پاسخگویی به سبک علوی؛

از ژست پاسخگویی امیرحسین علوی تا ممنوع الورودی برخی خبرنگاران به دلیل انتقاد!

خبرنگار از رئیس شورا انتظار تشکر بابت نظارت بر فعالیتشان را ندارد. همین که حرمت رسانه ها را حفظ کنند و با تصمیمات عجیب و غریب مانع از حضور تعدادی از خبرنگاران نشوند کافی است!

حرف تازه – صبح امروز خبر و تصویری از رئیس شورای شهر رشت در فضای مجازی پخش شد که قرار است روز شنبه ۵ آبان از ساعت ۱۱ تا ۱۲ به صورت مستقیم در مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری پاسخگوی شهروندان باشد که سوالاتی را در ذهنمان ایجاد کرد.

با دیدن این عکس و ژست پاسخگویی رئیس شورا و شعاری با مضمون از اینکه بر فعالیت ما نظارت می کنید متشکریم، اولین مساله ای که به ذهنمان رسید این بود که اگر ایشان علاقمند به پاسخگویی و نظارت بر فعالیت هایشان هستند چرا از ورود برخی خبرنگاران به شورا در جلسه روز دوشنبه ممانعت کردند؟

آیا جز این بود که رئیس شورا به دلیل برخی انتقادات مطرح شده از سوی تعدادی از خبرنگاران و شاید از ترس خدشه دار شدن پرستیژ و ژست روشنفکری و نداشتن پاسخی مناسب به مسائل مطرح شده از سوی خود یا برخی دیگر از اعضای شورا، ترجیح داد این خبرنگاران را از حضور در جلسه محروم کند؟ 

دومین مساله این است که از رئیس جوان شورا انتظار می رود از سر دادن شعار هایی که اجرایی نمی شوند خودداری کنند. اگر واقعا ایشان از نظارت بر فعالیتشان متشکر بودند از حضور تمامی خبرنگاران استقبال می کردند. البته این اولین بار نیست و پیش از این هم سر دادن شعارهایی نظیر شهر ایده آل را از رئیس جوان شورا شاهد بودیم؛ البته این شهر ایده آل هنوز از الف ایده آل شدن که همان داشتن شهردار است نیز محروم مانده است! سر دادن این شعار ها چه دردی از مردم دوا می کند؟ مهم این است در عمل شاهد توسعه و تحول در رشت باشیم. 

خبرنگار از رئیس شورا انتظار تشکر بابت نظارت بر فعالیتشان را ندارد. همین که حرمت رسانه ها را حفظ کنند و با تصمیمات عجیب و غریب مانع از حضور تعدادی از خبرنگاران نشوند کافی است! و همین که در مسیر فعالیت خبرنگاران سنگ اندازی نکنند متشکریم!

از آنجا که ممکن است روز شنبه به دلیل تعدد تماس ها موفق به برقراری تماس با ایشان نشویم از همین جا سوالاتی را مطرح می کنیم:

  1. علت صدور دستور ممنوع الورودی برخی خبرنگاران توسط رئیس شورا در جلسه شصتم چه بود؟
  2. آیا تبصره ذیل ماده ۸۳ و ضرورت انتخاب شهردار در دوره ۳ ماهه رعایت شده است؟

  3. آیا مدت ۳ ماهه ای که قانون برای انتخاب شهردار تعیین کرده است برای رایزنی و تبادل نظر کافی نیست و احیانا قرار است شورای رشت به جای قانون گذاران زمان لازم را تعیین کند؟ به چه علت رئیس شورا به جای تلاش برای جمع بندی موضوع انتخاب شهردار، بعد از پایان دوره سه ماهه همچنان به طرح مسائلی جدید می پردازد؟

  4. تعریف آبستراکسیون از نظر رئیس شورا به طور شفاف چیست و آیا خروج برخی اعضا و از حدنصاب افتادن جلسه شورا پیش از پایان سقف ۴ ساعته آبستراکسیون محسوب نمی شود؟

  5. اگر احدی از اعضای شورا مطلبی نظیر اتمام زمان جلسه را بیان کرد که بنا بر مستندات از نگاه رسانه ها خلاف واقع بود آیا رسانه ها موظف به تایید سخنان شورانشینان هستند؟ آیا بهتر نیست به جای بستن در به روی منتقدان، پاسخگو باشید؟ مگر شما علاقمند به پاسخگویی نیستید؟ 

امیدواریم پاسخ های قانع کننده ای از سوی ایشان ارائه شود و قطعا هر پاسخ دریافتی از طریق همین رسانه منتشر خواهد شد.