استفاده از تیرآهن دست دوم چه مزیت ها و چه معایبی دارد؟

یکی از کارهایی که در صنایع ساختمان سازی رواج دارد، استفاده مجدد از تیرآهن ها پس از تخریب  ساختمان ها است.

رپورتاژ آگهی حرف تازه – یکی از کارهایی که در صنایع ساختمان سازی رواج دارد، استفاده مجدد از تیرآهن ها پس از تخریب  ساختمان ها است.

موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که :

  • تیرآهن دست دوم چیست؟

  • آیا این نوع تیرآهن ها کاربردی هم دارند؟

  • استفاده از تیر دست دوم چه مزایا و معایبی دارد ؟

  • قیمت آن چگونه محاسبه می شود؟

با یکی دیگر از مقالات آرادآهن همراه ما باشید تا به جواب تمامی سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم.

تیرآهن دست دوم چیست ؟

به تیرهایی که یکبار در ساختمان استفاده شده و برای بار دوم در چرخه خرید و فروش قرار می گیرند، تیرآهن دست دوم می گویند که با عنوان استوک نیز به فروش می رسند. انواع متفاوت I و H شکل در بازار به عنوان تیرآهن استوک در بازارها وجود دارد و جالب است بدانید که ۹۹% فروشندگانی که سهم عمده بازار این مقطع را به خود اختصاص داده اند، متعلق به کشورهای چین و ژاپن است.

همان استاندارهایی که برای تیرآهن نو وجود دارد برای حالت دسته دوم آن هم مطرح می شود.  جهت مشاهده قیمت تیرآهن دسته اول به سایت آراد آهن مراجعه نمایید. در ادامه به معرفی و بررسی این استانداردها می پردازیم:

  • استاندارد IPE

این نوع تیرآهن که طبق استانداردهای ایران و اروپا ساخته می شود، دارای ضخامت یکسان در تمامی بال آن است. نام دیگری که برای استاندارد IPE وجود دارد، تیرآهن معمولی است که کاربرد بسیاری در صنعت ساختمان سازی دارند. نکته مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که هنگام خرید، این استاندارد را با استاندارد INP اشتباه نگیرید، چراکه افراد تازه کار در حوزه ساختمان سازی مرتکب این اشتباه می شوند.

  • استاندارد INP

این استاندارد شباهت بسیاری با تیرآهن معمولی دارد با این تفاوت که ضخامت بال این محصولات با فاصله گرفتن از جان کاهش می یابد. تیرآهن های INP که با توجه به استاندارد چین و روسیه تولید می شوند، بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارند.

  • استاندارد IPB

این نوع تیرها با نام های دیگری چون تیرآهن H یا هاش نیز شناخته می شوند و دارای سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین می باشد. کاربرد این تیرها، گسترده تر از تیرهای دو نوع قبل است و بخاطر مقاومت بالایی که دارد علاوه بر استفاده در ساختمان های با ارتفاع زیاد، در صنایع صنعتی هم کاربرد دارند. بیشتر این تیرآهن ها وارداتی هستند اما کارخانه ذوب آهن اصفهان توانسته فعالیت چشمگیری را در این عرصه داشته باشد. این کارخانه تنها تولید کننده هاش در ایران است. جهت مشاهده قیمت تیرآهن ذوب آهن به سایت آراد آهن مراجعه نمایید.

  • استاندارد CNP

این نوع تیرآهن ها که با نام لانه زنبوری نیز معروف است بیشتر در ساخت پل ها کاربرد دارند.

کاربرد تیر دست دوم

بیشترین کاربرد تیرآهن استوک جهت ساخت سازه هایی است که رفت و آمد عوامل انسانی در آن کمتر باشد و سازه از اهمیت نسبتا کمتری برخوردار است مانند ساخت اسکلت های فلزی سوله. پس اگر قرار باشد استفاده از تیرآهن های دست دوم خطر انسانی به بار آورد، به هیچ وجه قابل استفاده نخواهد بود. نکاتی که در استفاده از تیرآهن های دست دوم باید به آن توجه کنید به قرار زیر است: ابتدا باید زنگ زدگی محصولات برطرف شود. بهترین روشی که در خصوص رفع زنگ زدگی از سطح تیرآهن های قراضه وجود دارد، سندبلاست است.

چه ملاحظاتی در خرید تیرآهن استوک باید رعایت شود؟

در این بخش می خواهیم به مهم ترین نکاتی که در خرید تیرآهن های دست دوم یا استوک باید به دقت آن را مورد بررسی قرار داد، بپردازیم. همانطور که گفتیم در ابتدا باید میزان زنگ زدگ را تعیین کنید یعنی باید مشخص شود زنگ زدگی سطحی است یا عمقی. مورد بعدی، میزان جوش خوردگی تیرآهن ها می باشد ؛ در این بخش باید مشخص گردد چه میزان جوش خوردگی بر روی سطح آن اتفاق افتاده است. همچنین در خرید این محصولات باید به طول، میزان تغییر شکل، میزان تابیدگی و خم شدگی آنها نیز توجه شود.

 مزایا و معایب تیرآهن دست دوم

از مزیت های تیر دست دوم نسبت به نو میتوان به دو مورد اشاره کرد. اول اینکه تیرهای دست دوم دارای هزینه کمتری نسبت به تیرهای نو هستند؛ همچنین تیرآهن های نو تنها در ابعاد ۶ و ۱۲ متری یافت می شوند در صورتی که حالت دست دوم دارای ابعاد متفاوتی است.

تیرآهن های دست دوم معایبی هم دارند که از مهم ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تیرآهن های دست دوم یا استوک توانایی تحمل بار بسیار را ندارند؛ به عبارتی، زنگ زدگی در آنها باعث کاهش باربری تیرآهن می شود که نتیجه آن ناپایداری سازه را در برابر نیروهای لرزه ای می باشد و تیرآهن در برابر این نیروها، هیچ مقاومتی را نمی توانند از خود نشان دهد. از دیگر آسیب های زنگ زدگی تیرآهن، سرعت تغییر شکل و خمش تیرآهن است که سبب اعوجاج سازه می گردد.

بررسی تیرآهن دست دوم از نظر قیمت

قبل از اینکه درباره قیمت تیر استوک صحبت کنیم لازم است یکسری نکات را درباره عوامل موثر بر قیمت بدانید. به طورکلی قیمت این محصولات تحت عوامل مهمی چون نوسانات دلار و ارز، میزان عرضه و تقاضا، شرایط آب و هوایی و فصل ها، هزینه های مربوط به حمل و نقل، صادرات یا وارداتی بودن، استانداردهای به کار رفته شده در تولید این محصولات، کارخانه تولیدکننده، ضخامت و ابعاد آنها، نوسانات قیمت نفت و همچنین هزینه های مربوط به مواد اولیه قرار دارد.  قیمت تیرآهن های دست دوم، اولا به صورت کیلویی محاسبه می شود و ثانیا وابسته به این است که تیرآهن تاچه حد سالم است یعنی چه مقدار خوردگی در تیرآهن وجود دارد؟ خوردگی آن سطحی می باشد یا عمیق است؟ لازم است این نکته هم بدانید که بیشترین تقاضا برای این محصولات مربوط به تیرآهن های سبک می باشد.