آیا پایان عصر ثابت قدم فرارسیده است؟

استیضاحی دیگر در شورای چهارم یا پایان کار با رای علیپور

حرف تازه ، بهنیا ثابت رفتار : با مشخص شدن نتیجه انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت، برای بسیاری از تحلیلگران این سوال به وجود می آید که آیا ثابت قدم در راس شهرداری رشت ماندنی است یا به کار خود پایان خواهد داد؟ ابتدا بهتر است نگاهی به ترکیب برنده شورای پنجم و مواضعشان […]

حرف تازه ، بهنیا ثابت رفتار : با مشخص شدن نتیجه انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت، برای بسیاری از تحلیلگران این سوال به وجود می آید که آیا ثابت قدم در راس شهرداری رشت ماندنی است یا به کار خود پایان خواهد داد؟

ابتدا بهتر است نگاهی به ترکیب برنده شورای پنجم و مواضعشان بیندازیم. در بین ۱۱ عضو اصلی احمد رمضانپور، اسماعیل حاجی پور، فرهام زاهد و رضا رسولی کاملا اصلاح طلب هستند و با وجود اینکه افراد زیادی سه نفر از این جمع چهار نفره را از حامیان ثابت قدم می دانند اما با توجه به گرایش ثابت قدم به سمت رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ادامه این حمایت با سوالات بی پاسخ و فراوانی همراه خواهد شد که احتمالا چهره های با تجربه ای چون حاجی پور و رمضانپور به دنبال آن حواشی نخواهند رفت. از جمله اینکه پرسیده خواهد شد اگر این افراد به مسائل حزبی و جناحی در مدیریت شهری معتقد نبودند چرا به ارائه و حضور در لیست حزبی علاقمند بودند؟ هرچند اگر رمضانپور، حاجی پور و زاهد نیز به جمع منتقدین ثابت قدم بپیوندند رسولی که در لیست اصلاح طلبان هم نبوده است احتمالا همچنان در حمایت از شهردار، ثابت قدم باقی می ماند… زالفی و رسایی گزینه های احتمالی اصلاح طلبان خواهند بود.

در بین سایر منتخبین نام سید امیرحسین علوی و حجت جذب هم دیده می شود. افرادی که از همان شورای چهارم هم منتقد جدی عملکرد ثابت قدم بودند و بعید است در مواضع خود چرخش داشته باشند. محمدحسن علیپور هم به نمایندگی از قشری پا به عرصه انتخابات گذاشت که مدت ها از سوی اعضای شورای چهارم وعده شنیدند اما مشکلاتشان هرگز به طور کامل حل نشد و حالا علیپور وظیفه سنگینی را برای دفاع از حقوق های معوقه و بیمه کارکنان زحمتکش شهرداری رشت به دوش می کشد و به همین دلیل انتظار می رود در مقابل بی نظمی هایی که مدتها در پرداخت حقوق وجود داشته است سکوت نکند. شاید همه نگاه ها و امید همه زحمتکشان شهرداری رشت به رای و تصمیم او باشد که انصافا رای تعیین کننده ای می تواند باشد.

حامد عبدالهی و محمدحسن عاقل منش را هم هرچند نمی توان منتقد جدی عملکرد ثابت قدم دانست اما حضور پررنگ آنها در کنار یکی از ائتلاف های اجتماعی موفق این دوره که ظاهرا شهرداران دیگری را مدنظر دارند زنگ خطر را برای پایان دوران ثابت قدم به صدا در می آورد. از افرادی چون قهرمانی، کاظمی و خلیلی به عنوان گزینه های احتمالی این طیف از فعالین اجتماعی برای شهرداری رشت نام برده می شود.

اما جلال الدین محمد شکریه و فاطمه شیرزاد را احتمالا باید از حامیان ثابت قدم دانست. با این تفاسیر اگر رسولی، شکریه، شیرزاد و حتی دو عضو اصلاح طلب شورای پنجم از ادامه فعالیت ثابت قدم حمایت کنند اما سایر منتخبین تصمیم به رفتن ثابت قدم بگیرند در همان روز اول شورای پنجم مخالفین ۶ نفر خواهند بود. البته مشروط بر آنکه مسائلی مثل شرط انتخاب شهردار آینده تغییری در وضع موجود ایجاد نکند. 

گفتنی است از سوی دیگر شنیده هایی حاکی از آن است پیش از پایان عمر شورای چهارم نیز احتمال استیضاح ثابت قدم وجود دارد. شنیده ها حاکی از آن است یکی از حامیان ثابت قدم در شورای چهارم به جمع ۹ نفره مخالفین پیوسته است و احتمال استیضاح او در همین شورا قوت گرفته است. هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم سرنوشت رشت و شهرداری رشت چه خواهد شد؟ اما آنچه مسلم است حتی اگر در شورای چهارم هم بحث استیضاح مجددا مطرح نشود روزهای پر التهابی برای ثابت قدم در پیش است. شاید ثابت قدم فکرش را هم نمی کرد افرادی که ماه ها حقوق معوقه داشتند و صدایشان به جایی نمی رسید حالا نماینده ای در شورا دارند که میتواند به کار او در راس شهرداری و حقوق های معوقه پایان دهد…