هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون عمران؛

از گزارش راه اندازی کارخانه آسفالت تا انتقاد شدید عباس نژاد از تاخیر در ابلاغ پیمانکاران آسفالت مناطق

هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه به ریاست محسن سماکچی و با حضور محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورا و مسعود عباس نژاد، رضا عاشری، مجید عزیزی، سیدحسین رضویان و سید شمس شفیعی دیگر اعضای شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه، هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه به ریاست محسن سماکچی و با حضور محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورا و مسعود عباس نژاد، رضا عاشری، مجید عزیزی، سیدحسین رضویان و سید شمس شفیعی دیگر اعضای شورا برگزار شد.
ارائه گزارش در خصوص راه اندازی کارخانه آسفالت
در ابتدای جلسه امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری رشت در خصوص بحث خرید و راه اندازی کارخانه آسفالت جاده جیرده تصریح کرد: مکاتباتی از ابتدای سال صورت گرفته که بحث تاسیس آن به دلیل بسته بودن درگاه های کسب و کار از طریق دولت اقدامی صورت نگرفت و همچنان درگاه ها باز نشده است اما اقدامات موازی انجام داده ایم.
   رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری رشت خاطر نشان کرد: حدود ده میلیارد تومان برای بحث سالن تولید دیده شده است که مخصوص فراورده های بتنی است و مربوط به خرید کارخانه آسفالت نمی شود. خرید کارخانه آسفالت نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد. اگر شورا اجازه بدهد می توانیم ۱۰ میلیارد تومان را در زمینه امتیازات آب و برق و گاز کارخانه آسفالت هزینه کنیم.
محسن سماکچی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه آسفالت از دغدغه اعضای شوراست بیان داشت: فاصله ای که از سراوان تا اینجا آسفالت را انتقال دهیم فاصله زیادی است و آسفالت سرد می شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اظهار داشت: بحث انتقال دستگاه ها از سراوان به این نقطه نیز مطرح بود. در این نقطه موقعیت مناسبی برای راه اندازی کارخانه آسفالت داریم.
مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت نیز خاطر نشان کرد: شما در نقطه فعلی مشکلاتی در محل دارید که باید کار را ساعت ۴ یا ۵ عصر تعطیل کنید و در صبح و شب محدودیت دارید. ما زمان زیادی را در آن نقطه از دست می دهیم.
وی افزود: با انتقال کارخانه آسفالت به این نقطه و دو شیفته کردن پرسنل می توانیم بازدهی بهتری داشته باشیم. از سوی دیگر کیفیت آسفالت ما به ویژه در این هوای سرد در شرایط فعلی از بین می رود و حرارت لازم را به دلیل سرمای هوا و مسیر طولانی از دست می دهد. چنین رقم هایی برای این پروژه رقم بالایی نیست.
عباس نژاد در ادامه بیان داشت: برای تاسیس کارخانه آسفالت دیر اقدام شده است. ۷ ماه از سال گذشته است و همچنان درگیر مسائل دیگری هستیم. در اردیبهشت ۱۴۰۳ کارخانه آسفالت شهرداری رشت باید مشغول به کار باشد. اگر بودجه کافی نیز نداریم کارخانه فعلی را اوورهال کنیم و انتقال دهیم.
امید اکبری در ادامه تصریح کرد: در شش ماه نخست سال بالغ بر ۴۰ هزار تن تولید آسفالت داشتیم که در شش سال گذشته بی سابقه بود و در گذشته در سال کمتر از ۳۵ هزار تن تولید می شد.
سید شمس شفیعی نیز در ادامه جلسه بیان داشت: اگر سرعت استقرار را افزایش دهید بهتر است کارخانجات آسفالت قبلی به دلیل مستهلک بودن با همان شرایط فعلی تا ساعت ۳ عصر فعالیت کنند و کارخانه جدید راه اندازی کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت همچنین بیان داشت: با راه اندازی کارخانه جدید و فعالیت ۳ شیفته کارخانه آسفالت قادر به تامین آسفالت کل استان خواهیم بود.
وی با تاکید بر در نظر گرفتن بودجه کافی در سال ۱۴۰۳ در زمینه آسفالت عنوان کرد: بخش خصوصی با ۴ یا ۵ برابر هزینه سازمان عمران عملیات آسفالت را اجرایی می کند. شورا از استقرار کارخانه آسفالت حمایت خواهد کرد.
محسن سماکچی نیز با انتقاد از کند بودن پروژه ها در شهرداری بیان داشت: در سال ۱۴۰۳ هدف گذاری کرده ایم که علاوه بر تامین آسفالت و هزینه های آن به فروش آسفالت و درآمدزایی برسیم. اصرار ما برای تسریع این کار همین مورد است. با راه اندازی این کارخانه از لحاظ زمان نیز پیش خواهیم افتاد.
  رئیس کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: شورا همکاری بسیار خوبی با سازمان عمران دارد و باید از این فرصت استفاده کنید تا یک یادگاری برای شهروندان به جا بماند.
 
محمدحسین واثق کارگرنیا خواستار بررسی هزینه انتقال کارخانه آسفالت به محل جدید شد و عنوان کرد: باید گزارشی در این زمینه ارائه شود تا مشخص شود آیا انتقال کارخانه فعلی به صرفه و صلاح شهرداری رشت است یا خیر.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت خواستار ارائه این گزارش تا دو هفته آینده شد و گفت: وضعیت کارخانه آسفالت فعلی از لحاظ مستهلک بودن و هزینه های تعمیر و نگهداری در این گزارش دیده شود.
رئیس سازمان عمران نیز در پایان خواستار راه اندازی کارخانه آسفالت جدید شد و گفت: برای بهبود عملکرد مجموعه شهرداری در زمینه تولید آسفالت نیاز به راه اندازی کارخانه آسفالت جدید وجود دارد و از اعضای شورا می خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
ارائه گزارش در خصوص علت عدم ابلاغ پیمانکاران آسفالت در مناطق
  غفور شفیعی در ادامه این جلسه بیان داشت: به شورا تعهد داده ایم در زمینه طرح میثاق ۱۶۰ هزار تن آسفالت تحویل بدهیم. به همین خاطر نیاز به خرید مصالح داریم و فرض ما بر این است شورا با ما همراهی داشته باشد.
   معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت افزود: بزرگترین مشکل ما در زمینه تولید آسفالت در محل فعلی، سر و صدای کارخانه در محل و محدودیت های ساعت کار است. مردم محل اجازه کار در شب را نمی دهند. در فصل گرم الزام به فعالیت در ساعات شب داریم. انتقال کارخانه آسفالت به نقطه جدید ایده خوبی است اما اولویت ما باید با خرید کارخانه جدید باشد.
شفیعی در خصوص قراردادهای آسفالت نیز تصریح کرد: حدود ۵۰ قرارداد بالغ با ۱۳۰۰ میلیارد تومان بسته ایم که در همین ۴ ماه اخیر منعقد شده است. آرامش حاکم بر شهر باعث شده پیمانکاران در مناقصه شرکت کنند. هرچه جلوتر برویم روند فراخوان ها و قراردادهای ما کوتاه می شود. اما در این زمینه تجدید مناقصه کرده ایم. همه پیمانکاران یا قراردادشان امضا شده است یا در حال امضا شدن است و پرونده ها نزد شهردار هستند اما هفته آینده تمامی قراردادها ابلاغ خواهند شد.
محسن سماکچی خاطر نشان کرد: سال آینده هیچ عذر و بهانه ای برای تنظیم قراردادهای آسفالت در شش ماه دوم سال پذیرفتنی نیست. باید از ماه های انتهایی سال جاری قراردادهای سال آینده را آماده کنید.
مسعود عباس نژاد نیز با انتقاد از تاخیر در ابلاغ پیمانکاران آسفالت مناطق، اظهار داشت: توضیحات ارائه شده قانع کننده نیست. در آستانه هشتمین ماه سال صحبت از ابلاغ پیمانکاران آسفالت می کنیم و عملا سال ۱۴۰۲ را از دست دادیم. مرداد ماه جلسه گذاشتیم و حدود دو ماه این موضوع رها شده است. اینجا بحث یک کلانشهر مطرح است.
وی افزود: هشتمین ماه سال در راه است . همان روال گذشته ادامه دارد و همان صحبت ها را می شنویم. رضایت ما جلب نشده است. هر منطقه ای می رویم می گویند پیمانکار ما ابلاغ نشده است. معاونت عمرانی در هر منطقه ای مشکلی داشته باشد معاون عمران مقصر است.
با نظر اعضای کمیسیون، مقرر گردید تا یک هفته آینده هیچ قرارداد پیمانکار آسفالتی بلاتکلیف باقی نماند.
ارائه راهکار در خصوص پخش و هدایت بار ترافیک مربوط به ۴ طرح از ۸ طرح پروژه میثاق
  مسعود عباس نژاد با اشاره به پروژه های طرح میثاق خواستار ارائه گزارش دقیق در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مدیریت بار ترافیکی همزمان با اجرای این پروژه ها شد.
  وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط اتفاق ویژه ای نیفتاده است افزود: تا چه زمانی باید صبر کنیم؟ باید پاسخگوی مردم باشیم. الان زمان اجرا از سوی معاونت عمرانی است.
  غفور شفیعی عنوان کرد: در این مرحله روش اجرایی پروژه را داریم. باید با هماهنگی پلیس راهور و کارگروه ترافیکی و مشاور و پیمانکار در خصوص یک طرفه کردن ها، تعریض و راهکارهای اینچنینی به جمع بندی برسیم و در عین حال کار را متوقف نمی کنیم.
ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت ترافیکی میدان ولیعصر
  علیرضا عزیزی مدیر ترافیک شهرداری رشت تصریح کرد: تردد میدان ولیعصر بیش از ظرفیت استاندارد میدان است و مجبوریم برای مدیریت تقاطع میدان را حذف کنیم و به تقاطع چراغدار تبدیل کنیم. در نهایت به زمان بندی و طراحی چراغ رسیدیم و خروجی بلوار امام علی نیز به سمت خیابان انصاری خواهد بود.
مسعود عباس نژاد نیز در بخش پایانی جلسه با انتقاد از مسدود شدن خروجی بلوار امام علی بیان داشت: در خروجی خیابان نیوجرسی گذاشته ایم و سیمای شهر را زشت کرده ایم و مردم از ما انتقاد می کنند. چرا مدیران شهرداری و مشاوران پیش از بهره برداری و افتتاح این خیابان، فکر تبعات ترافیکی میدان ولیعصر را نکردند؟ مسائل اینچنینی دیده می شد و دو ماه بعد افتتاحیه انجام می شد. امروز خیابان را افتتاح می کنیم و ماهها خیابان را می بندیم. این اقدامات چه معنایی دارد؟ آیا برخی مدیران شهرداری به دنبال زیر سوال بردن اعضای شورا هستند؟