استعفای تاج از ریاست فدراسیون فوتبال/ گزینه‌های جانشینی تاج چه کسانی هستند؟

امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال اظهار داشت:متاسفانه پس از حمله قلبی صورت گرفته قبلی در ترکیه و معالجات صورت گرفته در این کشور،در روز چهارشنبه گذشته دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون(مهدی تاج) صورت گرفت که با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفتتد ضمن انصراف از ادامه حضور،مطابق اساسنامه فعالیت های آتی توسط نایب رییس محترم انجام شود‌.

 حرف تازه – امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال اظهار داشت:متاسفانه پس از حمله قلبی صورت گرفته قبلی در ترکیه و معالجات صورت گرفته در این کشور،در روز چهارشنبه گذشته دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون(مهدی تاج) صورت گرفت که با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفتتد ضمن انصراف از ادامه حضور،مطابق اساسنامه فعالیت های آتی توسط نایب رییس محترم انجام شود‌.

با استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، این فدراسیون چند ماه آینده با سرپرست اداره خواهد شد.
انتخاب سرپرست برای فدراسیون فوتبال حالا به یک چالش اصلی برای فوتبال ایران تبدیل شده است. ابهام‌هایی که در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد این موضوع را پیچیده‌تر کرده است و در چند ساعت گذشته نام افراد مختلفی برای جانشینی تاج به میان آمده است. طبق اساسنامه در صورتی که اتفاقی برای رئیس فدراسیون رخ دهد نایب رئیس اول سرپرست فدراسیون خواهد شد و مشکل اصلی این است که پس از استعفای علی کفاشیان، فدراسیون فوتبال ایران دارای نایب رئیس اول نیست.
در این میان رقابت بین وزارت ورزش و مسوولان فعلی فدراسیون برای انتخاب سرپرست تا انتخابات بعدی در همین چند ساعت شکل گرفته است. وزارتی‌ها که مقرشان در شمال خیابان سئول است گزینه‌های خود را دارند و همکاران تاج دو، سه کلیومتر پایین‌تر می خواهند یکی از دایره خودی به این صندلی برسد. گزینه‌های سرپرستی فدراسیون را مرور می‌کنیم.
محمود اسلامیان: به نظر می‌رسد او نزدیک‌ترین فرد به صندلی مهدی تاج است. این عضو هیات رئیسه فوتبال به عنوان سرپرست نایب رئیس اولی گزینه مطلوب مهدی تاج برای حضور در راس فوتبال به شمار می‌رود. انتخاب اسلامیان البته چندان با اساسنامه همخوانی ندارند و همین موضوع می تواند مانع بلندی بر سر راه او باشد.
حیدر بهاروند: از نظر قانونی بهاروند که هم اکنون نایب رئیس دوم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ است فردی موجه به نظر می رسد. حیدر بهاروند هم بدون مشکل نیست و بازنشسته بودن او می‌تواند مانع ریاستش شود. چندی از اعضای هیات رئیسه تمایل دارند سرپرستی به بهاروند برسد ولی با توجه به بازنشسته بودنش بعید است انتخابش مورد رضایت وزارت ورزش قرار بگیرد.
محمود شیعی: مدیرعامل پیکان از معدود اعضای هایت رئیسه است که بازنشسته نیست. شنیده می‌شود مهدی تاج و همراهانش تلاش می‌کنند اسلامیان یا شیعی به عنوان سرپرست انتخاب شوند.
مهدی محمدنبی/ علی رغبتی: این دو عضو هیات رئیسه فدراسیون نیستند اما شنیده می شود که گزینه‌های مطلوب وزارت ورزش برای سرپرستی فدراسیون به شمار می‌روند. وزارت تمایل دارد یک فرد نزدیک به خود را به عنوان سرپرست انتخاب کند و در ادامه چند ماه بعد انتخابات را برگزار کند. مطمئنا هیات رئیسه فدراسیون راضی نخواهد بود فردی خارج از مجموعه آنها در راس امور قرار بگیرد و باید دید وزارتخانه چقدر می تواند با استفاده از ابزاری که دارد حرفش را به کرسی بنشاند.
علی کفاشیان: رئیس سابق فدراسیون فوتبال اگر استعفا نمی‌کرد هم اکنون به صورت خودکار دوباره رئیس شده بود. کفاشیان استعفا کرده و شایعاتی که مبنی بر سرپرستی او منتشر شده چندان معتبر نیست. با این حال نقش او را نباید در انتخاب سرپرست فدراسیون و رئیس بعدی نادیده گرفت. او همچنان یک بازیگر ماهر در این عرصه است و می تواند در انتخاب فرد اول فوتبال نقش مهمی ایفا کند.