در اصلاحیه بودجه شهرداری رشت آمده است؛

افزایش هزینه آسفالت از ۵۲ به ۸۱ ، پیاده رو سازی از ۱۳ به ۳۵ و آبهای سطحی از ۴۴ به ۶۴ میلیارد/ چه اتفاقی افتاده؟

حرف تازه : بررسی اصلاح بودجه سال ۹۵ شهرداری رشت روز گذشته در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت آغاز شد. در این جلسه خدابخشی مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت با اشاره به برخی اصلاحیه های مورد نیاز گفت: اصلاحیه ای که ارسال شده است با در نظر گرفتن کلیه اصلاحیه […]

حرف تازه : بررسی اصلاح بودجه سال ۹۵ شهرداری رشت روز گذشته در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت آغاز شد.

در این جلسه خدابخشی مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت با اشاره به برخی اصلاحیه های مورد نیاز گفت: اصلاحیه ای که ارسال شده است با در نظر گرفتن کلیه اصلاحیه های مناطق پنجگانه بوده است.

وی در بحث هزینه های جاری تصریح کرد: در این بخش در مجموع آن تغییری نخواهیم داشت اما درصد جزیی از بخش اداری به بخش شهری اختصاص خواهد یافت. خدابخشی همچنین دلیل هزینه های پرسنلی را تغییر تعداد پرسنل مناطق عنوان کرد.

خدابخشی یکی از آیتم های اصلاح شده در بودجه ۹۵ را هزینه جشن و پذیرایی معرفی کرد و گفت: درخواست کردیم که ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

وی مهم ترین تغییرات را در بخش عمرانی دانست و افزود: در برنامه ریزی توسعه شهری مبلغ ۲۰۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و از آنجا که بخش عمده ای در بحث تملک ها انجام نشد مناطق با توجه به پروژه های آغاز شده درخواست داشتند که این انباشت بودجه در آن پروژه ها هزینه شود.

خدابخشی در بحث آبهای سطحی از درخواست اصلاح ۲۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: در خصوص آبهای سطحی ۴۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در اصلاحیه ۶۴ میلیارد تومان آمده است. لازم به ذکر است که شهرداری ۱۰ درصد کل را لحاظ کرده است.

وی در خصوص بخش مربوط به حمل و نقل و بهبود عبور و مرور تصریح کرد: در ابتدا برای مناطق و مرکز مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان بود که به ۱۹۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است . موضوع بهبود حمل و نقل و عبور و مرور شامل طرح زیرسازی، جدول کشی، آسفالت، پیاده رو سازی، تقاطع همسطح و غیر همسطح، پارکینگ، پارکومتر و خرید اتوبوس و مینی بوس است.

خدابخشی عمده تغییرات در بحث حمل و نقل و بهبود عبور و مرور را در حوزه آسفالت دانست و اظهار داشت : بحث آسفالت در ابتدا ۵۲ میلیارد تومان بود که به ۸۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و ۱ میلیارد تومان از این افزایش مربوط به یک ردیف جدید جهت اجرای روکش آسفالت و راه دسترسی به مرکز زباله سراوان است.  مهم ترین افزایش مربوط به روکش معابر فرعی است که در مناطق ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است و با توجه به درخواست ها به ۲۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بعضی موارد در قالب ماده ۲۸ انجام شده است.

وی در خصوص پیاده رو سازی نیز گفت: این بودجه ۱۳ میلیارد تومان بود که به ۳۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. 

خدابخشی همچنین در توضیح پروژه پیاده رو سازی  بافت مرکزی شهر و ورودی آرامگاه میرزا کوچک خان با توجه به درخواست ها، از ۵۰۰ میلیون تومان به ۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی دلیل این افزایش را بحث تملک ها و باز آفرینی و انجام نشدن کامل آن ها دانست و گفت: به همین دلیل شاهد این کاهش و افزایش ها بوده ایم.

سید امیر حسین علوی به افزایش چشمگیر رقم اصلاحیه در بحث آبهای سطحی واکنش نشان داد و گفت: نزدیک به ۵۰ درصد افزایش در این بخش دیده می شود. آیا اقدامات انجام شده با مجوز شورا بوده است؟ آیا کاری است که اتفاق افتاده است؟ مشخصا در مورد این پروژه انجام شده است؟ اگر قرارداد منعقد شده است جزیی از دیون عمرانی شهرداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت در خصوص افزایش رقم آسفالت نیز گفت: شاید این اتفاقات در دوره مدیریت شما رخ نداده است اما باید این مسائل رصد شود. نباید جابجایی های عمرانی از ۱۰ درصد بالاتر باشد. 

علوی با اشاره به افزایش چشمگیر برخی آیتم ها گفت: با این حجم از تغییرات از ما نمی پرسند شورا و شهرداری در زمان تدوین بودجه چه کار کرده است؟ به راحتی برنامه ای ۵۰ درصد افزایش یا کاهش پیدا میکند! آیا این نقص شهرداری تلقی نمی شود که اینقدر تغییرات در اصلاحیه آمده است؟ چه اتفاقی در شهرداری افتاده است؟ 

وی در پایان گفت: به نظر می رسد در زمان تدوین چیز دیگری در ذهن بوده است و بعد اتفاق دیگری افتاده است.

ادامه بررسی اصلاحیه بودجه شهرداری رشت در سال ۹۵، در جلسه آینده کمیسیون بودجه شورای رشت خواهد بود.