خزان گیلان یک روز زودتر از راه رسید؛

استاد نادر گلچین دار فانی را وداع گفت

حرف تازه – نازنین گلچین فرزند این هنرمند گیلانی ضمن تایید این خبر، اظهار کرد: پدرم حدود یک‌ماه در بیمارستان هتل گاندی تهران بستری بود. نادر گلچین متولد ۱۳۱۵ در رشت بود که از ۱۲ سالگی فعالیت های هنری خود را آغاز کرد. او که از خوانندگان نام آشنای موسیقی ایرانی به شمار می رود در […]

حرف تازه – نازنین گلچین فرزند این هنرمند گیلانی ضمن تایید این خبر، اظهار کرد: پدرم حدود یک‌ماه در بیمارستان هتل گاندی تهران بستری بود.

نادر گلچین متولد ۱۳۱۵ در رشت بود که از ۱۲ سالگی فعالیت های هنری خود را آغاز کرد. او که از خوانندگان نام آشنای موسیقی ایرانی به شمار می رود در ۲۴ سالگی به تهران آمد و از سال ۳۹ فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد.

شروع همکاری استاد نادر گلچین با رادیو ایران به سال ۵۰ برمی گردد که این همکاری تا سال ۶۲ ادامه داشت و از جمله همکاری های او  می توان به همکاری با هنرمندانی چون فرامرز پایور، منصور صارمی، پرویز یاحقی، حبیب‌اله بدیعی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‌اله توکل، جهانگیر ملک، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی و منصور نریمان همکاری کرد.

نادر گلچین در دوران فعالیت هنری خود بیش از ۳۰۰ اثر به یادگار گذاشت که از جمله آنها می توان به یوسف گم گشته، مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه اشاره کرد که در این بین “آمد نوبهار” با استقبال بسیار خوبی همراه شد. سبک او موسیقی سنتی بود و تار، سنتور و تنبک سازهایی بودند که به آنها تسلط داشت. او مدیر مسئول یک شرکت تکثیر نوار مجاز موسیقی نیز بود. 

او از حدود ۱۰ سال قبل به بیماری ریوی دچار شد و در سال های اخیر با سرطان ریه مبارزه می کرد. چند روز قبل چهارم شهریور ۹۶ حال استاد رو به وخامت رفت و در بیمارستان گاندی تهران بستری شد و نهایتا صبح امروز ۳۱ شهریور با تشدید بیماری ریوی و به دلیل ایست قلبی استاد نادر گلچین در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.