توجه به ساختار و ترافیک های موجود در رشت و ضرورت امداد رسانی سریعتر به شهروندان نیاز به ساخت و افتتاح ایستگاه جدید بهمراه تجهیزات و خودروهای پیشرفته تر وجود دارد.

وی در ادامه به وجود بالغ بر ۱۳۰۰ کوچه تنگ و باریک در سطح شهر رشت، گفت: در بسیاری از این کوچه ها و مسیرها شاهد بافت قدیمی خانه هایی با پشت بام های بهم پیوسته هستیم که با وجود مصالح قابل اشتعال همچون چوب؛ در زمان بروز حوادث و آتش سوزی ها گسترش بیش از پیش آتش دور از ذهن نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال مطرح شده درباره وجود ساختمان های قدمت دار و چگونگی اجرای ایمنی و خدمات آتش نشانی گفت: حوزه پیشگیری سازمان آتش نشانی همه روزه توسط کارشناسان خود به بازدید از ساختمان ها و آپارتمان ها ی مختلف با کاربری های متفاوت می پردازد تا در صورت وجود مشکل، نواقص را به مسوولین ساختمان ها اعلام تا در زمان مقرر نسبت به رفع آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی در ادامه پس از اشاره به ۲ هزار و ۳۲۳ مورد فعالیت حوزه پیشگیری سازمان آتش نشانی، افزود: از مجموع فعالیت های این حوزه در چهار ماهه نخست سال جاری بالغ بر یک هزار و ۱۷۲  مورد مربوط به صدور طرح ایمنی ساختمانها بوده و موارد بازدید کارشناسان و صدور پایان نامه ساختمانی، بازدید اصناف و بررسی علت بروز حریق به ترتیب ۸۲۷ ، ۲۳۷ و ۸۷ مورد بوده است.

علت ۴۸ درصد آتش سوزی های مسکونی؛ اتصال در سیستم سیم کشی برق و وسایل برقی است

مومنی در پایان علت ۴۸ درصد آتش سوزی های مسکونی را اتصال در سیستم سیم کشی برق و وسایل برقی برشمرد و توصیه های ذیل را به شهروندان ارایه داد.

 در تعمیرات لوازم برقی از افراد متخصص بهره ببرند.

– همیشه بخاطر داشته باشید در اطفای حریق لوازم برقی اول فیور اصلی منزل قطع و سپس اقدام به اطفاء حریق شود ومناسب ترین وسیله خاموش کننده گاز منواکسید کربن است.

 همیشه از لوازم برقی خانه در زمان های مشخص بازدید و وضعیت روکش سیم ها، دو شاخه را بازدید و رفع نقص نمایید .

– در موقع استفاده تجهیزات سیار، سیم های لخت و ارتباط های سیم را دقیقا مراقبت نمایید . از دو شاخه و رابط های نو برای افزایش طول استفاده نماییددر ضمن خطر زدگی سیم و ضربات مکانیکی را نیز در نظر داشته باشید

– در موقع خارج کردن وسیله برقی همیشه دو شاخه مربوطه را از پریز جدا کنید و هیچ وقت سیم را نکشید ، چون خطر جدا شدن اتصال و خطرات بعدی وجود دارد.

– وسایلی مثل تلویزیون بدلیل خطر دور از وسایلی که با آب ارتباط دارند مثل سماور برقی ، کولر ، ماشین لباسشویی استفاده نمایید.

– از سه شاخه برای دستگاههای پر مصرف استفاده نکنید خطر گرم شدن محل اتصال و مسایل آتش سوزی وجود دارد.

 در مواقعی که احتمال انتشار گاز در آشپزخانه است از قطع و وصل کلید خودداری نمایید

– در موقع تعویض لامپ سوخته بعلت استفاده از نردبان یا صندلی نامناسب و احتمال وجود برق همیشه خطر سقوط وجود دارد این مسئله را جدی بگیرید.

– در مواقع آتش سوزی توجه نمایید آسانسور وسیله مناسبی جهت جابجایی نیست.

 در موقع استفاده از وسائل الکتریکی گرما ساز (بخاری) همیشه خطر داغ شدن دو شاخه – وسایل مجاور بخاری را در نظر داشته باشید.

– داشتن ترمینال جعبه تقسیم لوازم مجهز به چندین کلید میناتور مناسب در محل آشپزخانه کار مناسبی است که در صورت اتصال فورا قطع شده امکان تغییرات لوازم برقی در حالت برق را مهیا می سازد .