اسامی ائتلاف های انتخاباتی شورا در رشت و شهرداران احتمالی آن ها

حرف تازه – با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر رشت، گمانه زنی های فراوانی در خصوص لیست ها و ائتلاف های مختلف مطرح شد، لیست هایی که عموما در عرصه های مختلف سیاسی و انتخاباتی همواره پای ثابت صندوق های اخذ رای هستند. در این میان لیست های زیادی مطرح است که می توان […]

حرف تازه – با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر رشت، گمانه زنی های فراوانی در خصوص لیست ها و ائتلاف های مختلف مطرح شد، لیست هایی که عموما در عرصه های مختلف سیاسی و انتخاباتی همواره پای ثابت صندوق های اخذ رای هستند. در این میان لیست های زیادی مطرح است که می توان از میان آنها به ائتلاف حداکثری آذری ها، ائتلاف آذری ها، ائتلاف شهر اول، ائتلاف بلدیه، لیست حادث، ائتلاف رشت من و… اشاره کرد.

از این میان برای برخی از این لیست ها و ائتلاف های انتخاباتی حتی شهردار نیز معرفی شده است. بر اساس قانون پس از پایان هر دوره ی شورای شهر، اعضای جدید باید رای اعتماد خود را به شهردار فعلی دهند و در صورت عدم اخذ رای اعتماد توسط شهردار فعلی، سرپرست یا شهردار جدیدی برای شهرداری انتخاب خواهد شد.

شنیده ها اما حکایت از آن دارد که از یک سو ائتلاف حداکثری آذری ها (ائتلاف شش نفره) که نام برخی از اعضای فعلی شورا در آن به چشم می خورد، نظر مثبتی بر روی شهردار در شرایط فعلی دارد، هرچند که شنیده می شود این ائتلاف در حال بررسی گزینه های دیگری نیز می باشد.

از سوی دیگر شنیده می شود که ائتلاف اصلی آذری ها منتسب به محمدعلی رفیعی نوده، محمد محمودیان و محمد نوری هریس، به عنوان یکی از اصلی ترین لیست ها در عرصه ی انتخابات شورای شهر رشت هنوز بر روی فرد مشخصی برای تصدی بر شهرداری رشت به توافق نرسیده اند و گزینه های مختلف را در دست بررسی دارند. از این ائتلاف به عنوان ائتلاف اصلی آذری زبانان نام برده می شود و به احتمال فراوان چندین کرسی را در شورای شهر آتی رشت خواهند داشت.

از ائتلاف شهر اول و ائتلاف بلدیه نیز خبر می رسد که با توجه به نزدیک بودن تفکرات این دو ائتلاف، ممکن است این دو بر روی یک لیست واحد به توافق برسند. البته شنیدها حکایت از آن دارد هنوز این دو ائتلاف بر روی یک شهردار مشخص به توافق نهایی نرسیده اند. اظهارات غلامرضا خاکسار مبنی بر رد احتمال حضورش در راس شهرداری رشت هم سبب شده تا گمانه زنی ها در خصوص لیست واحد این دو ائتلاف و شهردار نهایی مورد نظر آنان افزایش یابد.

در خصوص لیست حادث (حامیان دکتر ثابت قدم) اما حواشی بسیاری وجود دارد، در ابتدا گفته می شد این لیست با حضور چند تن از اعضای شورای چهارم و تعدادی از افراد شاخص و نیمه شاخص بسته خواهد شد. پس از آن هم شنیده ها حکایت از وجود لیستی دیگر با تفاوت مشهود نسبت به آنچه که پیشتر مطرح شده بود، داشت، با این حال آنطور که از نام این لیست به دست می آید، شهردار منتخب این لیست کسی جز محمدعلی ثابت قدم نیست.

از دیگر لیست های مطرح و تاثیرگزار در عرصه ی انتخابات می توان به لیست ائتلاف اصلاح طلبان اشاره نمود. این لیست هم براساس آنچه که پیشتر در خبرها آمده بود، احتمالاً حاصل تجمیع کاملی از احزاب و گروه های مختلف اصلاح طلب خواهد بود. با این حال شنیده های غیررسمی از زالفی و جمشید رسایی به عنوان گزینه های احتمالی سکان داری شهرداری رشت در صورت پیروزی ائتلاف اصلاح طلبان نام می برند.

در خصوص اعتدالیون نیز گفته می شود آن ها در حال بررسی شرایط برای ارائه ی لیستی واحد و جداگانه نسبت به اصلاح طلبان می باشند اگرچه پیش بینی ها ادغام لیست اعتدالیون با اصلاح طلبان را محتمل تر از انتشار لیست جداگانه توسط آنان می دانند.

در خصوص ائتلاف “رشت من” هم گفته می شود ابراهیم خلیلی، شهردار پیشین رشت به عنوان اصلی ترین گزینه ی این ائتلاف برای تصدی بر راس شهرداری رشت، در نظر گرفته شده است.

از دیگر ائتلاف های اصلی و مطرح برای انتخابات شورای شهر رشت می توان به لیست معتمدین (اصولگرایان)، لیست هیات های مذهبی(اصولگرایان)، لیست منتسب به مظفر نامدار (اصولگرایان) و… اشاره کرد، هرچند که به نظر می رسد برای این لیست ها تا کنون گزینه ی خاصی برای تصدی بر راس شهرداری رشت مطرح نشده است.