افتتاحیه پارک گلها

حرف تازه : ظهر امروز پارک گلها در رشت افتتاح شد. فاز اول پارک گلها در زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در حد فاصل تقاطع گاز و میدان مصلی (توشیبا) رشت ظهر امروز با حضور دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار رشت، امیر حسین علوی، مظفر نیکومنش، رضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد و […]

حرف تازه : ظهر امروز پارک گلها در رشت افتتاح شد.

فاز اول پارک گلها در زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در حد فاصل تقاطع گاز و میدان مصلی (توشیبا) رشت ظهر امروز با حضور دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار رشت، امیر حسین علوی، مظفر نیکومنش، رضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد و رضا رسولی از اعضای شورای اسلامی چهارم شهر رشت، دکتر جباری مشاور عالی شهردار، محمد باقر بشر دانش مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری ، علی مقصودی مدیر شهرداری منطقه ۴، بابک رمضانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و  تعدادی از مدیران و کارکنان مجموعه مدیریت شهری افتتاح شد.

photo_2016-04-07_15-28-11در ابتدای مراسم افتتاحیه مهندس علی بهار مست با اشاره به اینکه رویکرد مجموعه شهرداری و شورای چهارم رشت ارائه خدمات در همه مناطق شهری به صورت متوازن است گفت : پارک گلها پیش از این وجود داشت اما در راستای سیاست های شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت در دوره چهارم که تاکید بسیار ویژه ای بر برنامه های بهبود محیط شهری در بودجه سالانه شهرداری داشته اند اعتبارات مناسبی اختصاص یافته است و تلاش مجموعه شهرداری بر آن بوده است تا از اعتبارات پیش بینی شده برای رفاه شهروندان و ایجاد شرایط مناسب تر بهره ببرند.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه بسیاری از این خدمات در حوزه بهسازی پارک های شهر، بازسازی آبنماها و مبلمان شهری بوده است تاکید کرد : ویژگی بارز در کارهای سالهای اخیر شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت ارائه خدمات در همه مناطق شهری است. پیش از این بعضا انتقاداتی وجود داشت که خدمات شهرداری رشت در مناطقی خاص خلاصه شده است اما امروز شاهد هستیم که با تفکیک بودجه در مناطق پنجگانه در همه مناطق شهری قدم های موثری برداشته شده است.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی پارک های شهری مثل پارک قدس، ملت، کشاورز و دانشجو افزود: در فازهای بعدی ایجاد و یا بهسازی پارک های محلی در دستور کار قرار گرفت که پروژه کیژده و احمدگوراب از آن جمله است.

بهارمست در خصوص افتتاح پارک گلها گفت : فاز اول این پروژه در مساحت ۱۴ هزار متر مربع به بهره برداری می رسد و بخشی از کارها باقی مانده است و مجموعه شهرداری تمام توان خود را برای توسعه و تکمیل پروژه های اینچنینی به کار می بندد.

photo_2016-04-07_15-28-21در ادامه این مراسم، پوریادی به نمایندگی از اهالی محل چند دقیقه ای با حاضرین در مراسم هم صحبت شد و به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب و زحمات شبانه روزی شهرداری، شورا، پیمانکار جوان پروژه و مدیران شهری عنوان کرد : امروز فضای منطقه ای محروم، دل انگیز و زیبا شده است. پوریادی در ادامه پیشنهاد داد در رودخانه های گوهررود و زرجوب تاکسی های آبی و تاکسی های تلفنی مشغول به کار شوند.

فاطمه شیرزاد، با بیان اینکه شهردار رشت نشان داد مدیریتی جهادی دارد افزود: دکتر ثابت قدم در کنار تمام کارهای عمرانی، به مبحث سلامت تک تک شهروندان توجهی ویژه دارد و ما هم به طور جدی در شورای چهارم خصوصا در کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری پیگیر مطالبات به حق شما همشهریان هستیم و مباحث عدالت محور را پیگیری خواهیم کرد.

photo_2016-04-07_15-28-42رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به هفته بزرگداشت مقام و منزلت زن و روز مادر و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) که چندی پیش بود گفت : امیدواریم بتوانیم برای بانوان هم اقدامات موثری انجام دهیم و با توجه به آنکه در دستور کار شورا نیز قرار گرفته است در منطقه ۴ پارکی برای بانوان داشته باشیم تا بانوان بتوانند با سهولت بیشتری به مبحث سلامت در خانواده ها بپردازند.

فاطمه شیرزاد با اشاره به شباهت پارک گلها به پارک توحید گلسار افزود : باید بتوانیم امکانات پارک توحید گلسار را در این پارک هم داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود : با توجه به اینکه از یک سو شهرک قدس منطقه ای متشکل از فرهنگیان، سپاهیان، زحمت کشان نیروی انتظامی و کاسبان و از سوی دیگر محله جماران و عزیزان زحمت کش شهر را در اطراف این پارک داریم ایجاد پلی ارتباطی در دو طرف رودخانه می تواند اقدامی جهادی در راستای همدلی، همزبانی، اقدام، عمل و فرمایشات مقام معظم رهبری باشد.

photo_2016-04-07_15-28-46دکتر محمد علی ثابت قدم نیز پس از تقدیر و تشکر از اعضای حاضر و غیرحاضر شورا و دست اندرکاران شهرداری منطقه ۴ و سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری و تمامی کسانیکه در اجرای این پروژه زحمت کشیدند گفت : شنیدن صداهای مردم برای ما خوشایند ترین موضوع است و سرمایه اجتماعی از دل مردم بیرون می آید و نشنیدن این صدا به معنای افزایش فاصله میان مردم و حاکمیت خواهد بود. باید گوش شنوایی باشد و قسمت های منفی و مثبت این صداها را بشنود تا بتوانیم روند توسعه را ادامه دهیم.

شهردار رشت خاطر نشان کرد : نگاه ما باید نگاهی غیر متمرکز باشد و خوشبختانه در سال ۹۴ در ساختار داخلی شهرداری نگاه متمرکز شکست و نگاه غیر متمرکز حاکم شد. اتفاقی که بعد از چند دهه رخ داد و به ازای این تمرکز زدایی و شفاف سازی در هزینه های جاری شهرداری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان در سال ۹۴ بر اساس بودجه مصوب، صرفه جویی کمّی داشته ایم و کیفیت خدمات ارتقا یافته است.

دکتر محمد علی ثابت قدم با اشاره به اینکه برای مردم در بحث تمرکززدایی، محصول اهمیت دارد ادامه داد : مردم در سه حوزه سکونت، فراغت و فعالیت از طریق فضاهای شهری پوشش داده شود. در حوزه سکونت شهرداری ها در حوزه ساخت وساز کمک می کنند تا با روندی بهتر، سریعتر و با هزینه ای معقول انجام شود. در حوزه فعالیت ایجاد اشتغال وظیفه ذاتی شهرداری نیست اما خودمان را مکلف می دانیم گام های موثری در این خصوص برداریم که ایجاد بازارچه های محلی و فروشگاه هایی که به اشتغال زایی در حوزه مدیریت شهری کمک می کند از آن جمله است. اما در حوزه فراغت، فراغت همراه با سلامت و توسعه پایدار و شهر سالم رویکرد امروز ماست که علاوه بر آنکه نیاز فردی هر انسان را از لحاظ روانی در بحث فراغت را باید تامین کند، بحث سرمایه های اجتماعی نیز در آن مطرح است.

شهردار رشت با تاکید بر رویکرد مجموعه شهرداری رشت در خصوص توسعه متوازن محلات شهر افزود: محلات کمتر برخوردار را مبنای توسعه شهری قرار خواهیم داد.

دکتر ثابت قدم با بیان اینکه شهرداری تصمیم دارد حاشیه رودخانه های گوهررود و زرجوب را در عرض های تعریف شده آزاد سازی کند گفت : بخش عمده ای از اجرای این پروژه نیز در همین راستا بوده است و با عملیاتی شدن این موضوع ۳٫۵ متر سهمیه سرانه فضای سبز افزایش می یابد و ما را به حد استاندارد جهانی می رساند و این خوش بینی را ایجاد می کنیم که در برنامه چهارساله شهرداری قطعا این اتفاق خواهد افتاد به شرط آنکه این تفکر بتواند جاری و ساری باشد.

شهردار رشت در ادامه به بحث تملک و توسعه فضای پارک گلها پرداخت و افزود : پارک های محلی زمین های ورزش نیستند که تمام فعالیت ها را در آن بگنجانیم و باید آنها را به صورت مجزا در دل محلات مختلف ببینیم.

photo_2016-04-07_15-29-04دکتر ثابت قدم با مقایسه نرخ کهنسالی رشت با سایر شهر ها و میانگین کشوری گفت : شهر رشت از شهرهای کهنسال کشور محسوب می شود. فضاهای فراغتی رویکرد آتی شهرداری خواهد بود که با نگاهی غیر از حمل و نقل عمومی و سند بازآفرینی و پیاده روی به اهداف سلامت دست پیدا نخواهیم کرد.

وی در پایان به بحث ایمن سازی مسیر پیاده روی اشاره کرد و گفت : ایمن سازی در استفاده از مسیرهای عبوری برای سالمندان، معلولین و ناتوان های جسمی و همچنین ایمن سازی در مسیرهای ترافیکی و پل های عابر مکانیزه باید به صورت منسجم و به هم پیوسته باشد.

در انتهای این مراسم و پس از افتتاح پارک گلها، شهردار و اعضای شورا از محوطه پارک بازدید کردند و در خصوص طرح توسعه پارک و کمبود ها و نیازهای پارک به تبادل نظر پرداختند.

از نکات جالب مراسم افتتاحیه استقبال خوب ساکنین کوچه ها و محله های اطراف پارک گل های رشت در مراسم افتتاحیه بود.

photo_2016-04-07_15-29-19

۲۰۱۶۰۴۰۷_۱۲۱۱۵۷

۲۰۱۶۰۴۰۷_۱۲۴۹۰۳ photo_2016-04-07_15-29-12