آیا شورانشینان غایب در شورای پنجم رشت تغییر موضع خواهند داد؟

استیضاح چهارم هم به احتمال فراوان با شکست روبرو می شود

حرف تازه – در جلسه سه شنبه هفته گذشته شورای اسلامی شهر رشت طرح سوال از سید محمد علی ثابت قدم انجام شد تا در نهایت ۷ عضو شورا از پاسخ ها قانع نشوند و استیضاح سید محمدعلی ثابت قدم برای چهارمین بار مطرح شود. این استیضاح در حالی مطرح شده است که تنها دو ماه […]

حرف تازه – در جلسه سه شنبه هفته گذشته شورای اسلامی شهر رشت طرح سوال از سید محمد علی ثابت قدم انجام شد تا در نهایت ۷ عضو شورا از پاسخ ها قانع نشوند و استیضاح سید محمدعلی ثابت قدم برای چهارمین بار مطرح شود.

این استیضاح در حالی مطرح شده است که تنها دو ماه به پایان عمر شورای چهارم مانده است و همین ۴ ماه قبل نیز کار ثابت قدم به جلسه استیضاح کشید اما در نهایت بار دیگر در سمت خود ماندنی شد. حتما به یاد دارید که در آن مقطع زمانی به نظر می رسید فاطمه شیرزاد، رضا رسولی، سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش و اسماعیل حاجی پور حامیان قطعی ثابت قدم هستند و مخالفان شهردار به دنبال کسب ۱۰ رای باقیمانده (دو سوم آرا) و برکناری او بودند اما در نهایت محمدحسین واثق کارگرنیا تصمیم به ادامه کار ثابت قدم گرفت که همین موضوع شکست مجدد استیضاح را رقم زد و با اعتراض و انتقاد شدید مجید رجبی نسبت به تصمیم کارگرنیا همراه شد و با رایی که رجبی به صورت اعتراضی در حمایت از ثابت قدم نوشت و به دوربین ها نشان داد عملا دقایقی پیش از شمارش آرا استیضاح شکست خورد… در آن زمان کارگرنیا طی گفتگویی در یکی از کانال های تلگرامی منتقد شهردار گفته بود که زمان فعلی، زمان مناسبی برای برکناری شهردار نیست. وی در آن مقطع مسائلی نظیر در پیش بودن انتخابات و زمان اندک باقیمانده تا پایان عمر شورای چهارم را از جمله عواملی دانست که ممکن بود رشت را به حدود یک سال بلاتکلیفی و نداشتن شهردار بکشاند. 

حالا نگاهی به شرایط امروز نشان می دهد که اوضاع تغییر خاصی نداشته است. فاطمه شیرزاد و رضا رسولی را باید از جدی ترین حامیان ثابت قدم در استیضاح پیش رو دانست. افرادی که از منتخبین شورای پنجم نیز به شمار می روند و در شورای چهارم هم همراهی خوبی با ثابت قدم داشته اند و به نظر نمی رسد تغییری در مواضعشان داشته باشند. سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش نودهی و محمدحسین واثق کارگرنیا هم بسیار بعید به نظر می رسد که رایشان چیزی به جز ادامه کار ثابت قدم باشد. موسوی روزان با حضور در همایش ها و برنامه های اخیر شهرداری رشت تا حدودی ادامه همراهی خود با ثابت قدم را به همگان نشان داده است. مظفر نیکومنش هم با نگاهی به روند حرکتی خود در شورای چهارم و ارتباط دوستانه نزدیک برخی بستگانش با ثابت قدم قاعدتا نباید به گزینه ای جز ادامه حمایت از ثابت قدم بیندیشد. محمد حسین واثق کارگرنیا هم که همین ۴ ماه پیش در استیضاح قبلی مسائل زمانی و بلاتکلیفی رشت را مطرح کرده بود و امروز هرچند انتخابات را پشت سر گذاشته ایم اما باز هم بنا بر استدلال واثق کارگرنیا، برکناری شهردار حداقل ۷ یا ۸ ماه بلاتکلیفی را به همراه خواهد داشت… اسماعیل حاجی پور هم حتی اگر در شورای پنجم برنامه دیگری برای شهرداری رشت داشته باشد امروز بسیار بعید است که رای به برکناری ثابت قدم بدهد. 

همچنین شنیده هایی حکایت از آن دارد که برخی از مخالفان همیشگی و منتقدین جدی او نیز قصد ندارند به برکناری او رای دهند. بر اساس این شنیده ها، برخی از منتقدین ثابت قدم گفته اند که در طول ماه ها و سالهای گذشته بارها همین مسائل مطرح شده است و جمعی از اعضای شورا از عملکرد شهردار حمایت کرده اند. حالا امروز چه اتفاقی افتاده است که گفته می شود یکی از حامیان سابق ممکن است به جمع مخالفان بپیوندد؟ اگر فردی تغییر موضع دهد آیا شکست در انتخابات در این تصمیم اثری داشته است؟ بنابراین به نظر می رسد حتی اگر احتمال اندکی در خصوص تغییر موضع یکی از افراد طیف حامی شهردار وجود داشته باشد، باز هم تمامی منتقدان به صورت متحد حاضر به نوشتن رای برکناری ثابت قدم نیستند و این به معنای احتمال بسیار بالای شکست استیضاح است. با این تفاسیر ثابت قدم که روزهای سراسر پر هیجان و پر التهابی را سپری کرده است این بار نیز احتمالا ۶ و حتی بیش از ۶ رای را در حمایت از خود خواهد دید و بار دیگر به کار خود ادامه خواهد داد و استیضاح بار دیگر شکست خواهد خورد. 

به هر صورت دغدغه هایی که اعضای شورا مطرح می کنند دغدغه هایی است که عمدتا همواره وجود داشته است و آنها به عنوان منتخبین مردم پیگیر مطالبات مردم هستند که این موضوع جای خوشحالی هم دارد اما نکته ای که وجود دارد این است که متاسفانه با این مسائل عملا طی ۴ یا ۵ ماه گذشته بخش قابل توجهی از زمان مدیریت شهری رشت صرف دو بار طرح سوال و دو بار جلسه استیضاح شده است و در میان این دو استیضاح نیز طبیعتا بحث انتخابات شورا بخشی از تمرکز شورانشینان را به خود اختصاص داده است که این مساله اصلا به نفع شهروندان رشت نیست و باید گفت استیضاح نمی تواند ابزار مناسبی برای رفع این دغدغه ها حداقل در زمان فعلی باشد.